شناسهٔ خبر: 63189958 - سرویس سیاسی
منبع: اکونیوز | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری:

صهیونیست‌ها تمامی قواعد بین المللی را نقض کردند

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صهیونیست‌ها از تمامی خطوط قرمز عبور و تمامی اصول و قواعد بین المللی را نقض کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، اظهار داشت: ۲۴ روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد. حملاتی که در آن صهیونیست‌ها از تمامی خطوط قرمز عبور کرده‌اند و تمامی اصول و قواعد بین المللی را نقض کرده‌اند.

وی ادامه داد: لازم میدانم کشتار بی رحمانه بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان فلسطینی را تسلیت عرض کنم. تعداد ۳ هزار و ۳۴۲ کودک و ۴۶۰ نفر از سالخورده و ۲ هزار دانش آموز مجروح هستند. به ملت بزرگ و صبور فلسطین تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مرگ اخلاق و ارزشهای انسانی را در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم‌های اروپایی به بشریت و دولت‌های آزاد دنیا تسلیت عرض می‌کنیم.

کنعانی گفت: رنج ۷۵ ساله بر ملت فلسطین ساری و جاری است. جهان بیش از هر زمان دیگری به ماهیت نژادپرستانه و ضد حقوق بشری رژیم اسرائیل پی برده است. وزیر امور خارجه هم در صحن مجمع تاکید کردند رژیم صهیونیستی تاکنون ۲۰ جنگ راه انداخته و تجاوز و تعدی داشته است. آقای امیرعبداللهیان در سخنرانی حقوقی خود تاکید کردند که اسرائیل همه ۴ جنایت تجاوز جنگی، علیه بشریت و جنایت نسل کشی را نه بک بار بلکه ۴ بار مرتکب شده است. پیگرد قانونی این موضوع برعهده سازمان ملل متحد است.

وی توضیح داد: دادستان کل دیوان کیفری بین المللی به مصر رفت و در گذرگاه رفح اشاره کرد که اینجا امکان عبور کمک‌های انسان دوستانه نیست. همچنین اشاره کرد که درباره آنچه در غزه می‌گذرد تحقیق صورت بگیرد و این خواسته ما هم هست. کمیته تحقیق بین المللی تشکیل و جنایتکاران به سازمان ملل معرفی و دادگاه برای آنها برگزار شود.

وی با اشاره به پیشنهادات امیرعبداللهیان در جده گفت: باید کمیته‌ای متشکل از حقوقدانان متخصص بین المللی ذیل دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود و مستندسازی صورت بگیرد و شواهد را جمع آوری کنند و اسناد را به محاکم ذیربط بین المللی و دیوان کیفری بین المللی ارائه بدهند. در اروپا و آمریکا هم از محاکم بین المللی و جامعه بین المللی درخواست پیگیری حقوقی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه، افزود: در تماس با مقامات مصری هستیم. اگر امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه به نوار غزه فراهم شود آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان، کمک‌ها را به مصر برای ارسال به غزه بفرستیم.

کنعانی در مورد عملکرد نمایندگی‌های ایران در سراسر دنیا در مورد غزه، افزود: عملکرد نمایندگی‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در سراسر دنیا در امتداد مأموریت‌ها و تلاش‌های دستگاه دیپلماسی است. حمایت از فلسطین یک اصل مسلم برای جمهوری اسلامی ایران است. دستگاه دیپلماسی با همه توان خود پیگیری حمایت از فلسطین را با سه اصل خاتمه بخشیدن به جنایت صهیونیست‌ها، رفع محدودیت‌ها و ارسال کمک‌های انسان دوستانه در حال پیگیری دارند. موضوع فلسطین جزو اولویت‌های کاری دستگاه دیپلماسی است.