شناسهٔ خبر: 59910385 - سرویس سیاسی
منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

نماینده ادوار مجلس خطاب به نمایندگان: اگر از اعتبار مجلس دفاع نمی‌کنید، لااقل از حیثیت خودتان به عنوان نماینده مردم دفاع کنید

شجاعی کیاسری نماینده ادوار مجلس در واکنش به حواشی استیضاح وزیر صمت به دیده‌بان ایران گفت: حرمت امامزاده را متولی آن حفظ می‌کند؛ اگر از اعتبار مجلس دفاع نمی‌کنید لااقل از حیثیت خودتان به عنوان نماینده مردم دفاع کنید. حتما راه چاره در داشتن مجلس کار آمد بازنگری در قانون اساسی و داخلی مجلس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ماجرای استیضاح دوباره وزیر صمت و ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر اهدای خودرو به نمایندگان برای منصرف شدن از استیضاح فاطمی امین، به باور برخی سندی بر تضعیف مجلس است.

سیدرمضان شجاعی کیاسری، نماینده مجلس در دوره های هفتم و هشتم وقائم مقام سابق وزارت کشور در گفت و گو با دیده‌بان ایران درباره حواشی استیضاح این وزیر گفت: «بعد از چهل و چهار سال از تشکیل مجلس شورای اسلامی و فراز و فرودهای که در ماموریت وموضوع قانون‌گذاری و نظارت محک کاری و عملی زده شد، ناکارآمدی آن در هردو بعد قانونگذاری و نظارت، روز به‌ روز روشن‌تر می‌شود. گر چه اصلاحات اندکی در اداره داخلی آن شکل گرفت اما کمکی به تشکیل یک مجلس مقتدر وکار آمد نکرد و اقتدار آن گاهی در برخی ادوار به ریاست و هیات رئیسه آن مرتبط بود. اما همچنان مجلس شورای اسلامی به ماشین چاپ قانون تبدیل شد که گاهی تعارض قوانین، گاه اجرای غلط قانون خوب، باعث شد تاکنون مردم نتوانند لذت یک مرکز قانونگذاری خوب، اثرگذار، گره‌گشا و پیش برنده امورات خود را بچشند.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مجلس نتوانسته است به وظایف اصلی خود عمل کند، عنوان کرد: «به دلیل ساختار معیوب شکلی و محتوایی آن، عدم بهره‌گیری از محتوی پژوهش محور که مرکز پژوهش‌ها با زحمات فراوان آن را تهیه و در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد، سطح سواد، تجربه و آشنایی نمایندگان به امورات کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور، ترس از عدم تایید صلاحیت از انجام وظیفه قانونی و مطالبه‌گری مشکلات مردم سر باز می‌زنند، همچنین برخی از نمایندگان در همه ادوار وکیل‌الدوله هستند که در مجموع، نمای خروجی کار مجلس را ناکارآمد نشان می‌دهد. اصل تفکیک قوا در همه جای دنیا و اداره امور کشورها اصل پذیرفته شده‌ای است. اگر چه ما هم در قانون اساسی آن را نوشته‌ایم اما در عمل و مناسبات و زد و بندهای سیاسی گاهی ماموریت‌های قوا دستخوش ملاحظات خطی، جریانی و باندی قرار می‌گیرد و رنگ می‌بازد.»

شجاعی کیاسری خاطرنشان کرد: «چطور می‌شود دولت با همه دقت در انتخاب وزیر و معرفی به مجلس و دفاع از آنان در صحن از مجلس رای می‌گیرد و خودش در نظارت درون تشکیلاتی به این نتیجه می‌رسد که آن‌ها را تغییر دهد اما چشم وگوش و هوش نظارتی مجلس که وظیفه قانونی دارد آن را نمی‌بیند و در نظارت باز می‌ماند؟ اگر هم تصمیم به استیضاح وزیری می‌گیرد از بار اول رای اعتماد، رای بیشتری می آورد یا به قول خودشان لابی سنگنین دولتی‌ها آنان را از انجام وظیفه قانونی باز می‌دارد.»

این نماینده ادوار مجلس در ادامه به دیده بان ایران گفت: «این اشکال به دولت هم وارد است که باید اجازه دهد مجلس، به وزیری که رای اعتماد داد اگر از عهده ماموریت خود برنیامد رای اعتمادش را پس بگیرد و اقتدار نظارتی خود را نشان دهد و اشکال بزرگ‌تر هم برخود مجلس وارد است. باید تکانی به خود بدهد تا به موقع به وظیفه قانونی خود عمل کند و با خلق داستان تاسف‌بار استیضاح یک وزیر در شرایط سخت معیشتی مردم، قصه‌ایی برای زندگی پر غصه مردم درست نکند.»

شجاعی کیاسری همچنین تاکید کرد: «حرمت امامزاده را متولی آن حفظ می‌کند؛ اگر از اعتبار مجلس دفاع نمی‌کنید لااقل از حیثیت خودتان به عنوان نماینده مردم دفاع کنید. حتما راه چاره در داشتن مجلس کار آمد بازنگری در قانون اساسی و داخلی مجلس است تا یک مجلس مستقل، مطالبه‌گر، مردم محور، مقتدر، با انتخاب بهترین کارشناسان با تجربه در حوزه‌های مختلف امورات کشور تشکیل شود.»

منبع:سایت دیده بان ایران

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام