شناسهٔ خبر: 59007167 - سرویس بین‌الملل
منبع: جوان | لینک خبر

جنایت «حواره» صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت 

روزنامه جوان

جنایتکاران سابق صهیونیستی که زمانی کشتار گسترده فلسطینی‌ها را افتخاری برای درج در کارنامه سیاه خود می‌دانستند، این روز‌ها به خاطر مطامع سیاسی از جنایت‌های تندرو‌های کابینه علیه فلسطینی‌ها انتقاد می‌کنند. پس از حملات شهرک‌نشینان به نابلس، بنی گانتس و لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل را مسئول تنش‌ها و خشونت‌های اخیر در کرانه باختری اعلام کردند و هشدار دادند تا دیر نشده دست از این اقدامات تنش‌زا بردارد. همزمان، هزاران اسرائیلی در اقدامی بی‌سابقه با تظاهرات گسترده در تل‌آویو خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در شهرک حواره را محکوم کردند. 

صاحب‌خبر -
 
به گزارش «جوان»، اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی این روز‌ها ملتهب‌تر از همیشه است و تنش‌ها این بار علاوه بر صهیونیستی- فلسطینی به تقابل صهیونیست‌ها با یکدیگر منجر شده است. در طول ۷۵ سال تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی، کشتار فلسطینی‌ها به‌دست ارتش صهیونیستی از سوی همه صهیونیست‌ها مورد حمایت قرار می‌گرفت تا یکدستی و انسجام خود را در برابر فلسطینی‌ها به نمایش بگذارند، اما اکنون فضای سرزمین‌های اشغالی تغییر یافته است و اسرائیلی‌ها به جان هم افتاده‌اند. یورش شهرک‌نشینان افراطی به شهرک حواره در نابلس که به شهادت یک فلسطینی و زخمی شدن ۴۰۰ نفر دیگر منجر شد، بهانه خوبی به دست رهبران اپوزیسیون فرصت‌طلب داده تا فشار‌ها را علیه کابینه تندرو اسرائیل افزایش دهند. 
به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، بنی گانتس، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در سخنانی در پارلمان این رژیم خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گفت: «تو مسئول وخیم کردن اوضاع در شهرک حواره در نابلس هستی. سربازان ارتش باید کسانی را که دست به چنین آتش‌سوزی‌هایی می‌زنند تحت پیگرد قرار بدهند. اگر حمایت تو از کسانی نبود که به چنین اقداماتی تحریک می‌کنند، آن‌ها جرئت این کار را پیدا نمی‌کردند.» منظور گانتس از تحریک‌کنندگان ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم هستند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در خصوص این حادثه گفت: «شبه‌نظامیان بن‌گویر و اسموتریچ به اقدامات وحشیانه خود ادامه می‌دهند که نیرو‌های ارتش را به خطر می‌اندازد. نتانیاهو کنترل دولت خود را از دست داده است. قبل از اینکه خیلی دیر شود این جنون را متوقف کنید.»
 تظاهرات علیه بن‌گویر
انتقادات مقامات سابق اسرائیل از کابینه نتانیاهو درحالی است که این افراد در زمان تصدی مسند قدرت، در کشتار فلسطینی‌ها دست کمی از نتانیاهو نداشتند، اما اکنون به خاطر مطامع سیاسی، ژست حمایتی از فلسطینی‌ها گرفته‌اند تا از این طریق به اهداف خود برسند. انتقاد از کابینه نتانیاهو در شرایطی است که مقامات تل‌آویو طرح مسلح کردن شهرک‌نشینان را تصویب کردند تا هر صهیونیست از جان خود در برابر عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها دفاع کند، اما این طرح می‌تواند به وقوع جنگ تمام عیار در سرزمین‌های اشغالی منتهی شود. 
اعتراضات صهیونیست‌ها در حمایت از فلسطین 
تنش بین صهیونیست‌ها علاوه بر مقامات این رژیم، به درون جامعه نیز کشیده شده است. هزاران اسرائیلی بنا به ابتکار عمل گروه «صلح اکنون» با تظاهرات گسترده در تل‌آویو خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در شهرک حواره را محکوم کردند. تظاهرکنندگان با سردادن شعار «بن گویر، به زودی شما را در لاهه خواهیم دید»، با اشاره به محاکمه بین‌المللی وی خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند. تظاهرکنندگان پرچم‌های فلسطین و بنر‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعار‌هایی در مخالفت با اشغالگری نوشته شده بود. به گزارش سایت العین‌الاخباریه امارات، تظاهرکنندگان، حزب راست‌گرای «قدرت یهود» به رهبری ایتامار بن‌گویر، و حزب «صهیونیسم دینی» وابسته به اسموتریچ را مسئول تجاوزات اخیر دانستند. جنبش چپ‌گرای «صلح اکنون» اعلام کرد: «ما خواهان صلح و عدالت هستیم و دولت خواهان اغتشاش است، اما ما مقابله خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد.» همچنین، پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک اسرائیلی که به سمت تظاهرکنندگان گاز فلفل پرتاب کرد، بازداشت شد. در اثر این رویداد دو تظاهرکننده زخمی شدند. پلیس اسرائیل تعدادی از خیابان‌های تل‌آویو را در نتیجه این تظاهرات بست و بعد از مدتی باز کرد.»
