شناسهٔ خبر: 56288262 - سرویس علمی-فناوری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم تغذیه علمی مدیریت سیستم سیاست گذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استادان دانشگاه شهید رجایی از زمره اساتید برجسته، کارآمد و تاثیرگذار کشور هستند.

صاحب‌خبر -

محمود امانی طهرانی گفت: دانشگاه شهید رجایی یکی از دانشگاه‌های آبرومند، پرافتخار و نقطه امید آموزش و پرورش است که در هر عرصه‌ای که وارد شده، گوی سبقت را از دیگران ربوده و خوش درخشیده است. استادان این دانشگاه هم از زمره اساتید برجسته، کارآمد و تاثیرگذار رشته خود و فارغ‌التحصیلان آن، ارزشمند و از سرمایه‌های کشور هستند.

وی افزود: دانشگاه پرافتخار یعنی اینکه سرچشمه حل بسیاری از سؤالات و مسائل را می‌توان در چنین جا‌هایی جست و جو کرد. این تلاش علمی بوده و باعث این افتخارآفرینی شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: این یک دانشگاه متفاوت است که ماموریت ویژه‌ای دارد و آن "تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای" است. یک نگاه سیستمی نیاز داریم که وضعیت این دانشگاه را در کشور بررسی کنیم. عرصه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور عرصه فوق‌العاده مهمی است.

امانی طهرانی با اشاره به کنشگران عرصه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: یکی از بازیگران مهم این عرصه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. بخش برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای تا قبل از سال ۱۳۸۰ مستقل و بخشی از آموزش متوسطه بود. زمان مرحوم مهندس علاقمندان این بخش را به سازمان پژوهش منتقل کرد.

وی در ادامه گفت: وظیفه این کنشگر این است که کار طراحی محتوای آموزشی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و برنامه‌های درسی را از نیاز سنجی تا تولید محتوای آموزشی به سامان برساند.

امانی طهرانی اظهار داشت: کنشگر دوم معاونت آموزش متوسطه و به طور خاص دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است. این معاونت سازماندهی کل هنرستان‌های کشور را برعهده دارد و این سازماندهی به معنای مدیریت، شناخت، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی که همه این‌ها را دربر می‌گیرد.

وی افزود: کنشگر سوم دانشگاه شهید رجایی است این دانشگاه در ماموریت خود تامین منابع انسانی مورد نیاز برای نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور را بر عهده دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت: نظام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای طبیعتاً نیاز به هنرآموز و استادکار دارد و تنها جایی که این مسئولیت را راهبری و ساماندهی می‌کند دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی است. از این جهت است که این دانشگاه، یک دانشگاه ویژه و منحصربه فرد است و دانشگاه دیگری با این مشخصات در عرصه فنی و حرفه‌ای نداریم.

وی ادامه داد: کنشگر چهارم سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور است، این سازمان مهمی است که در تقسیم کار ملی قرار است این عرصه را گسترش دهد و نیاز بازارکار کشور را با الگوی روشن و شفاف برآورده سازد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنشگران فوق سال‌های طولانی است که در عرصه آموزش و پرورش کشور حضور فعال دارند، اما اخیراً هم یک کنشگر جدید دیگر وارد این عرصه شده و آن شورای عالی فنی و حرفه‌ای کشور است این شورا به نوعی یک فضایی برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر است؛ یعنی می‌تواند نقش‌های متعددی را در این عرصه بپذیرد.

امانی طهرانی اضافه کرد: در کنار این پنج عضو اصلی، کنشگران کناری و حمایتی وجود دارند که می‌توان در این نظام سیستمی به آن‌ها توجه کرد. یکی از این کنشگران شورای عالی آموزش و پرورش است، چون هر تحصیلی در دوره آموزش عمومی تا پایان دوره آموزش متوسطه در کشور انجام می‌شود، طبق قانون؛ قوانین، مقررات، مصوبات، سیاستگذاری و نظارت بر آنها، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش هم در این عرصه حضور فعال دارد افزود: کمیته کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش، کار بررسی، تدوین و تصویب برنامه‌های درسی رشته کاردانش و فنی و حرفه‌ای را بر عهده دارد.

امانی طهرانی بیان کرد: اینجا یک سئوال اساسی مطرح می‌شود و آن این است که مقصود اصلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چیست؟ پاسخ آن طبیعتاً این است که برآوردن نیاز‌های جامعه. خیلی‌ها این نیاز‌ها را با اشتغال اشتباه می‌گیرند، مسئله اصلی ما نیاز‌های جامعه می‌باشد و اشتغال به دنبال آن است، برآورده کردن نیاز‌های جامعه نقطه عزیمت و حرکت ماست، مشخصه این نیاز‌ها این است که خیلی گوناگون و دگرگون شونده هستند لذا برای این مقصود نیازمند یک سیستم چابک و پاسخگو هستیم، یعنی وقتی نیاز‌ها خیلی آسان تغییر شکل می‌دهند. یک مشکل بوجود می‌آید و آن این است که برنامه‌ها خیلی زود تاریخ مصرفشان سپری می‌شود، اما نظام رسمی می‌خواهد همچنان آن‌ها را نگه دارد. به نوعی برنامه‌ها در مقابل نیاز‌ها مقاومت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان امروزه بیشتر به کدام رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌روند؟ تصریح کرد: طبیعتاً کامپیوتر و حسابداری. در صورتی که رشته حسابداری در آینده حذف خواهد شد. اینجاست که نظام راهنمایی و مشاوره باید بتواند دانش آموزان را به رشته‌های پرکاربرد و مورد نیاز جامعه هدایت کند.دانشگاه شهید رجایی باید تغذیه علمی هسته راهبردی مدیریت این سیستم را در دست بگیرد تا بتواند ماموریت خود را انجام دهد.

وی با طرح این پرسش چه چیزی باعث بهبود روند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور می‌شود؟ ادامه داد: باید مسئله‌های کنونی این رشته را مشخص کنیم. مثلا یکی از مشکلات ورودی‌های دانشگاه شهید رجایی این است که بیشتر از رشته‌های نظری جذب می‌شوند. هنرآموز‌های آینده تجربه زیسته فنی و حرفه‌ای ندارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در مشکلات و کامیابی‌های ما دو عامل تاثیر دارد. یکی طراحی و دیگری مدیریت؛ مثلا خانه‌های بهداشت ایران هم طراحی و هم مدیریتشان درست است. یعنی در این سیستم هم کار طراحی و هم کار مدیریت خوب انجام شده و در نتیجه نصیب برابر واکسیناسیون اطفال و پایش قد و وزن در دوران کودکی در کشور ما محقق شده است.