به گزارش فرینا، این پروژه ملی با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر اساس ضوابط و استانداردهای روز پایانه های فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت سر گذاشتن فرایندهای آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی سه شنبه 23 آبان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی گشایش مییابد.
این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان، متخصصان، شرکت های تخصصی و دانش بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانه های فرودگاهی کشور وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه 6 میلیون مسافر و نظام یکپارچه «پذیرش مسافر و انتقال بار» است.
حضور شرکت های دانش بنیان و متخصصان داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش از جمله «سیستم انتقال بار مسافر، 10پل تلسکوپی، تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری» از جمله شاخص های پایانه جدید فرودگاه کیش است.
این پایانه با زیربنای 49 هزار متر مربع در 4 طبقه و در ارتفاع بیش از 31 متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای 48 دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، 10دستگاه پله برقی، 12 دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت 520 خودرو است.
همچنین پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراكی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه اندازی «سیستم كنترل عزیمت مسافر» بدون توجه به نرم افزار پایه شركت هواپیمایی بصورت عام مورد استفاده قرار می گیرد و میتواند تا 30 درصد هزینه ها را در زیرساخت های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت های هواپیمایی كم كند و معمولا توسط فرودگاه برای یكپارچگی امو چك ارائه می شود و كنترهای چك پروازی بصورت عام قابل استفاده برای تمامی شركت ها شده و مدیریت میز های پذیرش را آسان تر می کند.
گفتنی است از آنجایی که 51 درصد کاربری های جزیره کیش به امر سیاحت اختصاص یافته و رونق اقتصادی این منطقه وابسته به حضور گردشگر است؛ سازمان منطقه آزاد کیش در دوره دولت سیزدهم توانست ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش را که از سال 1392 آغاز و در تابستان 1400 به حدود 74 درصد پیشرفیت فیزیکی رسید؛ به پایان برساند.