سید جلال موسوی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اعتراض برخی از کامیونداران اظهار داشت: اعتراض اخیر کامیونداران محدود و خودجوش بوده و اطلاعی از جزییات آن ندارم. اقدام هماهنگ با صنف و تشکلات نبوده است اما آنچه که مشخص بوده، این است که منشا اصلی این اعتراضات و نارضایتیها موضوع سوخت است.
وی تاکید کرد: هرچند با اینگونه نارضایتیها در قالب اعتراض و اعتصابات مخالف هستم اما باید به این نکته هم توجه داشت که اعلام اعتراض کامیون داران و رانندگان کامیون از کانالهای رسمی هم به جایی نرسیده و از مذاکرات با متولیان به نتیجهای نرسیدیم و نمیتوان به هر رانندهای که به حق معترض است برچسب اراذل و ضد انقلاب زد.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه از سال گذشته پیگیر افزایش کرایه حمل بار و حق توقف هستیم اما به نتیجهای نرسیدیم، گفت: میگویند با افزایش کرایه حمل و افزایش دستمزد تورم بالا میرود اما مگر افزایش جزیی کرایه حمل بار و دستمزد راننده چقدر بر روی تورم تاثیر میگذارد؟ آن عامل مهم و موثر در افزایش نرخ تورم، نرخ دلار است که همواره در حال افزایش بوده نه افزایش جزیی دستمزد راننده کامیون.
موسوی با اشاره به افزایش هزینههای رانندگان ادامه داد: اردیبهشت ماه سال گذشته یک جفت لاستیک را 24 میلیون و 500 هزار تومان میخریدیم اما در همان سال گذشته در اسفند ماه قیمت همین لاستیک به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسید این در حالی است که نرخ کرایه نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه با کاهش بار کمتر هم شد.
وی با بیان اینکه از همان دو سال گذشته که پایه سوخت 2000 لیتر را قطع کردند، اعتراض و گلایههای رانندگان شروع شد، اظهار داشت: با قطع پایه سوخت، میزان ارایه سوخت را پیمایش اعلام کردند اما تردد پرت رانندگان را محاسبه نکردند. برای مثال در مسیر حمل بار اراک – تهران در سمنان بارگیری میشود اما سمنان در بارنامه ثبت نمیشود و آن مسیر برای راننده محاسبه نمیشود و این میزان سوخت در پیمایش نمیآید.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با تاکید بر راینکه راننده کامیونها گازوییل فروش و قاچاقچی سوخت نیستند، گفت: پیشنهاد برگشت پایه سوخت را دادهایم و اگر رانندهای این پایه را تا اخر ماه مصرف نکرد آن را باطل کنند اما میگویند رانندگان مابقی را میفروشند اما این ادعا صحت ندارد مگر چند راننده گازوییل میفروشد که باعث افزایش قاچاق سوخت شود چرا به جای این موضوع جلوی قاچاق سیستم یافته سوخت را نمیگیرند؟
موسوی افزود: در حالی که هر روز سوخت رانندگان کامیون را محدود میکنند رانندگان افغان در ایران به راحتی سوخت دریافت میکنند و میتوانیم این را ثابت کنیم که میزان دریافت سوخت آنها بیشتر از رانندگان ایرانی است و به راحتی با جاسازی مخازن سوخت از راننده ایرانی، سوخت بیشتری دریافت میکنند.