شناسهٔ خبر: 56598187 - سرویس فرهنگی
منبع: ایلنا | لینک خبر

در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو مطرح شد؛

اقدام مشترک ساترا و وزارت صمت در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌و گو تاکید کرد: در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر ما نشان مشترکی با ساترا تهیه کرده‌ایم که بعد از این به کسب و کارهای دارای اینماد اعطاء می‌شود و برخورداری از آن به معنای رعایت استاندارهای اینماد و‌ ساترا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با حضور محمدجواد هادی معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، ندا مصطفوی مدیر فنی سامانه اینماد و فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی با موضوع سامانه اینماد و ‌کارکرد آن در زیست‌بوم فضای مجازی از این شبکه رادیویی پخش شد.

معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در ابتدای گفت‌وگو درباره چیستی سامانه اینماد عنوان کرد: براساس قانون تجارت الکترونیک، اینماد به عنوان یک الزام برای کسب و کارهای الکترونیک در‌نظر گرفته شده است؛ به عبارت دیگر کسب و کارهای فضای مجازی برای فعالیت در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور و دریافت درگاه پرداخت الکترونیک لزوما باید اینماد دریافت کنند. تعداد ستاره‌های ذیل سامانه نماد اعتبار الکترونیک نیز نشان‌دهنده میزان اعتبار یک شرکت است؛ ساده‌تر بخواهم توضیح دهم، نماد الکترونیک مجوز فعالیت و دریافت درگاه پرداخت الکترونیک یک کسب و کار است و تعداد ستاره‌ها کیفیت خدمات آن‌ها را بیان می‌کند.

وی افزود: ذکر این نکته حائز اهمیت است که ما برای عمل به قانون تسهیل مجوز کسب و کارها، بخش اعظم نظارت خود را پسینی کردیم تا حداقل سختی مسیر برای کسب و کارها را کاهش دهیم و‌ توان توسعه کسب و کار خود را داشته باشند، البته عمل به این خط مشی پیش از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کارها شروع شده بود و ابلاغش صرفا فرایند را بهبود بخشید.

هادی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت الکترونیک همواره کسب و کارها را تشویق می‌کند که شناسنامه کاری برای خود تشکیل دهند. امروز خوشبختانه بیش از ۱۲۰هزار کسب و کار مجازی دارای اینماد هستند تا کاربران سهولت بیشتری برای بررسی اعتبار کسب و کارهای فضای مجازی داشته باشند.

ندا مصطفوی در ادامه برنامه درباره فرآیند اخذ نشان اعتبار الکترونیک، عنوان کرد: دریافت نشان اعتبار الکترونیک شش مرحله دارد که شامل احراز هویت، بررسی دامنه، احراز قانون‌مندی،‌ بررسی اطلاعات تماس تکمیل تعهد و پرداخت تعرفه می‌شود و براساس تدابیر انجام شده فرایند تخصیص آن بیش از یک ماه طول نمی‌کشد؛ چرا که سازمان بخش اعظم فرایند نظارت خود را به صورت پسینی برنامه‌ریزی کرده است. اخیرا نیز امکان اعطای اینماد به کسب و کارهای خرد فراهم شده تا آن‌ها هم بتوانند از این مزایای نماد اعتبار الکترونیک بهره‌مند شوند.

در بخش دیگری از برنامه هادی درباره نحوه هماهنگی سازمان توسعه تجارت الکترونیک با تنظیم‌گران بخشی عنوان کرد: باید اذعان کرد که حوزه کسب و کارهای مجازی به اندازه زیست‌بوم اقتصاد، فضای حقیقی گستردگی دارد؛ بنابراین اساسا یک دستگاه به تنهایی قادر به تنظیم‌گری تمام بخش‌های مرتبط با آن نیست بنابراین نیاز به همکاری تنظیم‌گران بخشی دارد. فعالیتی که ما در سازمان توسعه تجارت الکترونیک انجام می‌دهیم، بررسی مدارک اولیه قانونی کسب و کارها شامل اطلاعات هویتی، مکان استقرار و سایر مدارک عمومی است؛ در کنار زیرساختی با حضور ۲۵ دستگاه، بخشی با هماهنگی قوه قضاییه تشکیل شده است تا تنظیم‌گران بخشی نسبت به بررسی مسائل تخصصی اقدامات لازم را انجام دهند، برای مثال در مورد صوت و‌ تصویر فراگیر سازمان ساترا که براساس قانون متولی تنظیم‌گری این حوزه است با اتصال به سامانه مذکور فرآیند نظارتی خود را اجرا می‌کند.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت الکترونیک فرایند نظارت خود را به دو بخش پرریسک (مشاغل اقامتی، سلامت، فرهنگی، صوت و تصویر فراگیر) و کم ریسک (پوشاک، لوازم تحریر و ...) تقسیم کرده است؛ بر همین اساس فعالان حوزه فعالیت‌های پرریسک باید پیش از دریافت اینماد مجوز فعالیت از تنظیم‌گر بخشی دریافت کنند اما کسب و کارهای کم‌ریسک به صورت پسینی تحت نظارت قرار می‌گیرند؛ همچنین امکانی فراهم شده است تا مردم نیز امکان مشارکت در‌ فرایند نظارتی را داشته باشند و چنانچه تخلفی مشاهده کردند، نسبت به ثبت آن در سامانه اقدام کنند.

این مدیر صنعت تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت الکترونیک در همکاری با سایر تنظیم‌گران امکانی را فراهم کرده است که دیگر نیازی به دریافت چند نشان برای کسب و‌ کارها نباشد؛ به عنوان مثال در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر ما نشان مشترکی با ساترا تهیه کرده‌ایم که بعد از این به کسب و کارهای دارای اینماد اعطا می‌شود و برخورداری از آن به معنای رعایت استاندارهای اینماد و‌ ساترا است.

مصطفوی در ادامه برنامه درباره محل هزینه تعرفه پرداختی کسب و کارهای الکترونیک برای دریافت اینماد گفت: این هزینه برای ارائه خدماتی مانند نگهداری اطلاعات روی سرورها، پرداخت حق‌الزحمه نیروهای اجرایی و سایر خدمات پیمانی دریافت می‌شود، مبلغ آن نیز به ازای دوسال برای مشاغل بزرگ ۱۷۵هزار تومان و جهت کسب و کارهای خرد ۵۰هزار تومان است.

در ادامه معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک درخصوص مدت زمان حفظ اطلاعات مرتبط با تخلفات کسب و کارها در شناسنامه الکترونیک آن‌ها گفت: کسب و کارهای الکترونیک باید از گمنامی خارج شوند و چنانچه تخلفی داشتند در شناسنامه الکترونیک آن‌ها ثبت شود تا مردم امکان بررسی سوابق را داشته باشند. البته اکنون نیز کاربران با کلیک روی اینماد درون تارنماها امکان مشاهده سوابق کسب و کارهای دارای نماد اعتبار الکترونیک را دارند اما نیاز به بهبود فرآیندهااحساس می‌شود.

وی افزود: اطلاعاتی که بعد از بازکردن شناسنامه الکترونیک مشاهده می‌شود، مربوط به تخلفات یک ماه گذشته است که پاسخ مناسبی دریافت نکرده و سوابق ثبت شده در شناسنامه بسته به درجه تخلف می‌تواند به یک تا چهار قبل مرتبط باشد، بر اساس رویه فعلی تخلفات چهار درجه دارند و نوع چهار آن‌ها بعد از رفع به مدت چهار ماه در سابقه کسب و کارها باقی می‌ماند.

مدیر فنی سامانه اینماد در ادامه برنامه درباره وجود ساز و کارهای مشابه اینماد در کشورهای دیگر عنوان کرد: دولت‌های مختلفی مانند چین، هند، کانادا، کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، نیوزلند و... از نمادهای اعتبار الکترونیک مختص به خود برای کسب و کارهای مجازی استفاده می‌کنند. برخی از کشورها هم از خدمات اعتبارسنجی شرکت‌های پیمانکار خصوصی جهت نمایش اعتبار یک کسب و کار الکترونیک استفاده می‌کنند، البته برخی موضوعات بین‌المللی مهم مانند مبارزه با پول‌شویی برای همه کشورها اهمیت دارد. جالب است که بدانید اینماد ایران در میان نمادهای اعتبار الکترونیک کشورهای مختلف جهان موفق به کسب رتبه برتر از ایفک شده است.

مصطفوی در ادامه درباره کارکردهای اینماد برای کسب و کارهای الکترونیک گفت: اولین فایده دریافت نماد اعتبار الکترونیک کمک به جلب اعتماد کاربران است؛ چرا که کاربر با مشاهده اینماد تاحدی آسوده خیال می‌شود که این کسب و کارهای مجازی از استانداردهای مشخص بهره‌مند هستند، بنابراین مشاغلی که بخواهند در فضای قانونی فعالیت کنند از دریافت اینماد منفعت مناسبی کسب خواهند کرد.

در ادامه فرانک ابوالمعصوم، مدیر پایش تجارت الکترونیک درباره کاربرد ستاره‌های ذیل نشان آن عنوان کرد: همانطور که همکاران بنده اشاره کردند، یکی از مهمترین کاربردهای اینماد افزایش اعتماد عمومی به کسب و کارهای الکترونیک است همچنین اینماد مشاغل اینترنتی را ترغیب می‌کند تا فرایند خود مراقبتی را در‌ حوزه کاری خود گسترش دهند تا رضایت مشتری بیشتر جلب شود. کاربران نیز با توجه با رتبه کسب و کارها که ستاره‌ها آن را مشخص می‌کند، ‌امکان انتخاب فروشگاه‌های برتر‌ را خواهند داشت.

وی افزود: البته اعتماد یک مسئله کیفی است و نمی‌توان انتظار داشت که صرف دریافت اینماد به معنای عدم وجود هرگونه کاستی باشد اما ما برای دقیق‌تر شدن ارزیابی‌ها با مشخص کردن معیارهای دسته‌بندی شده، کسب و کارهای الکترونیک را به پنج سطح (ستاره) تقسیم‌بندی کرده‌ایم و هر شغل مجازی بعد از دریافت اینماد اولیه با رعایت الزامات هر سطح امکان ارتقاء و دریافت یک ستاره را خواهد داشت. البته ما همواره به کاربران توصیه می‌کنیم تا شناسنامه کسب و کارها را مطالعه کنند و تجربه‌های کاربری دیگران را نیز مورد بررسی قرار دهند.

مصطفوی درخصوص نحوه تعامل و نظارت مستقیم تنظیم‌گران بخشی در سامانه اینماد گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در سامانه نظارت یکپارچه بر کسب و کارهای الکترونیک یک دسترسی مستقیم به تنظیم‌گران بخشی داده است تا آن‌ها به عنوان نهاد متخصص تخلفات احتمالی را ثبت کنند و چنانچه در دبیرخانه اثبات شد، تخلف در شناسنامه کسب و کار ثبت شود.

ابوالمعصوم در خاتمه درباره مردمی‌سازی نظارت در اینماد عنوان کرد: اینماد همواره سعی کرده است تا بازخوردهای کاربران را نسبت به کسب و کارها دریافت و آن‌ها را در رتبه‌بندی فعالیت کسب و کارهای الکترونیک اعمال کند.