شناسهٔ خبر: 65397939 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

استان سمنان ۵۳۴ هزار نفر رای‌دهنده دارد/ کاهش تعداد نامزدها به ۱۴۸ نفر

سمنان - ایرنا - رییس ستاد انتخابات استان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با اشاره به تعداد ۱۴۸ نامزد در چهار حوزه انتخاباتی، گفت: ۵۳۴ هزار و ۲۶ نفر در این استان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۸۷ نفر رای‌اولی محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد ریواده روز دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: از مجموع افراد واجد رای دادن در استان سمنان ۲۷۰ هزار و ۲۴۸ نفر آقا و ۲۶۳ هزار و ۷۷۸ نفر خانم هستند.

رییس ستاد انتخابات استان سمنان ادامه داد: از بیش از ۲۳ هزار رای اولی‌ در استان، ۱۲ هزار و پنج نفر پسر و ۱۱ هزار و ۵۸۲ نفر دختر هستند.

وی اضافه کرد: ۱۳۹ هزار و ۹۵۸ نفر در سمنان، ۱۷۲ هزار نفر در شاهرود، ۷۴ هزار و ۸۰۰ نفر در دامغان، ۵۵ هزار و ۹۰۰ نفر در گرمسار، ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر در آرادان، ۱۲ هزار و ۱۰۰ نفر در سرخه، ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر در مهدیشهر و ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر در میامی واجد شرایط رای دادن هستند.

وی با اشاره به میانگین مشارکت ۴۷ و چهار دهم درصدی مردم استان سمنان در آخرین انتخابات برگزارشده، گفت: نتیجه نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها، نشان می‌دهد روند مشارکت افزایشی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان درباره معرفی نامزدها در فهرست مورد حمایت حزب‌ها که بخشی از فهرست ملی است، ادامه داد: طبق قانون باید فهرست با امضای بالاترین مقام حزب تایید شود و سپس به تایید شورای انتخابات کشور برسد تا وجهه قانونی داشته باشد. اگر قرار است نامزد به صورت استانی معرفی شود نیز باید بالاترین مقام حزب در استان فرد مورد نظر را تایید کند و درخواست به هیات بررسی تبلیغات به مسوولیت استاندار سمنان ارسال شود و پس از تایید این هیات، اسامی انتشار یابد.

هیچ تخلف انتخاباتی گزارش نشد

رییس ستاد انتخابات استان سمنان با بیان اینکه رسانه نقشی مهم در ماندگاری دستاوردهای استان دارد و انتظار می‌رود فعالان رسانه‌ای بیش از پیش همراهی کنند، گفت: فرآیند انتخابات با دستور وزیر کشور آغاز شد و همدلی، هم‌افزایی و همراهی ارکان مختلف در تجربه فضای آرام سیاسی انتخابات استان سمنان موثر است. نتیجه این تجربه ارزشمند شوق انتخاباتی و تحقق مشارکت حداکثری است که رسانه‌ها نیز در ایجاد این فضا همراهی کردند.

وی تاکید کرد: رعایت اصل بی‌طرفی، رعایت مُر قانون و رعایت حق الناس و صیانت از رای مردم، از وظایف دست اندرکاران انتخابات طبق قانون است و تا کنون با تلاش‌های انجام گرفته، هیچ تخلف انتخاباتی گزارش نشده است.

رسیدن تعداد نامزدهای انتخاباتی به ۱۴۸ نفر

وی تصریح کرد: سه نفر از نامزدهای انتخاباتی در استان سمنان انصراف دادند و اکنون ۱۴۸ نفر نامزد از اقشار و طیف‌های مختلف سیاسی در چهار حوزه انتخابیه استان حضور دارند.

