شناسهٔ خبر: 58822930 - سرویس فرهنگی
منبع: ویجیاتو | لینک خبر

همه چیز در مورد کانگ فاتح - مسافر زمان دنیای مارول

کسی که زمان را به بازی می‌گیرد / IGN

صاحب‌خبر -

دنیای مارول پر است از انواع ویلن‌ها و شخصیت‌های شرور که توانایی نابود کردن دنیاها را دارند و تشنه فرمانروایی بر تمام جهان و هستی هستند. ولی چیزی که کانگ فاتح را از بیش‌تر این شخصیت‌های نیرومند جدا می‌سازد، زمان است!

کانگ شخصیتی به شمار می‌رود که نه روی نیرو و قدرت صرف بلکه با استفاده از سفر در زمان به اهداف خود می‌رسد. در این نوشتار شما را بیش‌تر با ویلنی آشنا خواهیم کرد که سفر در زمان‌های فراوانش باعث شده نسخه‌های گوناگونی از او در دنیای مارول پدیدار شوند.

شناسنامه کانگ فاتح (Kang the Conqueror)

– رونمایی:
نسخه راما تات: شماره ۱۹ کمیک Fantastic Four (انتشار در ماه اکتبر سال ۱۹۶۳)
نسخه کانگ: شماره ۸ کمیک The Avengers (انتشار در ماه سپتامبر سال ۱۹۶۴)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: استن لی (Stan Lee) و جک کربی (Jack Kirby)
– نام واقعی: ناتانیل رچاردز (Nathaniel Richards)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
شماره ۲۶۷ تا ۲۶۹ کمیک Avengers (انتشار از ماه فوریه تا آوریل سال ۱۹۸۶)
Avengers: Forever (انتشار از ماه دسامبر سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹)
شماره ۴۱ تا ۵۴ کمیک Avengers (انتشار از ماه آوریل سال ۲۰۰۱ تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۲)
شماره ۱ تا ۶ کمیک Young Avengers (انتشار از ماه فوریه تا آگوست سال ۲۰۰۵)
Kang the Conqueror (انتشار از ماه آگوست تا دسامبر سال ۲۰۲۱)

کانگ فاتح کیست؟

کانگ فاتح در کمیک‌های مارول کانگ فاتح در کمیک‌های مارول

پرداختن خلاصه‌وار به تاریخچه پیچیده کانگ فاتح کار خیلی آسانی نیست. این ویلن کسی است که نام‌های مختلفی به خود گرفته و در تقابل‌های بی‌شمارش با اونجرز و فنتستیک فور انگیزه‌های گوناگونی داشته است. با تمام این اوصاف در طول این همه سال همیشه یک اصل در رابطه با او برقرار بوده: کانگ مردی است که خودش را ارباب بر حق دنیا می‌داند.

کانگ با استفاده از توانایی سفر در زمان و جنگ افزارهای پیچیده‌ای که از آینده به دست آورده است سعی دارد تا تاریخ را به شکلی که دلش می‌خواهد بازنویسی کند و مسیری را پدید آورد تا در آن بتواند به قدرت برسد.

تمایل کانگ به سفر در زمان و وجود همیشگی‌اش در دنیا، دقیقاً همان چیزی است که او را تبدیل به موجودی خطرناک می‌کند. مهم نیست که چند بار او شکست خورده، به دنیای دیگر تبعید شده یا حتی به طور کامل از بین رفته است، همیشه یک نسخه از او وجود دارد که منتظر نشسته و نقشه می‌کشد.

اوریجین کانگ فاتح

کاور شماره ۱۹ کمیک Fantastic Four (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) کاور شماره ۱۹ کمیک Fantastic Four (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) کاور شماره ۱۹ کمیک Fantastic Four (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

در حالی که نخستین حضور کانگ فاتح در شماره ۸ کمیک The Avengers رقم خورد ولی در واقع او یک سال قبل از این و در شماره ۱۹ کمیک Fantastic Four با هویتی دیگر رونمایی شده بود.

ناتانیل ریچاردز نام حقیقی کانگ و یک تاریخدان از قرن سی و یکم (و چه‌بسا از نوادگان رید ریچاردز یا حتی ویکتور ون دووم) است. ناتانیل موفق می‌شود تجهیزات سفر در زمان دکتر دووم را پیدا کرده و با به کار بردن آن‌ها به مصر باستان سفر می‌کند. او با نام راما تات (Rama-Tut) خودش را به عنوان فرعون معرفی می‌کند و با استفاده از تجهیزات آینده‌وارانه‌اش کاری می‌کند تا به چشم مردم مصر باستان به شکل خدا به نظر بیاید. البته تا وقتی که فنتستیک فور سر می‌رسند و به فرمانروایی‌اش پایان می‌دهند.

بعد از فرار به قرن بیستم، راما تات با دکتر دووم ملاقات می‌کند و از زره ویژه او الهام می‌گیرد تا هویت شرورانه جدیدی برای خودش خلق کند: اسکارلت سنتوریون (Scarlet Centurion). هر چند او دوباره توسط قهرمانان زمین شکست می‌خورد و سعی می‌کند به زمان خود بازگردد.

