شناسهٔ خبر: 66907881 - سرویس بین‌الملل
منبع: بهار | لینک خبر

اعلام رسمی به رسمیت شناختن کشور فلسطین

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: شارل میشل، رئیس شورای اروپا که «طرفدار به رسمیت شناختن کشور فلسطین» به شمار می‌رود، در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز خواستار اتخاذ رویکردی هماهنگ میان اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث برای برداشتن گام‌های ملموس در این زمینه شد.
اظهارات  میشل در آستانه به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین از سوی اسپانیا، ایرلند و نروژ، هفت ماه پس از حمله مرگبار حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در نوار غزه، بیان شد.
رئیس شورای اروپا در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای دیگر باید این کشور خاورمیانه را به رسمیت بشناسند، گفت که این اقدام باید «به عنوان اهرمی برای ایجاد پیشرفت در این زمینه» مورد استفاده قرار گیرد. میشل افزود: «من طرفدار راه حل دو دولتی و به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی هستم، کشوری شکل بگیرد و ماندگار باشد، به همین دلیل است که فکر می‌کنم بهترین رویکرد یک رویکرد هماهنگ میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث است.»رئیس شورای اروپا اذعان کرد که دستیابی به چنین رویکرد هماهنگی زمانبر خواهد بود.
اسپانیا، ایرلند و نروژ به‌رغم مخالفت اسرائیل،  به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت شناختند. این سه کشور امیدوارند تصمیم آنها به تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس در جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، سرعت بخشد و کشورهای دیگر نیز برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اقدام کنند.حدود ۱۴۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند ولی اکثر اعضای اتحادیه اروپا جزء این گروه پرشمار نیستند.
اسرائیل که اقدام سه کشور اروپایی را به مثابه پاداشی برای گروه  حماس دانسته است، بلافاصله سفیران خود را از این سه کشور خارج کرد و نمایندگان آنها را در اسرائیل احضار کرد.
با این وجود، بلژیک، مالت و اسلوونی نیز اعلام کرده‌اند که در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند اما فرانسه هم گفته که تشکیل کشور فلسطین برای پاریس «تابو» نیست، اما اکنون زمان مناسبی نیست. آلمان هم تاکید کرده که هدف بلندمدتش برای حل منازعه اسرائیل و فلسطینی‌ها راه حل دو کشوری است، اما، مانند ایالات متحده، معتقد است که این هدف تنها از طریق گفت وگو می‌تواند محقق شود.