شناسهٔ خبر: 64264201 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر سینمایی؛

راه یافتن «جاده موج می‌زند» به ایتالیا تا اکران «فرار از قصر»

تهران- ایرنا- راه یافتن فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند» به ایتالیا، انتشار نخستین تصاویر فیلم سینمایی «میرو»، اکران «تریپلکس»، «آنجلّو» و «فرار از قصر» از خبرهای سینمایی امروز هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند» با نام انگلیسی «Mirage» به نویسندگی و کارگردانی عاطفه صالحی منتخب بیست و هشتمین دوره جشنواره کاپری هالیوود ایتالیا شد.

بیست و هشتمین جشنواره کاپری هالیوود، پنجم تا ۱۲ دی ماه مصادف با ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در جزیره کاپری ایتالیا برگزار می‌شود.

در این فیلم کوتاه، نفیسه زارع و روزبه اختری ایفای نقش دارند.

راه یافتن «جاده موج می‌زند» به ایتالیا تا اکران «فرار از قصر»

لیست عوامل فیلم کوتاه «جاده موج می‌زند» عبارت است از: تهیه‌کنندگان: عاطفه صالحی و علی صالحی، مدیر فیلمبرداری: حامد بقاییان، دستیار و برنامه ریز: محمدعلی نعمت‌الهی، دستیار کارگردان: ابوالفضل حسینی پور و یوسف بهجتی، تدوین: فروغ عزیزی، منشی صحنه: امیرحسین راستی، دستیار اول فیلمبردار: یوسف صفایی، دستیاران تصویر: علیرضا طالبی و حسین بیات، اصلاح رنگ و نور: میلاد فرج‌الهی، صدابردار: سلمان، صداگذار: سامان شهامت.

موسیقی: سراج‌الدین روحانی‌فرد، طراح لباس: عاطفه صالحی، دستیار لباس: فرناز تعمید، دوخت لباس: صالحه صولتی مقدم، طراح صحنه: محمدرضا رضایی، دستیار صحنه: وحید عارف علی، طراح گریم: بهناز علیمحمدی، مدیر تولید: سید مصطفی فخاری، جانشین‌تولید: محمد ذنوبی، تدارکات: علیرضا فرید، جلوه های ویژه: علی نیکوکار (گروه آرتان)، طراح پوستر: متین خیبلی، عکاس: امین قاآنی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، پخش کننده: فرست اسکرین به مدیریت مهدی مهائی از دیگر عوامل این فیلم هستند.

انتشار نخستین تصاویر فیلم سینمایی «میرو»

فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی با انتشار چهار تصویر، از برخی بازیگران خود رونمایی کرد. این فیلم پس از حدود دو ماه فیلمبرداری در شهرستان چابهار، در حال تدوین و گذران مراحل فنی است.

«میرو» با حضور بازیگرانی همچون سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشار و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان در تلاش است تا در موعد مقرر به بازبینی هیات انتخاب چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برسد.

راه یافتن «جاده موج می‌زند» به ایتالیا تا اکران «فرار از قصر»

این فیلم سومین اثر سینمایی ریگی از فیلمسازان بلوچ کشور پس از فیلم‌های تحسین شده «لیپار» و «هوک» است که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در بستر قصه‌ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه ۶۰ روایت می‌شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاران فیلم سینمایی «میرو» بوده و سعید الهی که مستند اخیرش به نام «قوی دل» در جشنواره بین المللی سینما حقیقت موفق به کسب چهار تندیس در بخش‌های کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد، تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

اکران آنلاین «تریپلکس» و «آنجلّو»

فیلم‌های کوتاه «تریپلکس» و «آنجلّو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی کیان‌ارثی از سه‌شنبه- پنجم دی‌ ماه در اکران آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

علی کیان‌ارثی که به عنوان مدیر صدابرداری در عرصه سینما شناخته می‌شود، همکاری با کارگردانان نام آشنایی را طی ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای در کارنامه کاری خود دارد.

«تریپلکس» تاکنون منتخب جشنواره‌های متعدد ژانر وحشت در کشورهای آمریکا، روسیه، بلژیک، هند، کرواسی، فرانسه، بولیوی، چین، برزیل، یونان، ایتالیا و… شده، همچنین جوایزی را به عنوان بهترین فیلم ترسناک از آن خود کرده و در رشته‌های کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و فیلمبرداری کاندید دریافت جایزه بوده است.

راه یافتن «جاده موج می‌زند» به ایتالیا تا اکران «فرار از قصر»

«آنجلّو» نیز که به تازگی پخش بین‌الملل خود را آغاز کرده، ژانویه ۲۰۲۴ در بیست و دومین جشنواره فیلم داکا رقابت می‌کند.

این فیلم‌ها در دو ژانر متفاوت وحشت و کمدی فانتری، از تولیدات مستقل گروه فیلمسازی بحرفیلم به مدیریت مریم بحرالعلومی شمرده می‌شود.

غزال نظر، سیداحمد حسینی، یاسمن ترابی و مینو آذرمگین بازیگران «تریپلکس» هستند. همچنین یوسف تیموری، سوگل طهماسبی، سیداحمد حسینی، ندا کوهی، امیرمسعود آرزومند، رامینا حسینی و محدثه حیرت نیز در «آنجلّو» ایفای نقش کرده‌اند.

آغاز اکران «فرار از قصر»

اکران مستند سیاسی و تاریخی «فرار از قصر» به کارگردانی احسان عمادی و تهیه‌کنندگی حسام اسلامی از روز چهارشنبه- ششم دی ماه- در گروه سینمایی هنر و تجربه آغاز می‌شود.

«فرار از قصر» یک مستند تاریخی و سیاسی بلند است که به ماجرای فرار رهبران حزب توده از زندان قصر می‌پردازد؛ مهمترین فرار از زندان در تاریخ سیاسی ایران، که طی آن چهره‌هایی همچون نورالدین کیانوری، خسرو روزبه و عبدالحسین نوشین در پاییز ۱۳۲۹ با نقشه‌ای پیچیده از زندان قصر می‌گریزند. پیش از این مستندهای تاریخی «رزم‌آرا؛ یک دوسیه‌ مسکوت» از این تهیه‌کننده و کارگردان در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده بود.

راه یافتن «جاده موج می‌زند» به ایتالیا تا اکران «فرار از قصر»

«فرار از قصر» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهش: زهره ترابی، تدوین: دلارام شمیرانی، مدیر تولید: مجید جبین‌شناس، انیمیشن: سعید بیدزردی، گرافیک: سلمان رئیس‌ عبداللهی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.