همین جا است که هویت کانگ فاتح خلق می‌شود. ریچارد به طور اتفاقی بیش از حد در آینده پیش می‌رود و به جایی می‌رسد که نسل بشر از بین رفته است. به عنوان تنها انسان باز مانده، او متوجه تکنولوژی‌های پیشرفته قرن چهلم می‌شود. کانگ به سرعت این خط زمانی را فتح و حتی امپراطوری‌اش را نیز از زمین گسترده‌تر می‌کند. او که با حکومت به یک دنیای آینده‌وارانه راضی نشده، تصمیم می‌گیرد با خطوط زمانی بازی کند تا تاریخ را با توجه به علایق خودش پیش ببرد.

قدرت‌ها و توانایی‌های کانگ فاتح

معرفی کانگ فاتح - مسافر زمان دنیای مارول - ویجیاتو معرفی کانگ فاتح - مسافر زمان دنیای مارول - ویجیاتو

به عنوان یک انسان عادی از قرن سی و یکم، این شخصیت توانایی فرا انسانی خاصی ندارد. با این حال او فیزیکدان و تاریخدان با استعدادی است و از دانش علم و تاریخ خود برای ایجاد تغییرات در خطوط زمانی و به دست آوردن قدرت استفاده می‌کند.

زره بنفش و سبز رنگ او (که از زره دکتر دووم الهام گرفته شده است) هم نیروی کانگ را افزایش داده و هم به او اجازه می‌دهد در هر محیط غیرقابل زیستی زنده بماند. این شرور مارول یک سفینه زمانی نیز دارد که به او اجازه می‌دهد به راحتی در خطوط زمانی مختلف جا به جا شود. او همچنین ارتشی از بهترین جنگجویان تاریخ را نیز دور هم جمع کرده است.

کانگ فاتح گاهی یک تفنگ لیزری نیز با خود به همراه دارد که می‌تواند با آن نیرو و اراده هر کسی را از او بگیرد. او به یک سری جنگ افزارهای اخرالزمانی نیز دسترسی دارد که فقط در توپخانه یک دیکتاتور از قرن چهلم می‌شود نمونه آن‌ها را دید.

کانگ به نوعی یک جاودان نیز به حساب می‌آید؛ او به قدری از خطوط زمانی مختلف سوء استفاده کرده که نسخه‌های بی‌شماری از ناتانیل ریچاردز در خطوط زمانی مختلف به وجود آمده است. با این حساب، فرقی نمی‌کند چند بار کانگ شکست بخورد، همیشه یک نسخه دیگر از او وجود دارد که مسیرش را ادامه دهد.

هویت‌های گوناگون

هویت‌های گوناگون کانگ (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) هویت‌های گوناگون کانگ (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) هویت‌های گوناگون کانگ (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

کانگ همان قدر که از یک آدمِ عاشق دستکاری در خطوط زمانی انتظار دارید، پیچیده به حساب می‌آید. ولی چیزی که باعث شده کانگ یک شخصیت گیج‌کنده شود این است که او در طول سال‌های حضورش در دنیای کمیک‌ها، هویت‌ها و نام‌های گوناگونی داشته است. قرار نبود از همان ابتدا تمام این هویت‌ها به کانگ فاتح مرتبط باشند و بنابراین بسیاری از ارتباطات بعد از رونمایی این هویت‌ها برقرار شدند. اگر با اصطلاح کمیک بوکی «ریتکان» (Retcon) آشنا باشید، کانگ فاتح، هیبت ریتکان به عنوان یک شخصیت کمیک بوکی است.

در متن خواندید که ناتانیل ریچاردز با هویت‌های راما تات و اسکارلت سنتوریون در آغاز فعالیتش به عنوان یک خبیثِ سفر کننده در زمان نیز شناخته می‌شد. اما حتی بعد از پدید آوردن هویت کانگ، اسامی گوناگونِ نسبت داده شده به او نیز به اتمام نرسیدند.

در دوره‌ای از زندگی‌اش، کانگ هویت و امپراطوری‌اش را تسلیم می‌کند تا اتحادی با نژادی فضایی پیشرفته‌ای با نام تایم کیپرز (Time-Keepers) برقرار کند. کانگ در عوض جاودانگی واقعی، می‌پذیرد تا خطوط زمانی را به نحوی پیش ببرد که تایم کیپرز به قدرت برسند. در این دوره او با نام ایمورتوس (Immortus) شناخته می‌شد.

کانگ در دوره‌ای که به عنوان یک انسان در قرن بیست و یکم زندگی می‌کرد نیز هویت‌های دیگری به خود گرفته است؛ هویت‌هایی مثل ویکتو تایملی (Victor Timely)، رئیس یک دهکده کوچک، و مستر گریفن (Mr. Gryphon)، یک سرمایه‌دار موفق.

