شناسهٔ خبر: 59138403 - سرویس سیاسی
منبع: برنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان: داغ ترکیه را داغ خود می‌دانیم/ چاووش اوغلو: در زمینه انتقال کمک‌ به سوریه هر چه در توان داشتیم انجام دادیم

امیرعبداللهیان بیان داشت: با مولود چاوش اوغلو درمورد موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردیم و درباره اهمیت توسعه مراودات تجاری گفتکوهایی داشتیم و افزایش حجم تجاری بین دو کشور از موضوعاتی است که در 1.5سال گذشته بیش از پیش گسترش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حسین امیرعبدالهیان در نشست خبری مشترک با مولودچاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله زده ترکیه و تبریک روز جهانی زن، گفت: ما روز میلاد حضرت فاطمه را روز زن نام نهادیم و زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه ما هستند همانطور که در ترکیه چنین نقشی ایفا می کنند.

وی افزود: در شرایطی که دستگاههای امداد رسان ما مشغول کمک رسانی به زلزله خوی بودند، با دستور رهبر انقلاب و رییس جمهور ارتش، هلال احمر و سپاه وارد مناطق زلزله زده شدند و خدمات خود را از تفحص تا پزشکی و پشتیبانی ها همزمان با کمک رسانی به زلزله خوی به عمل آوردند زیرا ما داغ ترکیه را داغ خود می‌دانیم.

امیرعبداللهیان بیان داشت: با مولود چاوش اوغلو درمورد موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردیم و درباره اهمیت توسعه مراودات تجاری گفتکوهایی داشتیم و افزایش حجم تجاری بین دو کشور از موضوعاتی است که در 1.5سال گذشته بیش از پیش گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه بر شراکت منطقه ای بجای رقابت منطقه ای در کریدورهای حمل و نقل تاکید داریم، گفت: یکی از دغدغه های ما مسئله زیست محیطی و آب هست و درباره تداوم دسترسی مردم کشورم به آب رودحانه ارس تاکید کردیم  تا تلاشهای خودشان را در حوزه همکاری های حوزه آب ادامه دهند تا مردم غرب کشورم از مواهب این مسئله بهره مند شوند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حضور صهیونیست ها در قفقاز را تهدید جدی علیه صلح و ثبات منطقه میدانیم، تصریح کرد: صهیونیست‌ها ثمره ای جز ناامنی نداشته‌اند و ایران به کشورها هشدار می دهد که نسبت به رفتار رژیم صهیونیستی هوشمندانه عمل کنند و در منطقه قفقاز پای این رژیم را باز نکنند.

چاووش اوغلو در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات دولتش برای کمک به تسهیل امدادرسانی به مردم زلزله زده سوریه گفت: 11استان ترکیه درگیر زلزله بود و ما در حال التیام بخشی به زخم های خودمان بودیم ولی نمی توانستیم درباره زلزله سوریه هم بی تفاوت باشیم و در زمینه انتقال کمکهای بین المللی به سوریه هر چه در توان داشتیم انجام دادیم و متاسفانه برخی جاده های گذرگاه منتهی به سوریه تخریب شده بود ولی با ترمیم این جاده تاکنون 475کانتینر به سوریه رفته است و حریم هوایی خود را به سوریه باز کردیم.

ادامه دارد..

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف