شناسهٔ خبر: 61266566 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشف جدید درباره شکل الکترون‌ها

دانشمندان به یافته جدیدی درباره شکل الکترون‌ها پی بردند که سبب پیچیده‌تر شدن شناخت انسان از ترکیب هستی می‌شود.

صاحب‌خبر -

کشف جدید درباره شکل الکترون‌هابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس نیوز، دانشمندان در بررسی‌های جدید خود به ابعاد و شکل الکترون‌ها را با شیوه‌های اندازه گیری کردند. این اندازه گیری جدید نشان می‌دهد الکترون‌ها بسیار گرد هستند. بر اساس این اندازه گیری، اجزای الکترونی که جزء سازنده اتم‌ها هستند، بسیار زیاد به شکل کروی هستند. این یافته جدید سبب پیچیده‌تر شدن این معما می‌شود که چرا در جهان، «ماده» بیش از «پادماده» وجود دارد؟ هر گونه عدم تقارن در شکل الکترون، یعنی توزیع بار الکتریکی ذره، به عدم تقارن مرتبط در قوانین طبیعت اشاره دارد و همین امر می‌تواند توضیح دهنده علت وجود این ویژگی در کیهان باشد. اما حال که مشخص شده است شکل الکترون‌ها بسیار متقارن و کروی است، گزاره علمی فوق نیز با پیچیدگی بیشتری همراه می‌شود. اندازه‌گیری جدید که مبتنی بر خاصیت فیزیکی موسوم به گشتاور دوقطبی الکتریکی الکترونهاست، دو برابر دقیق‌تر از بهترین اندازه‌گیری قبلی درباره شکل الکترون‌ها است
برای سنجش شکل الکترون‌ها، دانشمندان به بررسی این مسئله پرداختند که آیا الکترون‌ها در یک میدان الکتریکی می‌چرخند یا خیر. اگر الکترون‌ها گرد نبودند، اما کمی به شکل تخم مرغ بودند، میدان الکتریکی روی آن‌ها، گشتاور اعمال می‌کرد دقیقاً همان‌طور که گرانش سبب فروافتادن تخم مرغی می‌شود که به حالت عمود قرار می‌گیرد.
الکترون‌ها در ابتدایی‌ترین سطح خود ذرات نقطه‌ای بدون اندازه و شکل مشخص هستند، اما در تئوری میدان کوانتومی، الکترون‌ها را می‌توان به‌عنوان ذرات «مجازی» موقتی در نظر گرفت که با حرکت خود به هر الکترون هاله‌ای کروی از بار الکتریکی می‌دهند. اگر این هاله، کمی تخم مرغی شکل باشد، می‌توان نشان دهد که چگونه در کیهان، «ماده» باید بیشتر باشد.
«انفجار بزرگ» یا همان اتفاق منجر به شکل گیری کیهان، باید ماده و پادماده را به اندازه برابر بوجود می‌آورد. ماده و پادماده مثل دو تصویر آینه‌ای از یکدیگر هستند که بار‌های الکتریکی مخالف هم دارند. اما در هستی، «ماده» زیاد دیده می‌شود حال آنکه «پادماده» کمیاب است. فیزیکدانان می‌گویند وجود برخی ذرات کوچکتر از اتم سبب شده است این توازن به نفع «ماده» به هم بخورد.