شناسهٔ خبر: 64733451 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

عطوان تحلیل‌گر برجسته جهان عرب مطرح کرد:

یمن باتلاقی همچون افغانستان و ویتنام برای آمریکا

صاحب‌خبر -

  [ شهروند]  «موضع ما در قبال تحولات فلسطین و تجاوزهای رژیم اسرائیل به غزه پس از حملات آمریکا و تهدیدهای این کشور تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد. درخواست ما پایان تجاوزهای جنایتکارانه به غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه اعم از غذا و دارو به نوار غزه در شمال و جنوب آن است. در ارتباطات خود با جامعه بین‌المللی که همچنان ادامه دارد، تأکید کرده‌ایم که کشتیرانی برای تمام کشتی‌های جهان به استثنای کشتی‌های مرتبط با اسرائیل امن است. ما خواهان تشدید تنش نیستیم، اما کسانی که اقدام به نظامی کردن دریای سرخ کرده و آن را مملو از کشتی‌ها و ناوهای خود کرده‌اند، آمریکا و انگلیس هستند.» اینها بخشی از سخنان محمد عبدالسلام، رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، سه روز بعد از حمله مذبوحانه آمریکا و انگلیس به یمن در بامداد 22دی ماه است. در همان مقطع وال استریت ژورنال از هوشمندی یمنی‌ها و پنهان‌کردن تجهیزات و ممانعت از آسیب جدی در حملات مورد اشاره خبر داد. به تازگی بلومبرگ نیز در این‌باره عنوان کرده است: «حملات علیه یمن، توانایی انصارالله برای عملیات را تضعیف نکرده است». همچنین تحلیلگران بسیاری بر ادامه حملات یمن و قدرت بالای نیروهای انصارالله برای جنگ طولانی‌مدت اذعان کردند. تحلیلگران معتقدند جنگ با یمن به هیچ‌وجه ساده نیست و درصورت ادامه، ممکن است تبدیل به یک بحران جدی برای آمریکا شود.

در حدود 8روز پس از حمله آمریکایی-انگلیسی به یمن، نیروهای مسلح این کشور حداقل 5حمله دیگر علیه کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی صورت دادند که نشان بی‌تأثیر بودن حمله آمریکا و متحدانش به یمنی‌هاست. در دو روز اخیر آمریکا و انگلیس مجددا حملاتی به 5نقطه در یمن انجام دادند. آخرین حمله یمن به کشتی آمریکایی کیم رنجر به نوعی پاسخ حمله دو روز قبل بود و نشان از تلافی مقتدرانه یمنی‌ها داشت.

یمن جبهه جدید یا گودالی بی‌انتها برای آمریکا؟
عبدالباری عطوان، سردبیر نشریه «الرای‌الیوم» از آن دسته تحلیلگران است که اعتقاد دارد فرسایشی شدن جنگ با یمن می‌تواند برای آمریکا تبدیل به باتلاقی همچون افغانستان و ویتنام شود. عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب، در مطلبی درباره درگیری آمریکا و یمن نوشته است: «اگر یمن را به‌عنوان جدیدترین جبهه‌هایی که آمریکا در خاورمیانه مستقیما برای محافظت از کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و دریای عرب باز کرده درنظر بگیریم، آنگاه می‌توان گفت آمریکا مرتکب یک اشتباه استراتژیک شد و یک گودال عمیق و بی‌انتها به روی خود گشود.»
عطوان همچنین درباره اهداف آمریکا در حمله به یمن نیز عنوان کرده است: «سیاستی که دولت بایدن در یمن دنبال می‌کند، بر چندین محور و برای دستیابی به چندین هدف، علاوه بر هدف اولیه بازگشایی دریای سرخ روی کشتی‌های اسرائیلی استوار است؛ اول) تلاش برای تخریب امنیت و ثبات دولت صنعا به رهبری جنبش حوثی «انصارالله» با محاصره و بمباران. دوم) قراردادن مجدد این دولت در لیست تروریستی برای تحمیل انزوای بین‌المللی آن و سوم) جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه... این سیاست در نگاه اول محکوم به شکست است و نتایج نامطلوبی را برای نویسندگان آن و به‌ویژه رهبری آمریکایی آن به همراه خواهد داشت، زیرا با مقاومت شدید یمنی‌ها که میراث تاریخی شریف و عمیقی در شکست دادن آن دارند، مواجه خواهد شد.»

تبعیت آمریکا از اسرائیل و فرو رفتن در باتلاق یمن
وی با اشاره به ترس اسرائیل از مواجهه مستقیم با یمن و سپردن این مسئله به آمریکا آورده است: «حملات مشترک آمریکا و انگلیس به اهداف نظامی در یمن باعث تضعیف جنبش انصارالله و ائتلاف آن نخواهد شد. ایالات‌متحده فراموش کرده که این جنبش 8سال با حمایت، موشک، هواپیما و نظارت آمریکا و انگلیس جنگید و هرگز شکست نخورد و اکنون به‌عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای که به‌سرعت در حال شکل‌گیری است از آن جنگ بیرون آمد.»
عطوان در ادامه با اشاره به حمایت فراگیر مردمی از دولت انصارالله و اعتقاد عمیق یمنی‌ها به مقاومت، مواضع مقتدرانه عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله را در تأکید بر حمایت از فلسطینیان یادآور شده و از تفاوت او با برخی رهبران عرب نوشته است.
این تحلیلگر در پایان با اشاره به تبعیت آمریکا از صهیونیست‌ها و فرو رفتن در باتلاقی چون ویتنام و افغانستان با تداوم حملات علیه یمن عنوان کرده است: «اغراق نمی‌کنیم وقتی می‌گوییم دولت آمریکا که توسط دوستان صهیونیست‌اش کور شده است، خاورمیانه را درک نمی‌کند و یمن و شجاعت مردم آن و فهرست طولانی پیروزی‌هایش بر امپراتوری‌ها در تاریخ را نمی‌شناسد. آمریکا در یمن درگیر شده و انگشتان پشیمانی خود را گاز خواهد گرفت و شکست‌های خود در افغانستان، عراق و ویتنام در مقایسه با آنچه ممکن است در یمن با آن روبه‌رو شود، مرحمت‌آمیز خواهد بود.»