شناسهٔ خبر: 64249928 - سرویس بین‌الملل
منبع: جوان | لینک خبر

پس از ناکامی اسرائیل در ترور السنوار و الضیف مطرح شد

طرح اسرائیلی تبعید رهبران حماس برای جبران شکست!

روزنامه جوان

در پی ضربات مکرر گروه‌های مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیستی در نوار غزه، کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خواب‌های جدیدی را برای مقاومت دیده است تا شاید تلفات خود را در عرصه میدانی کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: درحالی که جنگ بین ارتش صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی در غزه ادامه دارد و این رژیم در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده است، کابینه نتانیاهو گزینه‌های جدیدی را روی میز گذاشته تا رهبران حماس در غزه را به خارج از این منطقه تبعید کند؛ اقدامی که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از کشف مخفیگاه فرماندهان مقاومت و سناریوی ترور آن‌ها ناامید شده و می‌خواهند حداقل آن‌ها را از اراضی اشغالی دور نگه دارند.

به گزارش «جوان»، در پی ضربات مکرر گروه‌های مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیستی در نوار غزه، کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم خواب‌های جدیدی را برای مقاومت دیده است تا شاید تلفات خود را در عرصه میدانی کاهش دهد. مقامات تل‌آویو که پیروزی‌های جنبش حماس را ناشی از درایت رهبران آن در غزه می‌دانند، به فکر بیرون راندن آن‌ها از سرزمین‌های اشغالی هستند.
روزنامه «تایمز اسرائیل» روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه مدعی شد که تل‌آویو گزینه عدم ترور یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه و محمد الضیف، فرمانده کتائب القسام و اعطای نوعی مصونیت به آن‌ها برای مهاجرت به کشوری دیگر در قبال آزادی اسرای خود را بررسی می‌کند. این روزنامه نوشت که منابع اسرائیلی که خواستند نام‌شان فاش نشود، تأکید دارند که فرماندهان امنیتی و سیاسی در حال بررسی این موضوع هستند، ضمن اینکه تا به این لحظه، پیشنهاد ملموس دیگری در این خصوص طرح نشده است و تل‌آویو همچنان بر اهداف عملیات نظامی خود در جنگ غزه یعنی نابودی حماس و قدرت نظامی آن و از هم پاشیدن رهبری این جنبش تأکید دارد.
این رسانه صهیونیستی درحالی ادعای تبعید این رهبران حماس به خارج از کشور را طرح می‌کند که از سال ۲۰۱۱ تاکنون اسرائیل بار‌ها وعده شکار و حذف یحیی السنوار و الضیف را داده و طرح‌های ترور متعددی را علیه آن‌ها آماده و اجرایی کرده که تا به امروز ناکام بوده و حال با گذشت ۸۰ روز از جنگ غزه و ناکامی در تحقق اهداف اعلامی، به دنبال کوچاندن آن‌ها به خارج از غزه با هدف دستاوردسازی است. اما السنوار که در آستانه ۶۰سالگی قرار دارد، در تمام این سال‌ها به شکل آزادانه‌ای در میان مردم غزه حاضر شده و اشغالگران را به مبارزه طلبیده و تأکید کرده که شهادت آرزوی اوست.
در هفته‌های اخیر هم ترور السنوار یکی از طرح‌های اصلی ارتش اسرائیل بود و تصور می‌کردند که می‌توانند مخفیگاه او را کشف کرده و با ترور او نیرو‌های القسام را تضعیف کنند، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی از مکان او به دست نیاورده‌اند. طرح جدید اسرائیل در شرایطی است که نتانیاهو بار‌ها اعلام کرده جنگ در غزه تا نابودی کامل حماس ادامه خواهد یافت، اما به نظر می‌رسد در سیاست‌های اعلانی خود تجدیدنظر کرده‌اند، چرا که به گفته رسانه‌های صهیونیستی در جلسه اخیر مقامات امنیتی این رژیم، فرماندهان ارشد ارتش به این مسئله اشاره کرده‌اند که حماس نابودشدنی نیست.

