شناسهٔ خبر: 60482861 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گسترش جنگ پهپادی در جنگ اوکراین

ستاره صبح:درگیری در جنگ بین اوکراین و روسیه در حالی افزایش یافته که زلنسکی تلاش می کند با استفاده از ابزارهای سیاسی در ابعاد بین المللی به روسیه فشار وارد کند.در این راستا پارلمان اوکراین تحریم های موسوم به 50 ساله را علیه ایران وضع کرد.کی یف مدعی است روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین استفاده می کند.مسئله ای که مقامات ایران ان را رد کرده و گفته اند هیچگونه همکاری نظامی با روسیه در جنگ با اوکراین ندارند.در همین حال روسیه مدعی شده که کی یف تلاش می کند با استفاده از پهپادهای بدون سرنشین حریم هوایی مسکو را رد کرده و به این شهر خسارت وارد کند.در ارتباط با آخرین تحولات در عرصه میدانی جنگ گزارش پیش رو را می خوانید:

صاحب‌خبر -

افزایش درگیری در جنگ
به دنبال حمله موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین، یک واحد ساختمان در کی‌یف در بامداد سه‌شنبه ۳۰ مه، به آتش کشیده شد. ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به این حملات از موفقیت صد درصدی سامانه ضدموشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌ها خبر داد. مسکو نیز روز دوشنبه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.مقامات اوکراین سقوط لاشه پهپادها را باعث آتش‌سوزی ساختما‌ن‌ها خواندند، چرا که می‌گویند پدافند هوایی اوکراین در آخرین موج حملات پهپادی بیش از۲۹ فروند از آن‌ها را از میان ۳۱ پهپاد رهگیری و منهدم کرده است. در آخرین دور از حملات حداقل یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.

در پناهگاه بمانید
ویتالی کلیچکو،شهردار کی‌یف که از آسیب دیدن یک ساختمان چند طبقه خبر داد از ساکنان پایتخت خواست تا به دلیل حملات گسترده در پناهگاه‌ها بمانند. به دلیل فرو ریختن آوار در دو طبقه فوقانی این ساختمان، ممکن است افرادی همچنان زیر آوار گرفتار باشند.آژیرهای هشدار حمله هوایی در طول شب در کی‌یف و نیز در مناطق چرکاسی (مرکز)، میکولایف و خرسون (جنوب) به صدا درآمدند. یک پایگاه هوایی اوکراین نیز روز دوشنبه هدف حمله روسیه قرار گرفته بود. مقامات اوکراین روز دوشنبه گفتند که در منطقه خملنیتسکی غربی پنج هواپیما آسیب دیده‌اند. آن‌ها بدون ارائه جزئیات بیشتر افزودند که باند فرودگاه این منطقه در حال تعمیر است.نیروی هوایی اوکراین می گوید که در دو حمله شبانه قبلی به کی‌یف، موفق شده تا تمامی موشک‌ها و پهپادها را سرنگون کند. 

رهگیری صددرصدی سامانه‌ 
ضد موشکی پاتریوت آمریکا
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از حمله‌ شبانه‌ ۳۰ ماه مه از سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت آمریکا تمجید کرد و گفت که آن‌ها «رهگیری صد درصدی را تضمین می‌کنند.»زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «وقتی پاتریوت‌های در دست اوکراینی‌ها رهگیری صد درصدی موشک‌های روسی را تضمین کنند، ترور شکست خواهد خورد.»آقای زلنسکی افزود: «روسیه می خواهد راه شر را تا انتها، یعنی تا شکست خود دنبال کند، زیرا شر هیچ پایانی جز شکست نمی تواند داشته باشد.»تحلیلگران می گویند که مسکو به دنبال تخریب و آسیب رساندن به پدافند هوایی اوکراین قبل از حمله متقابل مورد انتظارش است، چرا که اوکراین ماه‌هاست که در حال برنامه ریزی یک ضد حمله است، اما برای آموزش نیروها و دریافت تجهیزات نظامی از متحدان غربی خود نیاز به زمان بیشتری دارد.