این مسوول افزود: ۲۵۲ داوطلب ثبت‌نام خود را در استان سمنان نهایی کردند و در بررسی صلاحیت‌ها ۱۴۸ نفر برای رقابت در چهار حوزه انتخابیه این استان نامزد شدند و تا ۷۲ ساعت قبل از اخذ رای، انصراف نامزدها امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: در حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه ۴۳ نفر شامل ۳۷ مرد و ۶ خانم، در حوزه انتخابیه شاهرود و میامی ۴۴ نفر شامل ۳۶ آقا و هشت خانم، در حوزه انتخابیه دامغان ۳۴ نفر شامل ۲۹ آقا و پنج خانم و در حوزه انتخابیه گرمسار و آرادان ۲۷ نفر شامل ۲۴ آقا و سه خانم نامزدها را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر عوامل اجرایی انتخابات محسوب می‌شوند، ادامه داد: آموزش دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات این استان در حال انجام است. ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از عوامل انتظامی نیز برای برقراری امنیت انتخابات در شعبه‌های اخذ رای حضور خواهند یافت و بین ۱۸ تا ۲۱ نفر در هر شعبه اخذ رای استان سمنان در روز رای‌گیری فعالیت دارند.

پیش‌بینی ۶۸۱ شعبه اخذ رای در استان سمنان

رییس ستاد انتخابات استان سمنان گفت: ۶۸۱ شعبه اخذ رای برای این استان پیش‌بینی شد که ۴۸۲ شعبه شهری و ۱۹۹ شعبه روستایی و ۵۳۸ شعبه ثابت و ۱۴۳ شعبه سیار است.

وی تصریح کرد: ۱۵۲ شعبه در حوزه شهرستان سمنان شامل ۱۴۲ شعبه شهری و ۱۰ شعبه روستایی و ۱۰ شعبه سیار و ۱۴۲ شعبه ثابت فعال خواهد بود.

رییس ستاد انتخابات استان سمنان بیان کرد: ۲۲۲ شعبه اخذ رای در شهرستان شاهرود شامل ۱۶۰ شعبه شهری و ۶۲ روستایی و ۱۷۲ شعبه ثابت و ۵۰ شعبه سیار درنظرگرفته شده است.

ریواده با اشاره به ۹۸ شعبه اخذ رای در شهرستان دامغان شامل ۶۶ شعبه شهری و ۳۲ روستایی و ۶۸ شعبه ثابت و ۳۰ شعبه سیار، ادامه داد: ۷۰ شعبه اخذ رای در شهرستان گرمسار شامل ۵۴ شعبه شهری و ۱۶ روستایی و ۵۵ شعبه ثابت و ۱۵ شعبه سیار است.

این مسوول تصریح کرد: ۲۲ شعبه اخذ رای در شهرستان سرخه شامل ۱۱ شعبه شهری و ۱۱ روستایی و ۱۷ شعبه ثابت و پنج شعبه سیار می‌شود. ۵۱ شعبه اخذ رای در شهرستان میامی وجود دارد که هفت شعبه شهری و ۴۴ روستایی و ۳۵ شعبه ثابت و ۱۶ شعبه سیار است.

وی ابراز کرد: ۴۰ شعبه اخذ رای در شهرستان مهدیشهر پیش‌بینی شده است که ۳۲ شعبه شهری و هشت روستایی و ۳۱ شعبه ثابت و ۹ شعبه سیار را شامل می‌شود. برای شهرستان آرادان ۲۶ شعبه شامل ۱۰ شعبه شهری و ۱۶ روستایی و ۱۸ شعبه ثابت و هشت شعبه سیار پیش‌بینی شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تاکید کرد: انتخاب کننده به هر شعبه‌ای که مراجعه می‌کند، رای را باید در همان شعبه تحویل دهد تا حقی از فردی ضایع نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه این استان با ثبت نام پنج نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافت که در این میان برخی از داوطلبان از ادامه رقابت انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند و در نهایت، یک نفر به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان سمنان تایید صلاحیت شد و یک نفر با تغییر حوزه انتخابیه استان اصفهان، به نامزدهای استان سمنان افزوده شد.