تضعیف حماس با حذف سنوار؟!
از طرفی، صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با حذف السنوار و الضیف، می‌توانند حماس را تضعیف کرده و نقشه‌های شوم خود را در غزه اجرایی کنند، اما گروه‌های مقاومت در دو دهه اخیر نشان داده‌اند که قائم‌به شخص نیستند و با شهادت فرماندهان ارشد، افراد دیگری جایگزین آن‌ها می‌شوند و عملیات علیه اشغالگران را به پیش می‌برند. طرح اسرائیل درحالی است که به گواه «مایکل کوبی» بازجوی السنوار در دوران اسارت، تل‌آویو به خوبی می‌داند که «وی بر ضرورت نابودی اسرائیل ایمان دارد، تسلیم‌پذیری در قاموس او جایی ندارد و تا آخرین گلوله خواهد جنگید.»
نتانیاهو که در آزادی اسرای صهیونیستی شکست خورده است و هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها به دست نیاورده، می‌خواهد با دادن مصونیت ادعایی به السنوار و الضیف، اسرای خود را آزاد و از زیر بار فشار‌های داخلی رها شود، اما فرماندهان حماس، آزادی اسرا را به توقف کامل درگیری‌ها در غزه و آزادی همه اسرای فلسطینی مشروط کرده‌اند. رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی با استفاده از تکنیک‌های قدیمی تلاش دارند افکارعمومی را فریب دهند و این‌گونه القا کنند که رهبران حماس در موضع ضعف قرار گرفته‌اند و با تبعید آن‌ها از غزه، برای خود دستاوردسازی کنند، اما تلفات سنگین ارتش اشغالگر در ۸۰ روز گذشته نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها هیچ دستاوردی کسب نکرده‌اند و هر چه جنگ طولانی می‌شود، تلفات دشمن اسرائیلی هم به همان میزان افزایش می‌یابد.
بر اساس اعلام رسمی ارتش اسرائیل، از ابتدای شروع جنگ غزه، تاکنون ۴۸۹ نظامی این رژیم به هلاکت رسیده‌اند و صد‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند، اما رسانه‌های عبری زبان آمار واقعی را فراتر از آن چیزی می‌دانند که ارتش اعلام می‌کند. همچنین به گفته گردان‌های القسام تاکنون بیش از ۷۵۰ خودرو زرهی، تانک و تجهیزات ارتش صهیونیستی به دست نیرو‌های مقاومت در غزه نابود شده‌اند.
هزینه جنگ در غزه علاوه بر تلفات انسانی، بار اقتصادی سنگینی را روی دوش اشغالگران گذاشته است. روزنامه یدیعوت آحارونوت روز دوشنبه اعلام کرد که جنگ در غزه تا این لحظه ۶۵ میلیارد شکل (۱۸ میلیارد دلار) برای اسرائیل هزینه در پی داشته است. این روزنامه اشاره کرد که ارتش از آغاز جنگ در غزه به شیوه‎ای افراطی از بمب و تجهیزات جنگی استفاده کرده است. یدیعوت آحارونوت همچنین بیان کرد که ارتش صهیونیستی از ترس تشدید تنش در جبهه شمال، استفاده بیش از حد از موشک و مهمات در غزه را کاهش داده است.

پیام پیروزی بخش السنوار
همزمان با خواب‌های جدید تل‌آویو برای رهبران حماس، السنوار پیامی را منتشر کرد تا نشان دهد که مقاومت همچنان زنده است و در مقابل ارتش اشغالگر مبارزه می‌کند. السنوار طی نامه‌ای برای سران سیاسی حماس، وضعیت میدانی نبرد در غزه را تشریح و بر درهم شکسته شدن ارتش اشغالگر در برابر قدرت کتائب القسام تأکید کرد. به گزارش الجزیره، رهبر حماس در غزه تأکید کرد: «کتائب القسام طی نبرد زمینی حدود ۵ هزار سرباز و افسر را هدف قرار داده که یک سوم آن‌ها کشته، یک سوم دیگر به شدت مجروح و یک سوم آخر دچار معلولیت‌های دائمی شده‌اند. در سطح تجهیزات و خودرو‌های نظامی نیز ۷۵۰ دستگاه به طور کامل یا جزئی از بین رفته است.» السنوار در پیام خود ضمن تقدیر از پایداری مردم فلسطین گفت: «آن‌ها نمونه‌های بی‌نظیری از فداکاری، قهرمانی، جوانمردی، همبستگی و اتحاد ارائه کردند و این وظیفه رهبری سیاسی است که به سرعت زخم مردم را بهبود بخشد و استواری آن‌ها را تقویت کند.» در سایه همین پیروزی‌ها است که نتانیاهو دنبال برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی از غزه است تا خود را از مهلکه نجات دهد.