شناسهٔ خبر: 58165806 - سرویس سیاسی
منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات منطقه و جهان

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری/ انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل/ هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه / سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری، انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل، هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه، سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات و گفت وگوی عربستان سعودی و فرانسه درباره سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری/ انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل/ هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه/ سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

بین الملل تابناک: واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری، انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل، هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه، سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات و گفت وگوی عربستان سعودی و فرانسه درباره سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری

وزارت خارجه انگلیس به بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که از صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری خبر داده واکنش نشان داد.

روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نوشت: «ما از خانواده آقای اکبری حمایت می‌کنیم و بارها پرونده او را با مسئولان ایرانی مطرح کرده‌ایم. اولویت ما آزادی سریع اوست و بر درخواست خودمان برای دسترسی فوری کنسولی تأکید کرده‌ایم.»

بیشتر بخوانید

دقایقی پس از این بیانیه، جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس هم گفت: «ایران باید اعدام علیرضا اکبری، شهروند انگلیسی-ایرانی را متوقف کرده و فورا او را آزاد کند.»

وزارت اطلاعات روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای درباره صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری اعلام کرده بود وی اطلاعات مهم کشور را کاملا آگاهانه در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار می‌داده است.

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری/ انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل/ هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه/ سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

همچنین وزارت اطلاعات اعلام کرده است: علیرضا اکبری یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس بوده است که به جرم افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق انتقال اطلاعات به اعدام محکوم شد.

به گزارش مرکز رسانه، قوه قضاییه هم گفته علیرضا اکبری، مدتی قبل در پی جاسوسی علیه کشور دستگیر شد؛ بنابراین پس از تشکیل پرونده قضایی برای متهم و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم برگزار و براساس مستندات متقن موجود در پرونده، این فرد به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد.

در پی اعتراض متهم و فرجام‌خواهی وی، پرونده مجددا در دیوان عالی کشور بررسی شد و دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام‌خواهی، دادنامه اولیه را ابرام و حکم اعدام اکبری را تأیید کرد.

اطلاعیه وزارت اطلاعات در مورد علیرضا اکبری و جزئیات اقدامات صورت گرفته در شناسایی و دستگیری وی به شرح زیر است:

به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند، یکی از مهمترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس خبیث در مراکز حساس و راهبردی کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و پس از طی فرآیندی طولانی و چند لایه در حوزه‌های ضد اطلاعاتی، فنی و عملیات فریب دستگیر شد.

جاسوس شناسایی شده به نام علیرضا اکبری دارای دسترسی‌هایی به برخی دستگاه‌های حساس کشور بود و در همان حد نیز اطلاعات مکتسبه را کاملا آگاهانه و به دفعات متعدد در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار داده بود.

این جاسوس در جریان اخذ ویزا از سفارت انگلیس در تهران توسط مأمورین اطلاعاتی مستقر در آن سفارت، نشان شده و مورد مصاحبه قرار می‌گیرد. سپس در خلال سفرهای شخصی خود به اروپا، به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی انگلستان در می‌آید. علیرضا اکبری با توجه به اهمیت موقعیت و دسترسی‌هایش به یک جاسوس کلیدی برای سرویس اس آی اس (SIS) تبدیل می‌شود که همزمان توسط چندین افسر برجسته میز ایران تخلیه اطلاعاتی و هدایت می‌شد.

انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل

 روز (چهارشنبه)، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، رسما «مختار محمد اوغلو محمدوف» را به عنوان اولین سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار این کشور در اراضی اشغالی تعیین کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان (آذرتاج)، علی‌اف مطابق با بند پانزدهم از ماده یکصدونهم قانون اساسی جمهوری‌ آذربایجان، محمدوف را سفیر باکو در تل‌آویو تعیین کرده است.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» پیش از این خبر داده بود که جمهوری آذربایجان، «مختار ممدوف» معاون وزیر آموزش خود را به عنوان سفیر در تل آویو به مقامات این رژیم معرفی کرده است.

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری/ انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل/ هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه/ سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

پیش از این، «مختار ممدوف»، مسئول پیشبرد طرح‌های مشترک با رژیم صهیونیستی در حوزه آموزش و فناوری بود. باکو و تل‌آویو از سال ۱۹۹۲ روابط خود را آغاز کرده‌اند و این نخستین باری است که جمهوری آذربایجان توسعه روابط دو جانبه را در عالی‌ترین سطح یعنی تبادل سفرا انجام می‌دهد.

پارلمان جمهوری آذربایجان در ۲۷ آبان ماه با افتتاح سفارت در تل آویو موافقت و الهام علی‌اف نیز آن را تأیید کرد. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز با استقبال از این تصمیم پارلمان باکو، گفته بود جمهوری آذربایجان «شریک مهم» این رژیم و یکی از بزرگترین مکان‌های استقرار یهودیان در کشورهای مسلمان است.

هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه

یک نهاد نظارتی هشدار داده، اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیروهای نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد.

در ادامه اقدامات خصمانه و ضد ایرانی دولت انگلیس، روزنامه ایندیپندنت گزارش داده، لندن در حال بررسی ممنوعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحت قوانین مربوط به تروریسم است که قبلاً هرگز علیه یک نهاد دولتی استفاده نکرده است.

طبق این گزارش، نگرانی‌های عملی درباره تاثیر این ممنوعیت وجود دارد که طیف وسیعی از جرایم مرتبط از جمله دعوت به حمایت و نمایش، انتشار یا اشتراک آنلاین پرچم‌ها و نمادهای سپاه را ایجاد می‌کند.

«جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داد، اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

در گزارشی که به رویت ایندیپندنت رسیده، آمده است: ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم ۲۰۰۰ فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای بریتانیاست و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد. اگر بتوان نیروهای دولتی را با تروریسم مرتبط کرد، باید به این که چطور تعریف تروریسم در خصوص سایر نیروهای دولتی اعمال می‌شود، به قیمت خطر بر هم خوردن معنای ثابت تروریسم در قوانین داخلی پرداخته شود.

او هشدار داد که اگر سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع کند، «منطق این خواهد بود که همه نیروهای دولتی از جمله نیروهای متحدان باید در برخی مواقع یا همیشه با تروریسم مرتبط شوند.

این که شبه‌نظامیان و افرادی که دولت را از طریق خشونت سرنگون می‌کنند، تروریست بدانیم، یک چیز است؛ اما به کار بردن واژه تروریست برای نهادهای دولتی که مرسوم است از انحصار برای استفاده مشروع از خشونت برخوردارند، کاملاً متفاوت است.»

به نوشته این گزارش، زمانی که آمریکا سپاه را در سال ۲۰۱۹ «سازمان تروریستی» اعلام کرد، مدعی شد، استفاده رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار حکومت‌داری، آن را اساساً از هر دولت دیگری متمایز می‌کند؛ اما به گفته هال، تعریف قانونی بریتانیا از تروریسم هیچ تمایزی قائل نیست. به گزارش این دیده‌بان، «مباحث مبنی بر این که سپاه پاسداران به طور ویژه شرور است یا برنامه اقدام آن به طور خاص مضر است، مبنایی تحت قانون تروریسم ندارد.»

یک سخنگوی دولت انگلیس در خصوص قصد دولت انگلیس گفت: در حالی که دولت فهرست سازمان‌های ممنوع را تحت بررسی قرار می‌دهد، در این خصوص که آیا ممنوعیت سازمانی خاص در نظر گرفته شده، اظهارنظر نمی‌کنیم.

سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهدی صفری، معاون وزیر خارجه روز (چهارشنبه) ۲۱ دی ماه نشست مشترکی را با بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری امارات عربی متحده به ریاست معاون اقتصادی وزارت خارجه امارات برگزار کرد.

هیأت اقتصادی ایران شامل مسئولانی از بخش مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی مناطق آزاد و گردشگری است. در جریان نشست مشترک، روند همکاری‌های موجود بین دو کشور بررسی و بر راه‌های توسعه همه جانبه همکاری در جهت افزایش مبادلات تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور تاکید شد.

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری/ انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل/ هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه/ سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

در این نشست اقتصادی تیم‌های تخصصی دو کشور دوجانبه در خصوص موضوعات مربوط به حمل و نقل، ترانزیت کالا، کریدور شمال - جنوب، حمل و نقل ترکیبی، نفت، گاز و پتروشیمی گفت‌و‌گو کردند.

شایان ذکر است این اولین نشست مشترک بین مسئولان بلندپایه دو کشور در همه زمینه‌ها طی سال‌های گذشته است.

گفت وگوی عربستان سعودی و فرانسه درباره سوریه

منابع خبری گزارش دادند، سفیر فرانسه در سوریه در سفر به عربستان سعودی با وزیر مشاور در امور خارجه این کشور دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، «بریژیت کورمی» سفیر فرانسه در سوریه با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در ریاض دیدار و گفت‌ وگو کرد.

واکنش انگلیس به صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری/ انتصاب سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل/ هشدار یک نهاد انگلیسی درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه/ سفر هیأت بلندپایه اقتصادی ایران به امارات

بر اساس این گزارش، دو طرف در این دیدار آخرین تحولات سوریه و منطقه و تحرکات بین‌المللی در این خصوص را بررسی کردند.

این گزارش می‌افزاید، کورمی و الجبیر همچنین درباره روابط پاریس و ریاض و موضوعات دارای اهتمام مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند. جزئیات بیشتری از این گفت وگو گزارش نشده است.