شناسهٔ خبر: 57816215 - سرویس سیاسی
منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۲ دی ۱۴۰۱؛ از امیدواری به نقض حکم اعدام یکی از محکومان وقایع اخیر تا توضیحات سفیر پیشین ایران در چین در خصوص موضع چینی‌ها در ریاض

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

طالبان پخش سریال‌هایی با ایفای نقش زنان را ممنوع کرد
وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان به رسانه‌ها گفته است، که از پخش سریال‌هایی که زنان در آن ایفای نقش کرده‌اند، خودداری کنند.

وزیر کشور: اصلاحات اقتصادی با کمترین پیامدها به نتیجه رسید
احمد وحیدی وزیر کشور با بیان اینکه دولت از زمان به روی کار آمدن با مشکلات بسیاری روبه رو شد، افزود: همان طور که دیدیم اصلاحات اقتصادی کشور به خوبی پیش رفت و با کمترین پیامدها به نتیجه رسید.

درخواست ابوالفضل پورعرب: عفو عمومی بدهید
ابوالفضل پورعرب شامگاه گذشته درخواست خود را اینگونه مطرح کرد: خواهش می کنم این بچه ها (بازداشتی‌ها ناآرامی‌های اخیر) را عفو عمومی بدهند . اینها بچه های ما هستند. این بازیگر ۶۱ ساله سینما در ادامه گفت: اگر جایی در پیشگاه شما دارم حرفم را بخرید.

اعلام اسامی نخستین خودروهای وارداتی
خبرگزاری رسمی دولت نوشت: تاکنون حضور خودرو‌های ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای و برخی خودرو‌های چینی در کشور قطعی شده و به عنوان نخستین خودرو‌های وارداتی راه به خیابان‌ها پیدا می‌کنند. بر این اساس نخستین خودرو‌های وارداتی که راهی جاده‌های ایران می‌شوند، شامل فیات ۵۰۰، فیات تیپو (TIPO)، هیوندای النترا (ELANTRA)، میتسوبیشی ASX هیوندای کونا (KONA)، هیوندای آی ۱۰ (I ۱۰)، دانگ فنگ Aeolus Yixuan Max و سه محصول چانگان است.

ادعای رییس‌جمهور اوکراین در کنگره آمریکا
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، که در یک سفر غیرمنتظره روز چهارشنبه وارد واشنگتن شد، در یک سخنرانی در کنگره آمریکا، مدعی شد پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی اوکراین شده‌اند.

پولیتیکو: هیچ پیشرفتی در سفر تیم آژانس به ایران حاصل نشد
پولیتیکو نوشت: هیچ پیشرفتی در روز یکشنبه برای مذاکره بر سر آنچه آخرین مانع باقیمانده برای توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران می‌خوانند، حاصل نشد. به گفته دو دیپلمات ارشد اروپایی، گروسی، که آخرین بار ۹ ماه پیش به این کشور سفر کرده بود، ممکن است در اوایل ژانویه به تهران برود تا همچنان به ایران برای همکاری با آژانس در تحقیقات طولانی مدت این نهاد درباره برنامه هسته‌ای گذشته ایران فشار آورد.

رونالدو برای عقد قرارداد با النصر وارد ریاض شد
سایت فوت مرکاتو فرانسه و بی ان اسپورت قطر اعلام کردند که کریستیانو رونالدو برای عقد قرارداد با النصر وارد ریاض شده است. هنوز باشگاه النصر عربستان واکنشی در این زمینه نداشته است البته روزنامه الشرق الأوسط عربستان هم اعلام کرد که رونالدو با النصر به توافق رسیده است و تنها جزییاتی در این زمینه باقی مانده است.

نماینده ایران نامزد اسکار نشد
اسکار نودوپنجم اسامی نامزدهای اولیه خود را در ۱۰ بخش اعلام کرد که در بخش اسکار بین‌المللی نماینده ایران جای نداشت. امسال «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده بود که وارد ۱۵ فیلم اولیه نشد.

قوه‌قضائیه: عاملین تعرض و تجاوز به تعدادی از بانوان در شیراز اعدام شدند
خبرگزاری قوه‌قضائیه نوشت: عاملین تعرض و تجاوز به بانوان در پارک دراک، جاده صدرا و اکبرآباد شیراز که در مهر ماه سال گذشته شناسایی و بازداشت شدند، صبح روز اول دی ماه ۱۴۰۱ در زندان عادل آباد شیراز به دار مجازات آویخته شدند.

