شناسهٔ خبر: 66890998 - سرویس اقتصادی
منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

واکاوی دلایل ریزش شاخص بورس؛ چرا بازار سرمایه قرمزپوش شد؟

شاخص بورس در روزهای اخیر با روند نزولی همراه بود؛ کارشناس بازار سرمایه معتقد است اتخاذ تصمیمات یک شبه در این بازار، تغییر دستوری دامنه نوسان معاملات و نرخ بالای بهره، تاثیر بالایی در ریزش‌ها داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - بازار سهام در تمام دنیا از اتفاقات سیاسی و ریسک‌های اقتصادی تاثیر زیادی می‌پذیرد و به هر اتفاقی که باعث ایجاد ضرر و زیان برای بنگاه‌های اقتصادی شود به سرعت واکنش نشان می‌دهد و نسبت به بازار طلا و مسکن از حساسیت بالاتری برخوردار است.

در روز‌های اخیر بازار بورس و اوراق بهادار وضعیت خوشایندی نداشت و با روند ریزشی همراه بود.

در همین راستا هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تداخل در فرآیند‌های بازار‌های سرمایه که ذی‌نفعان وسیعی دارد، تشکیل جلسه داد و دامنه نوسان معاملات سهام منفی ومثبت ۲ درصد و صندوق‌های سهامی منفی و مثبت ۴ درصد تعیین شد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که شاخص بورس در اول خرداد در پله ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار واحدی قرار داشت، اما طی ۴ روز کاری با اُفت ۵۷ هزار واحدی به پله ۲ میلیون و ۵۶ هزار واحدی سقوط کرد.

برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه خود با مدیران عامل شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ بازار سرمایه به اجرای برخی از برنامه‌ریزی‌ها در حوزه بازار سهام اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در صورت اصلاح نرخ بهره و دستورالعمل خوراک پالایشگاه‌ها زمینه خروج بازار از شرایط فعلی فراهم شود.

وی اعلام کرد: اکنون به دلیل نگرانی از آینده، نقدینگی چندانی وارد این بازار نمی‌شود، اما در صورت اتخاذ برخی تصمیمات و نیز اصلاح دستورالعمل‌ها به مرور شاهد هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در ادامه به اجماع صورت گرفته در بحث جلوگیری از افزایش نرخ‌ها اشاره کرد و گفت: نبود توانایی دولت در فروش اوراق و تحمیل هزینه‌های سنگین به تولید چنین تصوری را ایجاد کرد که افزایش نرخ‌ها ضربه شدیدی را به تولید کشور وارد می‌کند.

وی در ادامه به بررسی موضوع مربوط به بند «س تبصره ۶ قانون بودجه» در شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون به صورت مداوم در حال پیگیری این اتفاق هستیم، بخش دوم بند س تبصره ۶ مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی دارای بار مالی برای دولت است که در این زمینه از دولت درخواست کردیم تا در نامه‌ای به شورای نگهبان موافقت خود را با این بند اعلام کنند.

عشقی در ادامه ناهماهنگی در مسایل مختلف را به عنوان یکی از چالش‌های موجود در وضعیت فعلی بازار سرمایه برشمرد و گفت: اکنون نیازمند برخی از اقدامات فوری برای رفع معضلات موجود هستیم، اما به دلیل وجود مشکلات انباشته، امکان رفع این مسایل در برهه زمانی کوتاه وجود ندارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار فضای فعلی را چالشی خواند و ادامه داد: امیدواریم از طریق پیگیری‌های انجام شده، بانک مرکزی را متقاعد به تجدیدنظر در زمینه سیاست‌های انقباضی کنیم.

تاثیر نرخ بهره بالای ۳۰ درصد و بدون ریسک اوراق دولتی بر بازار سرمایه

در همین راستا سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان در توضیح روند ریزشی اخیر شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار براین موضوع گفت: باتوجه به حسایت بازار بورس و اوراق بهادار اتفاقات به‌سرعت بر این بازار اثرگذار است و نسبت به دیگر بازار‌های مالی از ریسک بالایی برخوردار است.

کرداری اتخاذ سیاست‌های غلط را عامل دیگری در ادامه روند نزولی شاخص بورس دانست و افزود: نرخ بهره بالای ۳۰ درصد و بدون ریسک اوراق دولتی یکی از عواملی است که سرمایه‌گذار را به‌جای هدایت به بازار بورس، به سمت خرید اوراق سوق می‌دهد.

بازار بورس حساسیت بالایی نسبت به تصمیمات مسئولان دارد 

وی به تصمیم‌گیری‌هایی که یک شبه برای بازار سرمایه اتخاذ می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: بازار بورس حساسیت بالایی نسبت به تصمیمات مسئولان دارد به طوریکه با یک تصمیم غلط چندین روز روند نزولی بازار ادامه می‌یابد و این تصمیم‌گیری‌ها با متضررکردن سهامداران، اعتماد آن‌ها را به بازار سرمایه کاهش می‌دهد.


کاشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این چند عامل به همراه اتفاقاتی که طی چندسال اخیر در بازار سرمایه رخ داده است باعث شده رغبتی برای خرید سهام از سوی سهامداران وجود نداشته باشد که از جمله آن می‌توان به تصمیم‌گیری برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، گزارش‌های پالایشی‌ها، واردات خودرو، آزادسازی قیمت خودرو و دیگر عوامل، اشاره کرد.


کرداری تغییر دامنه نوسان معاملات را یکی دیگر ازعوامل تاثیرگذار بر شاخص بورس دانست و گفت: نباید به صورت دستوری دامنه نوسان تغییر کند چرا که این امر بر ادامه روند نزولی شاخص تاثیرگذار است و باعث می‌شود تخلیه هیجانات از بازار در مدت طولانی‌تری انجام شود.

انتهای پیام/