شناسهٔ خبر: 59903140 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

ادامه درگیری‌ها در سودان با وجود تمدید آتش‌بس/ تحرکات بین‌المللی برای توقف بحران

حمید محمدطاهری

همزمان با ادامه درگیری‌های پراکنده در سودان علی‌رغم اعلام آتش‌بس، نیروهای واکنش سریع این کشور از تسلط خود بر ۹۰ درصد ایالت خارطوم، پایتخت خبر داده‌اند و در همین حال سازمان ملل نیز اعلام کرد که درگیری‌های خشونت‌آمیز منجر به فرار مجدد ۵۰ هزار پناهجو از خانه‌هایشان در مناطق درگیری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، در سایه ادامه درگیری‌ها به رغم تمدید پنج دوره آتش‌بس سندیکای پژشکان سودان آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های سودان از میان غیرنظامیان را ۴۱۱ تن اعلام کرد.

سندیکای پزشکان سودان همچنین اعلام کرد که این درگیری‌ها تاکنون منجر به مجروح شدن دو هزار و ۲۳ غیرنظامی شده است.

در عین حال نیروهای واکنش سریع سودان در بیانیه‌ای ادعا کردند که کنترل ۹۰ درصد کل خارطوم را به دست گرفته و تمامی گذرگاه‌های منتهی به این استان توسط نیروهای آنها کاملاً ایمن شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: محل استقرار نیروهای ما امروز پذیرای تعداد زیادی از نیروهای "کودتاچی" (نیروهای ارتش سودان به رهبری عبد الفتاح البرهان) تسلیم شده از جمله پنج افسر با رده‌های مختلف و تعداد زیادی از رده‌ها و درجه‌های دیگر بود. همچنین ده‌ها نیرو از اردوگاه‌های کودتاچیان فرار کرده و اسلحه و لباس نظامی خود را رها کرده‌اند.

اتهامات متقابل نیروهای حمیدتی و البرهان درباره نقض آتش‌بس

در این بیانیه اعلام شده است که نیروهای واکنش سریع تعدادی از حملات نیروهای ارتش به مواضع خود را که نقض آتش بس بشردوستانه بود، دفع کردند.

نیروهای واکنش سریع همچنین در این بیانیه تعهد کامل خود را به آتش بس بشردوستانه با هدف باز کردن معابر امن برای شهروندان در راستای رفع نیازهای اولیه آنها و تسهیل خارج کردن اتباع خارجی اعلام کردند.

در مقابل ارتش سودان نیز نیروهای واکنش سریع را به ترور و ربودن تعدادی از افسران بازنشسته نیروهای مسلح، پلیس و نیروهای امنیتی این کشور متهم کرد.

ارتش سودان همچنین "شورشیان" (نیروهای واکنش سریع) را به ادامه نقض آتش بس متهم و اعلام کرد که این نیروها به حملات هوایی در خارطوم و منطقه ام درمان ادامه می‌دهند تا غیرنظامیان را ناگزیر به تخلیه این مناطق کنند.

ارتش سودان همچنین اعلام کرد که در درگیری‌ها در منطقه «جبل أولیاء» خسارات سنگینی به نیروهای واکنش سریع وارد کرده و یک خودروی زرهی اماراتی و دو توپ را توقیف کرده است.

۵۰ هزار پناهجو آواره شده‌اند

در همین حال، سازمان ملل اعلام کرد که در پی تشدید درگیری‌های سودان که در اواسط آوریل آغاز شد، دست‌کم ۵۰ هزار پناهجو از خارطوم و مناطق دیگر درگیری‌ها برای جستجوی مکانی امن فرار کرده‌اند.

در همین راستا، «اکسل بیشاپ»، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سودان نسبت به خطرات پیش روی آوارگان افراد فراری از مناطق درگیری همزمان با تشدید و ادامه درگیری‌ها در این کشور هشدار داد.

وی گفت: پناهجویان که از کشور خودشان به سودان فرار کرده بودند بار دیگر برای حفظ جانشان ناگزیر به فرار به جای دیگر شده‌اند.

بیشاپ این پناهندگان را "آوارگان جدید" توصیف کرد.

درگیری‌های قبیله‌ای در دارفور

منابع مطلع در این باره اعلام کردند که درپی درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان، درگیری‌های قبیله‌ای در ایالت دارفور نیز از دوشنبه گذشته ازسر گرفته شده است.

منابع رسانه‌ای تصاویری از درگیری‌هایی در دارفور منتشر کرده‌اند که بیانگر وارد شدن خسارت قابل توجه به خانه‌ها و مغازه‌ها در شهر «الجنینه» است.

سازمان ملل نیز در این باره اعلام کرد که درپی درگیری‌های قبیله‌ای در دارفور در غرب سودان از دوشنبه گذشته تا کنون حدود ۱۰۰ تن کشته شده‌اند.

سازمان ملل همچنین از تحویل سلاح به غیرنظامیان در دارفور توسط برخی طرف‌ها پرده برداشته است.

تحرکات بین‌المللی برای توقف بحران

در همین راستا، ریاست جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگوی تلفنی تحولات سودان را مورد بررسی قرار دادند.

طبق این بیانیه، اردوغان در این تماس تلفنی آمادگی آنکارا را برای همکاری با سازمان ملل و دعوت طرف‌های درگیر در سودان به گفت‌وگوهای صلح و حل و فصل اختلافاتشان اعلام کرد.

در همین راستا، فولکر پرتس، رئیس هیئت سازمان ملل در سودان، گفت که از کشورهای مهم منطقه برای میانجیگری میان البرهان و حمیدتی دعوت شده است.

وی در گفت‌وگو با الجزیره افزود: راه برون رفت از بحران سودان دستیابی به یک آتش بس و ساز و کار روشن برای نظارت بر اجرای آن است.

پرتس در ادامه هشدار داد که اگر هر یک از طرفین در سودان از موافقت با گفت‌وگو امتناع کنند، حتی در صورت پیروزی در جنگ در سطح بین‌المللی منزوی خواهند شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این باره هشدار داد که درگیری‌های طولانی مدت در سودان خطر بی‌ثباتی منطقه را افزایش می‌دهد.

دوجاریک همچنین بر اهمیت تداوم استفاده از نفوذ همه کشورها و سازمان‌های مرتبط با پرونده سودان برای توقف درگیری‌های این کشور تاکید کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفت که واشنگتن در حال برقراری ارتباط با ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع است تا به آتش بس پایبند بمانند و به تمدید آن ادامه دهند.

پاتل بر اهمیت رسیدن به مرحله‌ای تاکید کرد که در آن می‌توان به توقف همیشگی خصومت‌ها دست یافت و امکان ادامه خارج کردن شهروندان آمریکایی و اتباع متحدان و شرکا را فراهم کرد.

درگیری‌های پراکنده در سودان از صبح روز شنبه ۲۶ فروردین میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» بر سر قدرت آغاز شده است.

با وجود اعلام چند مرحله آتش بس؛ اما نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع علیه یکدیگر حملات پراکنده انجام داده‌اند و در عین حال هر یک از طرف‌های درگیر طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم می‌کند.

انتهای پیام