شناسهٔ خبر: 60737230 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

شاخص دوباره بازگشت

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته چهارشنبه، ۲۴ خرداد با ۲۶ هزار ۹۰۹ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۸۲ هزار واحدی ایستاد.

صاحب‌خبر -

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته چهارشنبه، ۲۴ خرداد با ۲۶ هزار ۹۰۹ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۱۸۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۰ هزار و ۹۵۰ واحد افزایش به ۷۴۱ هزار و ۳۶۴ واحد و شاخص قیمت با ۶ هزار و ۳۷۴ واحد رشد به ۴۳۱ هزار و ۵۴۱ واحد رسید. در این روز در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۲۶۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۱ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال معامله شد.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۹۷۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۹۴۷ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۴۱۱ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۱۷ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۸۷۷ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۷۴۳ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۶۷۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل نفت و گاز پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۱۹۲ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۴۱ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۱۳۶ واحد و پارس سویچ (به سویچ) با ۷۶ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، بانک ملت (وبملت)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد)، سایپا (خساپا)، سیمان اصفهان (سصفها)، کمک فنر ایندامین (خکمک) و ایران خودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز در آخرین روز کاری گذشته ۳۶۸ واحد افزایش داشت و به ۲۷ هزار و ۹۹۴ واحد رسید.

در این بازار بیش از ۶ میلیارد و ۱۱۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات در این روز فرابورس بیش از ۳۰۲ هزار و ۱۸۶ نوبت بود. سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریاساسول (آریا)، ایران خودرو دیزل (خاور)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) و مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. در مقابل آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی مارون (مارون) و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

    تاثیر ارز روی بازار 

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افزایش هیجانات منفی در بازار سرمایه و نوسان اخیر بازار بازار، اظهار کرد: پس از برگزاری موفق پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی و استقبال کم سابقه فعالان بازار از آن، شروع معاملات هفته سوم خرداد ماه با افت قابل توجه شاخص کل و کاهش معنی‌دار حجم معاملات همراه بود که موجب تعجب بسیاری از سرمایه‌گذاران شد، مساله‌ای که دلایل آن را می‌توان کاهش نرخ ارز در بازار آزاد غیر رسمی دانست.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کاهش نرخ آزاد ارز باید به این موضوع توجه کرد که اکنون مبنای شناسایی درآمد ارزی حاصل از فروش در نمادهای صادراتی‌محور بیش از ۴۰ هزار تومان نیست. وکیلی با بیان اینکه درآمد شرکت‌ها بر مبنای نرخ دلار در بازار آزاد غیررسمی تعیین نمی‌شود، اعلام کرد: کاهش نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی تأثیری بر درآمد این صنایع بورسی نداشته و تحلیل کاهش نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ناشی از کاهش نرخ ارز بازار آزاد غیررسمی هم موضوعیتی و تاثیری در سودآوری شرکت‌ها ندارد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد غیررسمی، عملاً بهای تمام شده کالاهای وارداتی کاهش یافته و به مرور موجب سودآوری صنایع ریالی محور و وارداتی از جمله خودرویی‌ها، دارویی و بانکی خواهد شد.

متأسفانه سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری ضمن متوقف‌سازی عرضه خودرو در بورس کالا، موجب زیان‌سازی خودروسازان براساس گزارش‌های منتشر شده در کدال شد. وکیلی تاکید کرد: اکنون وزن ارزش بازار نمادهای خودرویی در تابلوی معاملات کمتر از ۵ درصد است، در همین راستا منطق اقتصادی حکم می‌کند که بازار راه خود را از نمادهای خودرویی جدا و به سایر گروه‌ها توجه کند. سهامداران باید بر ارزندگی بازار و تحلیل‌های بنیادی توجه بیشتری کرده و شتاب‌زده نسبت به فروش سهام اقدام نکنند، زیرا در این صورت بازدهی مورد انتظار خود را به دست نیاورده و متضرر خواهند شد.

    بازار رشد می‌کند؟

بعضی نمادها به محدوده‌های حمایتی خوبی رسیده‌اند ولی ارزش معاملات خرد هنوز نتوانسته روند صعودی به خود بگیرد. تحلیلگران با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ثبت نام خودرو به بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و سکه خوش‌بین‌تر هستند با توجه به آزادسازی پول‌های بلوکه شده در خارج و خبرهای سیاسی مثبت در این روزها، کار برای افزایشی‌های دلار می‌تواند سخت شود ولی تنوع موجود در بازار سرمایه می‌تواند در صورت بروز توافق نیز دارایی‌های مردم را که از طرح ثبت نام خودرو‌ها خارج می‌شوند به خود جلب کند، همچنین بازار سرمایه به خاطر اززندگی و نداشتن مشکلات تورمی مانند آنچه دلار به وجود می‌آورد از جانب بازارساز می‌تواند با حمایت بیشتری روبه‌رو شود.

در صورتی که شاخص کل بازار سرمایه همچنان به مسیر نزولی خود ادامه دهد محدوده دو‌میلیون و ۵۰ هزار حمایت ۳۸ درصد فیبوناچی سطح مهمی است که می‌تواند مانع از کاهش بیشتر شاخص کل و کلیت بازار سرمایه شود. در صورت افزایش شاخص کل مقاومت سطح دو‌میلیون و ۲۳۶ هزار واحد پیش روی شاخص قرار دارد.

نسبت به اوج قیمت‌ها در اردیبهشت امسال، بسیاری از نمادها افت‌های بیش از 20 درصدی داشته‌اند که این میزان از اصلاح، از نظر بسیاری از تحلیلگران، انتهای اصلاح قیمتی است. اما اصلاح زمانی هنوز تمام نشده و بورس در حال طی کردن دوره‌ای است که اصلاح زمانی نیز به پایان برسد.

دیروز بورس تهران مثبت بود. اما رشد آن کمتر از نیم درصد بود که این نشان می‌دهد بازار فعلا زور زیادی برای بالا رفتن ندارد. موضوع مهم دیگر، کاهش ارزش معاملات خرد بود. نکته قابل توجه اینجاست که تا زمانی که ارزش معاملات خرد پایین بماند، امیدی به بازگشت بورس نیست. فعلا هم با ارزش معاملات 6-7 هزار میلیارد تومانی نمی‌توان انتظار داشت که بازار به مسیر صعودی خود برگردد. خروج 120 میلیارد تومان پول از بازار در روز گذشته هم نشان می‌دهد با وجود مثبت شدن شاخص‌ها، همچنان حقیقی‌ها در حال نقد کردن سهام خود هستند. البته حرکت پایین به بالای شاخص در معاملات روز گذشته می‌تواند نوید یک بازار مثبت برای امروز را بدهد اما از آنجا که معمولا در روزهای چهارشنبه فشار فروش افزایش پیدا می‌کند، می‌توان برای امروز بازاری متعادل را پیش‌بینی کرد.