از سوی دیگر، نیرو‌های ارتش که برای جلوگیری از حمله مجدد شهرک‌نشینان افراطی به نابلس در حالت آماده‌باش قرار دارند، زمانی که قصد داشتند مانع ورود شهرک‌نشینان به حواره شوند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. به نوشته وبگاه «عرب ۴۸»، شهرک‌نشینان صهیونیست ضمن حمله به یک فرمانده ارتش صهیونیستی در رام‌الله تلاش کردند یکی از افسران ارتش را در جنوب نابلس زیر بگیرند. 
حضور تندرو‌ها در رأس کابینه اسرائیل اکثریت صهیونیست‌ها را نگران کرده است و در هفته‌های اخیر اعتراضات صد‌ها هزار نفری در شهر‌های مختلف برگزار کرده‌اند، زیرا طرح‌های جنجالی تندرو‌ها نه تنها برای شهرک‌نشینان امنیت به ارمغان نمی‌آورد بلکه به تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی منجر خواهد شد که خواب و آرامش را از آن‌ها سلب خواهد کرد. گروه‌های مقاومت فلسطین در یک سال گذشته نشان دادند که اگر بخواهند می‌توانند با کمترین امکانات به مصاف ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی رفته و ضربات سهمگینی را به صهیونیست‌ها وارد کنند و نمونه عینی آن را در قدس اشغالی دیدم که یک نوجوان فلسطینی ۱۰ شهرک‌نشین را به هلاکت رساند و چندین نفر را زخمی کرد. 
هرچند مخالفت صهیونیست‌ها با حملات شهرک‌نشینان به نابلس بیشتر به خاطر این است که دل‌شان به حال خود می‌سوزد، اما این حمایت ظاهری هم در هشت دهه گذشته بی سابقه بود. تحرکات اخیر صهیونیستی و جنگ صهیونیست با صهیونیست را می‌توان با این ضرب‌المثل معروف ایرانی توصیف کرد که «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.» اکنون نیز قرار گرفتن تندرو‌هایی مانند نتانیاهو و بن‌گویر و دیگر دوستان‌شان در کابینه تل‌آویو، ناخواسته صهیونیست‌ها را به حمایت از فلسطینی‌ها سوق داده است. 
 محکومیت بی‌سابقه!
محکومیت جنایت شهرک‌نشینان در نابلس و افزایش هجمه‌ها به کابینه به‌شدت افراطی نتانیاهو در هشت دهه گذشته بی‌سابقه بوده و بیانگر این است که برخلاف ادعای مقامات تل‌آویو، صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند یکپارچگی خود را حفظ کنند. قرار بود اسرائیل سرزمین موعود یهودیان باشد تا برای هزار سال در آن حکومت کنند، اما روند تحولات در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این رژیم روز به روز به مسیر فروپاشی خود نزدیک‌تر می‌شود. چیزی که مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر بار‌ها به آن اعتراف کرده‌اند و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغالگر بار‌ها اعتراف کرده که شاید صهیونیست‌ها جشن هشتادسالگی این رژیم را نبینند. با در نظر گرفتن شرایط سرزمین‌های اشغالی و جنگ بین صهیونیست‌ها، می‌توان گفت که فروپاشی رژیم اشغالگر نه به دست فلسطینی‌ها بلکه توسط خود صهیونیست‌ها محقق خواهد شد و کار فلسطینی‌ها را راحت خواهد کرد. 
از سوی دیگر، در پی تشدید جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری، گروه‌های مقاومت نسبت به ماجراجویی نتانیاهو هشدار دادند. خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در سخنانی گفت: «تلاش‌هایی برای عضوگیری برخی فلسطینی‌ها در یک نیروی امنیتی که در یک کشور عربی آموزش می‌بیند برای ورود به کرانه باختری و ایفای نقش امنیتی در سرکوب مقاومت در دست انجام است.» او افزود: «ما در حال حاضر به وظیفه خود در مبارزه عمل می‌کنیم و در این زمان که نیاز به جنگ وجود دارد، اطمینان داریم که تنها نیستیم و ممکن است عرصه درگیری‌ها گسترش پیدا کنند.»