اگر تا همین جا گیج نشده باشید، باید گفت که به لطف توانایی سفر در زمان، این هویت‌های مختلف کانگ همگی در کنار هم زندگی کرده‌اند و با یکدیگر درگیر نیز شده‌اند. حتی یک تیم متشکل از کانگ‌ها با نام Council of Cross-Time Kangs نیز وجود دارد.

کانگ فاتح و یانگ اونجرز

یک نسخه دیگر از کانگ در مجموعه Young Avengers سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این سری کمیک ماجرای یک گروه از قهرمانان نوجوان را دنبال می‌کند که مثل اونجرز اصلی فعالیت می‌کنند ولی داستان پس‌زمینه و اوریجین متفاوتی دارند.

رهبر این گروه با نام آیرون لد (Iron Lad) از نوادگان تونی استارک نیست بلکه نسخه نوجوان از ناتانیل ریچاردز از یک خط زمانی دیگر است. کانگ سعی می‌کند در زمان به عقب برگشته و نسخه جوان‌ترش را که گیر یک عده قلدر افتاده و کارش به بیمارستان کشیده شده بود را نجات دهد. او خودش را نجات می‌دهد و به نسخه جوانش زرهی فلزی با امید تبدیل سریع‌تر او به کانگ می‌دهد. با این حال، ناتانیل جوان از نسخه پیر خود وحشت می‌کند و به گذشته سفر می‌کند تا گروهی جدید از اونجرز را تشکیل دهد. در نهایت، این نسخه از کانگ کشته می‌شود، آیرون لد نیز به اجبار خاطراتش را پاک می‌کند و به آینده بازمی‌گردد.

کانگ خارج از دنیای کمیک‌ها

کانگ فاتح / کسی که می‌ماند در فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania پیتون رید کانگ فاتح / کسی که می‌ماند در فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania پیتون رید

با توجه به جایگاه کانگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ویلن‌های اونجرز و فنتستیک فور، خیلی جای تعجیب ندارد که ببینیم او خارج از دنیای کمیک‌ها نیز حضور پررنگی داشته است.

نخستین حضور انیمیشنی او در مجموعه Fantastic Four سال ۱۹۷۶ در قسمت Rama-Tut که وقایع شماره ۱۹ کمیک Fantastic Four را بازسازی می‌کرد اتفاق افتاد. هم به عنوان کانگ و هم به عنوان راما تات، این ویلن در انیمیشن‌های زیادی مثل X-Men Evolution و The Avengers: United They Stand دیده شده است. او حتی یک حضور کوتاه به عنوان ایمورتوس در یکی از قسمت‌های X-Men: The Animated Series داشته است.

اما مهم‌ترین حضورهای کانگ در دنیای انیمیشن‌ها اخیراً اتفاق افتاده است. او نقش‌های مهمی در دو سریال The Avengers: Earth’s Mightiest Heroes و Avengers Assemble برعهده داشته است.

سراغ کانگ را می‌توان در بازی‌های فری‌تو‌پلی مثل Marvel: Avengers Alliance و Marvel: Contest of Champions گرفت اما مهم‌ترین حضور او در دنیای بازی‌های ویدیویی مربوط به LEGO Marvel Super Heroes 2 در سال ۲۰۱۷ می‌شود. کانگ (که صداپیشه او پیتر سرافیناویچ از دنیای سینمایی مارول بوده است) هم به عنوان ویلن اصلی و هم به عنوان شخصیتی قابل بازی، در این عنوان حضور داشت.

حضور کانگ به صورت لایو اکشن و در دنیای سینمایی مارول با ایفای نقش جاناتان میجرز رقم می‌خورد. نخستین بار شخصیت بازی شده توسط جاناتان میجرز را در فصل اول سریال Loki شاهد بودیم و سپس این شخصیت (و نسخه‌های متفاوت او) در فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania پدیدار شدند. البته رونمایی از شخصیت جاناتان میجرز با نام «کسی که می‌ماند» (He Who Remains) انجام شد که این نسخه در واقع به نوعی ترکیبی از خود کانگ فاتح با هویت ایمورتوس به شمار می‌رود.

خواندن در مورد دنیای مارول را ادامه دهید

پرسش‌های متداول در مورد کانگ فاتح

نام واقعی کانگ فاتح چیست؟

شخصیت کانگ فاتح با چندین هویت معرفی می‌شود. ولی به طور کلی او را با نام ناتانیل رچاردز می‌شناسند.

کانگ یک ویلن است یا یک قهرمان؟

این شخصیت یکی از سوپرویلن‌ها و شخصیت‌های منفی قدرتمند دنیای مارول به شمار می‌رود که بیش‌تر با گروه‌هایی ابرقهرمانی مثل اونجرز و فنتستیک فور می‌جنگد.

چه کسی کانگ فاتح را پدید آورد؟

استن لی و جک کرب کسانی بودند که شخصیت کانگ را در سال ۱۹۶۳ برای انتشارات مارول به وجود آوردند.

IGN