شناسهٔ خبر: 58947782 - سرویس اقتصادی
منبع: آفتاب | لینک خبر

بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

تعیین عوارض برق مصرفی مشترکان شهری

خبرگزاری خانه ملت

نمایندگان مجلس مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز را از پرداخت عوارض برق مصرفی معاف کردند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با بند‌های (ب) و (ج) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ب) تبصره (۶) ماده واحده لایحه آمده است: درآمد‌های وصولی مرتبط به این بند به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سهم وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان حسب مورد به حساب مربوط واریز می‌شود.

همچنین وکلای مردم در خانه ملت بند (ج) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه را با ۱۶۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

بر اساس بند (ج) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰/۸/۱۳۹۴ به میزان ده‌درصد (%۱۰) مبلغ برق مصرفی در سقف شصت و شش هزار میلیارد (۶۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

گفتنی است در ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق آمده دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح‌های توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد (۱۰۰%) آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرح‌های مذکور هزینه می‌شود.

بر اساس این گزارش، سید مرتضی حسینی در جریان بررسی پیشنهادهات مربوط به تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: امروز صبح مجلس میزبان معاون اول رئیس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بود تا پیرامون قیمت ارز بحث و بررسی صورت گیرد، اما درباره بحثی که در خصوص مهار قیمت ارز شد ما نتیجه مشخصی نگرفتیم. آیا قرار است هیأتی مرکب از نمایندگان مجلس و دولت برای این موضوع تشکیل شود، زمان آن را مشخص کنید.

نماینده میانه در مجلس افزود: قیمت ارز به رشد رو به جلو ادامه می‌دهد؛ یک برنامه مشخص و واضح برای این موضوع اعلام کنید و تعیین کنید که چه زمانی قرار است این موضوع کنترل شود.