مسکو:اوکراین حمله تروریستی 
انجام داده است
در پاسخ به حملات پهپادی روسیه به کی‌یف، مسکو نیز توسط هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفت. وزارت دفاع روسیه از حمله هشت پهپاد به این شهر خبر داد که همگی آن‌ها خنثی شده‌اند. این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای کی‌یف را به «حمله تروریستی» متهم کرد: «صبح دیروز رژیم کی‌یف حمله‌ای تروریستی با هواپیماهای بدون سرنشین  به مناطقی از مسکو انجام داد.»به گفته سرگئی سوبیانین شهردار مسکو، پایتخت روسیه در سپیده دم روز سه‌شنبه با نوعی «پهپاد نادر»هدف حمله قرار گرفت که هیچ تلفاتی در پی نداشت.در حمله پهپادی سحرگاه صبح دیروز در مسکو چندین ساختمان آسیب جزئی دید. شهردار مسکو از تخلیه‌ دو ساختمان مسکونی در مسکو که توسط هواپیماهای بدون سرنشین آسیب دیده بودند خبر داد.آندری وروبیوف، فرماندار مسکو نیز در تلگرام خود نوشت که چندین پهپاد هنگام نزدیک شدن به پایتخت سرنگون شده‌اند. وروبیوف نوشت: «دیروز صبح، ساکنان برخی از مناطق مسکو صدای انفجارهایی را می شنیدند که صدای سیستم دفاع هوایی ما بود.»مسکو و منطقه اطراف که در بیش از هزارکیلومتری اوکراین قرار دارد، از زمان آغاز درگیری تاکنون به ندرت مورد هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌ است.

اوکراین دست داشتن در حمله پهپادی به مسکو را رد کرد
«میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین دست داشتن کی‌یف در حملات پهپادی امروز به مسکو را رد کرد. وی گفت: «اوکراین در زمینه هوش مصنوعی فعال است، اما از این توانایی مستقیم در حملات پهپادی استفاده نمی‌کند.»پودولیاک افزود: «آنچه در مسکو اتفاق افتاد، برای ما اهیمت ندارد. تمرکز ما باید بیشتر بر حملات موشکی علیه شهروندان اوکراینی در کی‌یف باشد.»این در حالی است که رویترز به نقل از منابعی در دولت اوکراین اعلام کرد کی‌یف نقشی در حملات پهپادی امروز در پایتخت روسیه ندارد، گرچه پیش‌بینی می‌کند این حملات بیشتر خواهد شد.

جوزپ بورل: تا زمانی که روسیه برای پیروزی می‌جنگد، مذاکره نمی‌کند
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید معتقد تا زمانی که روسیه برای پیروزی در جنگ اوکراین در تلاش است، تمایلی به مذاکره نخواهد داشت. او همچنین گفت که نسبت به آن‌چه در این درگیری در تابستان پیش رو رخ خواهد داد خوشبین نیست.جوزپ بورل گفت: «من متوجه تمرکز نیروها در هر دو سوی میدان و اراده آشکار روسیه برای پیروزی در نبرد هستم. روسیه تا زمانی که برای پیروزی در این جنگ تلاش می‌کند، سر هیچ میز مذاکره‌ای نمی‌نشیند.»او همچنین افزود که روسیه بارها اعلام کرده است تا زمانی که به اهداف نظامی‌اش نرسد، این کارزار را متوقف نخواهد کرد.  همزمان با اظهارات جوزپ بورل، نیروهای روسیه از هدف قرار دادن پایگاه هوایی اوکراین خبر دادند. همچنین نیروهای اوکراینی هم به تاسیسات صنعتی در خاک روسیه حمله کردند. هر دو طرف به وضوح می‌خواهند دست بالا را در نبرد داشته باشند و کی‌یف به تدارک یک ضد حمله قاطع امید بسته است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «به نظر من جنگ تا تابستان هم ادامه می‌یابد. پوتین بیش از ۳۰۰هزار سرباز را آن‌جا بسیج کرده است. این دوبرابر تعداد نیروهای روسیه در ابتدای تهاجم نظامی به اوکراین است.»او با اشاره به حضور پرتعداد نیروهای روسیه در نبرد و تداوم گلوله‌باران و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین افزود: «به نظر من آن‌ها این‌کار‌ها را بدون برنامه‌ریزی انجام نمی‌دهند. ما باید آماده باشیم، یعنی به کمک به اوکراین ادامه دهیم. چون اگر این کار را نکنیم، اوکراین توان ایستادگی نخواهد داشت.»