شناسهٔ خبر: 62454353 - سرویس اقتصادی
منبع: بورس پرس | لینک خبر

پیشنهاد رییس سازمان بورس برای منابع حاصل از فروش و سود شرکت های فولادی

رییس سازمان بورس با اشاره به سهم ۲۵ درصدی صنعت فولاد در بازار سرمایه، گفت: باید منابع بسیار عظیم از فروش و سود را در این شرکت ها سرمایه گذاری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در نخستین همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد با بیان اینکه صنعت فولاد جایگاه اساسی در بازار سرمایه دارد، اعلام کرد: بالاترین تقسیم سود به شرکت های فولادی تعلق دارد که بزرگترین چالش است. به همین دلیل در بازار سرمایه از نظر تامین سرمایه و حفظ سرمایه‌گذاری‌ها اولویت‌های جدی وجود دارد.

فولاد یک چهارم بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد و بیش از ٣٠ درصد سودآوری بورس از محل این صنعت است. میلیون‌ها سهامدار با شرکت‌های فولادی و سهام عدالت در ارتباط هستند. سیاست گذاران و صنعتی‌ها معتقدند صنعت فولاد سود بسیاری دارد که برداشت اشتباه از صورت های مالی است. سوء برداشت از این شرکت‌ها به عدم انرژی ارزان منجر شده است. اگر گزارش های صحیح به سیاست گذار ارائه شود تصمیم گیری ها اصلاح خواهد شد.

در بورس سعی شده با شفافیت‌، مسائل انرژی حدود ٧٠٠ شرکت جمع بندی و در طرح‌ها بحث بهره وری انرژی مطرح و صرفه جویی انرژی انجام شود. باید ۶٠٠ تا ٧٠٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بزرگترین شرکت فولادی انجام شود. پوشش هزینه‌های استهلاک و حفظ تولید نیازمند سرمایه‌گذاری های جدید است. به دلیل تقسیم سود هر سال بخشی از سرمایه ها تحویل سهامدار می‌شود که قابل بازگشت نیست. باید منابع بسیار عظیمی از فروش و سود را در شرکت ها سرمایه گذاری کرد.

در ٢ سال گذشته معافیت مالیات از محل سود انباشته باعث شد منابع به بازار سرمایه باز گردد. سال گذشته بالغ بر ٢٠٠ هزار میلیارد تومان منابع از این محل کسب شد که کافی نیست و باید شرکت‌ها از این ظرفیت قانونی استفاده کنند. تامین سرمایه شرکت های بورسی نیازمند همکاری دولت و مجلس است.

در بورس کالا سعی شده نیاز داخل با قیمت های مناسب تامین شود. فشار بر روی تامین بعضی کالاها با قیمت گذاری دستوری باعث شده، صادرات انجام نشود و توسط شرکت های غیر رسمی صورت گیرد.  قیمت گذاری دستوری به افزایش تقاضا منجر می شود، یکی از دغدغه های جدی جداسازی محصولات داخلی و صادرات است که این موضوع پیگیری می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام