[شهروند] بررسی میدانی بازار یکی از مجتمعهای بزرگ لوازمخانگی نشان میدهد عموما نرخهای اعلامشده این فروشگاهها با نرخ بهره موثر تسهیلاتشان متفاوت است. به نقل از اکونگار، بهتازگی، زمزمههایی از گرانی و تخفیفهای توخالی صرفا برای جذب مشتری این فروشگاهها نیز به گوش میرسد. برخی از خریداران هم ادعا میکنند که خرید نقد از بازار، بهصرفهتر از تهیه لوازمخانگی از فروشگاههای بزرگ است. بررسی میدانی بازار یکی از مجتمعهای بزرگ لوازم خانگی نشان میدهد عموما نرخهای اعلامشده این فروشگاهها با نرخ بهره موثر تسهیلاتشان متفاوت است. تازهعروسی که برخی از اقلام جهیزیه خود را از فروشگاهسرای ایرانی تهیه کرده است، میگوید: «لباسشویی من در حالت معمولی و اگر قیمت آن را همان موقع در سال ۱۴۰۰ پرداخت میکردم، ۲۳میلیون تومان بود، اما تصمیم گرفتم چند تکه از لوازم خانه را قسطی بخرم و این یک قلم پای من 39میلیون تومان حساب شد. بررسیها هم نشان میدهد که نرخ اعلام شده بهره برخی از این اقلام، با نرخهای اعمالشده تفاوت دارد. البته، بخش کمی از این نرخهای بالاتر را میتوان به ناآگاهی و کمآگاهی مشتریان نسبت داد؛ اما باید این نکته را هم در نظر داشت که شرایط تورمی باعث شده نرخهای بالاتر نیز قابل قبول باشد و باز هم خرید قسطی، به صرفهتر به نظر برسد. از زمان کرونا که مردم به دلیل عدمتمایل به رفتوآمدهای غیرضروری خرید اینترنتی را جایگزین خرید از مغازهداران سنتی کردند، زمینههای سلطه این فروشگاههای زنجیرهای در سپهر اقتصاد کشور را فراهم کردند.
برخی از خریداران ادعا میکنند که خرید نقد از بازار، بهصرفهتر از تهیه لوازمخانگی از فروشگاههای بزرگ است. بیلبوردهای تبلیغاتی فروشگاههای بزرگ ادعا میکنند کالاهای خود را با بهره صفر، عرضه میکنند و به دلیل همین تبلیغات هم استقبال زیادی از این فروشگاهها میشود. اما ماجرا آنجایی نگرانکننده است که این تبلیغات درست نیست و کالاها، بهخصوص لوازم خانگی با سود و بهره صفر به فروش نمیرسد.
نرخ موثر نجومی تسهیلات خریداران را شوکه میکند
سوءاستفاده سراهای لوازم خانگی از عدمآگاهی مشتریان
صاحبخبر -