شناسهٔ خبر: 65245306 - سرویس استانی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاندار: بازرسی مخازن حمل جاده‌ای گاز مایع به خراسان رضوی تفویض شود

استاندار خراسان رضوی گفت: تفویض اختیار آزمون و بازرسی مخازن حمل جاده‌ای گاز مایع «ال.پی.جی» به استان خراسان رضوی و تمرکززدایی در این بخش ضروری است

صاحب‌خبر -

 استاندار: بازرسی مخازن حمل جاده‌ای گاز مایع به خراسان رضوی تفویض شود

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که با موضوع لزوم بازنگری در استاندارد ملی پیرامون الزامات تست های گاز مایع و تفویض اختیار استانی در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، بر پیگیری در این خصوص از طریق مرکز تاکید کرد.

وی اظهار کرد: بهتر است انجام آزمایشهای مخازن حمل جاده ای گاز مایع ال.پی.جی با توجه به اتلاف منابع و زمانی که کامیونها برای رفتن به تهران انجام می گیرد، به استان خراسان رضوی به عنوان استان معین شرق کشور واگذار شود.

وی در این نشست گفت: مشکلات ایجاد شده برای حوزه حمل و نقل در این بخش ناشی از اجرای استاندارد ۸۴۱ پیرامون فرآیند انجام آزمایشهای مربوطه و انحصار ایجاد شده به صورت ملی و استانی و افزایش هزینه های مورد نظر است.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز گفت: استاندارد ملی ایران به شماره ۸۴۱ با عنوان حمل و نقل و ذخیره‌سازی و توزیع گاز مایع مقررات و الزامات آن است که در سال ۱۳۵۲ تدوین شده و بخش مهم آن شامل آزمون و بازرسی مخازن حمل جاده ای گاز مایع ال.پی.جی است.

علی اکبر لبافی افزود: با ابلاغ تجدیدنظر این استاندارد، مقرر شده است که واحدهای تعمیرگاهی داخل آزمایشگاه باشد و به تعبیری دیگر یک تعمیرکار می بایست داخل آزمایشگاه یا شرکتهای بازرسی فنی قرار داشته باشد تا بتواند در چارچوب استاندارد ۸۴۱ خدمات تعمیرگاهی ارایه نماید.

وی ادامه داد: قبل از ابلاغ این تجدیدنظر آزمون و بازرسی از مخازن حمل گاز مایع با رویه مشخص شده ۵۰ ساله و به صورت کامل دقیق و اصولی انجام می گرفت که پس از تدوین اخیر، بدون هیچ گونه تغییر در رویه، مکان و نوع آزمون و بازرسی نسبت به قبل، هزینه های هنگفت برای انجام عملیات آزمون و بازرسی دریافت می شود.

لبافی افزود: از سوی دیگر بعد از دریافت آزمایشهای مربوط به مخزن خالی کامیون می بایست برای تستهای چشمی مسیر خراسان رضوی به تهران صرفا برای بازدید چشمی مراجعه کند که اتلاف وقت و منابع را به دنبال دارد.

وی گفت: فعالان اقتصادی در این زمینه تقاضا استفاده از همه تعمیرگاه های مجاز در استانها و خروج از انحصار، تفویض اختیار آزمایشات چشمی از تهران به استانها برای جلوگیری از ترددهای بی مورد و اتلاف منابع را دارند.

چهار هزار مخزن حمل گاز مایع در خراسان رضوی

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از مجموع ۱۰ هزار دستگاه دارای مخزن حمل گاز مایع در کشور، چهار هزار دستگاه مخزن حمل گاز مایع در خراسان رضوی وجود دارد.

احمد زمانیان یزدی افزود: راه اندازی یک واحد آزمایشگاهی و تکلیف به اینکه همه خدمات کارگاهی صرفا در یک واحد آزمایشگاهی در تهران باید ارایه شود و سایر کارگاه های دارای صلاحیت فعالیت نمی توانند در این خصوص پذیرش داشته باشند، به نوعی انحصار است.

وی بیان کرد: هر یک از چهار هزار کامیون مخزن دار خراسان رضوی که مختص ۴۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در استان است که صادرات گاز ال.پی.جی و هم کار ترانزیت را انجام می دهند، لذا با رفت و آمدهایی که برای آزمایش انجام می دهند، فقط هزینه های سربار برای شرکتها ایجاد می کند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این نشست در این باره بیان کرد: الزام مراجعه کامیونهای دارای مخزن گاز مایع به تهران از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایجاد شده است.

محمد سجادی افزود: تجدیدنظر در پیوست ج استاندارد ۸۴۱ نیز فرآیندی است که عموما در سطح ملی به صورت مستمر انجام می گیرد، اما بازنگری این استاندارد خاص باید درخواست آن از سوی استان با ادله و پیشنهادهای لازم به سازمان ملی استاندارد ارایه شود.