شناسهٔ خبر: 63210031 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

امیرعبداللهیان به منظور رایزنی درباره اوضاع غزه وارد دوحه شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها درباره اوضاع غزه و در دومین سفرش به قطر ظرف دو هفته اخیر وارد دوحه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین سفرش به دوحه ظرف دو هفته اخیر دقایقی قبل وارد فرودگاه این شهر شد تا با مقامات عالیرتبه قطر درباره اوضاع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین به گفت‌وگو بپردازد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۲۲ مهر ماه و در چارچوب سفری به چهار کشور منطقه و در آخرین مقصد این سفر به دوحه رفت و با امیر قطر و نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور و همچنین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی که صبح امروز راهی دوحه شد، به احتمال زیاد قرار است بعد از قطر نیز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه به این کشور سفر کند. این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به قطر پس از تصدی وزارت امور خارجه است. مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، محمد علی‌بک دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه شب گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به رایزنی‌هایی آیت‌الله رئیسی و همچنین امیرعبداللهیان درباره اوضاع فلسطین از سفر امروز (سه‌شنبه) نهم آبان ماه امیرعبداللهیان به قطر خبر داد و گفت: وزارت امور خارجه مجموعه سفرهای به هم پیوسته‌ای را طراحی کرده برای اینکه بتوانیم جلوی جنایت صهیونیست‌ها را در غزه بگیریم. اگر هماهنگی‌ها برای ملاقات‌ها انجام شود، وزیر امور خارجه بعد از قطر احتمالا روز چهارشنبه به ترکیه خواهد رفت.

باقری عنوان کرد: سفرهای دوره‌ای و منطقه‌ای به کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت تا بتوانیم با رایزنی با کشورهای دیگر از این بستر و ظرفیت در کشورهای اسلامی و منطقه برای مقابله و مواجهه با سیاست‌های حمایت گونه آمریکا از رژیم صهیونیستی و بسیجی که آنها در جبهه خود برای استمرار جنایات رژیم صهیونیستی کردند، استفاده کنیم و از این طریق پشتوانه لازم را برای دفاع از جان مردم غزه و کیان مقاومت در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به منصه ظهور برسانیم.

امیرعبداللهیان قرار است در این سفر با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کند. امیرعبداللهیان یکشنبه شب هفتم آبان ماه نیز با همتای قطری درباره آخرین تحولات غزه تلفنی گفت‌وگو کرده بود. امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده با وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

به نظر می‌رسد موضوع تبادل و آزادی اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان در این سفر باشد. وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی با بلومبرگ در پاسخ به پرسشی درباره آزادی اسرا عنوان کرده بود: ما با قطر در این رابطه، ارتباط و مشورت‌های نزدیکی داریم. من ۱۰ روز پیش در قطر بودم. با مقامات قطر صحبت کردم. آنها ایده‌هایی را برای آزادی اسرای غیرنظامی داشتند. ما ایده‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم. هم دوستان ما در قطر و هم ما با آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس برای تسریع و کمک به آزادی اسرای غیرنظامی صحبت کردیم، اما حماس نسبت به آزادی اسرای فلسطینی هم مطالباتی دارد. مبادله نمی‌تواند یک طرفه باشد. حماس به ما گفت نسبت به آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد. (اینجا بخوانید)

پایان پیام/