شهریار افندی زاده گفت: در گذشته طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تقاضای تخلیه و بارگیری این بنادر را تا افق ۱۴۰۴ برآورد کرده که در قالب فاز دوم طرح جامع حمل و نقل کشور و با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، به هنگام سازی این طرح و برآورد تقاضای آن تا سال ۱۴۱۴ در دستور کار انجام قرار گرفته است. علاوه بر این، مطالعات دیگری در خصوص برآورد تقاضای بنادر کوچک (فرعی) کشور توسط سازمان مزبور صورت گرفته که این سند دارای تطابق با افق متصور در طرح جامع حمل ونقل کشور است.
وی اعلام کرد: توجه ویژه به توسعه سواحل مکران به عنوان یکی از سیاستهای نظام از نکاتی است که الزام ایجاد یک بندر جدید در کرانه دریای عمان علاوه بر بندر چابهار را از نقطه نظر فنی و اقتصادی نشان میدهد. بدین منظور، مطالعات جانمایی این بندر توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و احداث یک بندر را در منطقه کوه مبارک در مجاورت محدوده نفتی و پالایشگاهی جاسک پیشنهاد کرده است.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: با عنایت به جانمایی این بندر و طرحهای توسعه آتی سایر بنادر اصلی و فرعی کشور، در فاز سوم طرح جامع حمل و نقل کشور (طراحی تلفیقی شبکه)، شبکه پسکرانه جاده ای و ریلی بهینه متناسب با تقاضای این بنادر به منظور تسهیل ارتباط بنادر با مناطق سرزمینی داخلی و نقاط فراسرزمینی طراحی خواهد شد.