توضیح رئیس دادگستری البرز درباره پرونده پزشک متهم در ماجرای شهید عجمیان
حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: ادعایی که عنوان شده حمید قره حسنلو در مرحله مقدماتی وکیل نداشته، درست نیست و وکیل تسخیری برای ایشان انتخاب شده بود. فاضلی هریکندی گفت: حمید قره حسنلو مدعی است که هیچ اقدامی در مورد شهید عجمیان انجام نداده است در حالی که یکی از متهمان پرونده به نام آرین فرزام نیا که صراحتا اقرار کرده است که ضرباتی را با چاقو به کتف و گردن شهید وارد کرده، یکی از ضربات چاقوی وی به دست حمید قره حسنلو برخورد کرده است. رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: حسب اظهارات متهم فرزام نیا، حمید قره حسنلو یقه زیر پیراهن شهید عجمیان را گرفته بود که ضربه چاقوی وی که قصد داشته به شهید عجمیان بزند به دست حمید قره حسنلو برخورد می کند و بریدگی دست وی که در فیلم های صحنه شهادت مشخص است به همین جهت بوده است.

رئیس سازمان بسیج ادارات: در آشوب‌های اخیر تعداد بسیار کمی از کارمندان ادارات حضور داشتند
فضل‌الله کفیل، رئیس سازمان بسیج ادارات کشور با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت عمل به جهاد تبیین در ادارات، گفت: نتیجه این شد که در جریان ناآرامی‌های اخیر، تعداد بسیار کمی از کارمندان ادارات حضور داشتند.

سفیر پیشین ایران در چین: چینی ها موضع خود را تصحیح نمی‌کنند
سید محمد حسین ملائک سفیر پیشین ایران در چین گفت: پیش بینی من این است که چین با انتخاب این بیانیه را امضا کرده و اعراب را انتخاب کرده است و این ارزیابی را دارد که ایران حدود ۷ تا ۱۰ سال در تصمیم‌گیری مشکل خواهد داشت و نمی‌تواند خودش را به سطحی که چینی‌ها می‌خواهند کار کنند، برساند. وی با بیان اینکه پیش‌بینی نمی‌کنم چینی ها موضع خود را تصحیح کنند، گفت: تصور نکنیم که آنها به نفع ما موضع بگیرند و موضع سیاسی به نفع ما علیه اعراب نمی‌گیرند.

تورم آذرماه ۱۴۰۱ به ۴۸.۵ درصد رسید
نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ۱۴۰۱ به عدد ۴۸.۵ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۸.۵ درصد بیشتر از آذر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

امیدواری به نقض حکم اعدام یکی از محکومان وقایع اخیر
حامد احمدی وکیل پرونده سهند نورمحمدزاده گفت: روز گذشته در دیوان عالی کشور بودم با خود قاضی هم صحبت کردم، برای همین می‌گویم که بشدت امیدوارم. به نظر می‌رسد هفته آینده انشالله خبر نقض حکم اعدام موکلم را بشنویم. احمدی یادآور شد: اکنون سه لایحه داده‌ایم؛ یک لایحه اعتراضی به دادگاه بدوی دادیم که به واسطه همین لایحه پرونده به دیوان رفت، یک لایحه با مستندات جدید هم ارائه دادیم در کنار آنها یک درخواست دیگر هم دادیم که بیشتر از این نمی‌توانم در مورد آن توضیح دهم فقط اینقدر بگویم که روز گذشته نظرات نسبت به پرونده موکلم مثبت بود و بعد از صحبت کردن با رئیس شعبه احساس کردم ایشان هم به آنچه من گفتم و نوشتم خوشبین است.

معاون اول قوه قضائیه: به دنبال ایجاد انحصار در خصوص دفاع از حقوق مردم نیستیم
حجت الاسلام محمدمصدق معاون اول قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه به هیچ عنوان به دنبال ایجاد انحصار در خصوص دفاع از حقوق مردم نیست و از کانون های وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه درخواست داریم، افرادی را که مورد تأیید خودشان هستند به عنوان وکلای مشمول تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری معرفی کنند.

لینک کوتاه کپی لینک