شناسهٔ خبر: 55678781 - سرویس اجتماعی
منبع: جوان | لینک خبر

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست:

محیط‌بان نجفی را ناجوانمردانه کشتند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد محیط‌بان برومند نجفی که به دست پدر مقتول مقابل دادگاه شهرستان کرمانشاه به قتل رسید، از اتهام قتل عمد تبرئه شده‌بود.
سرهنگ جمشید محبت خانی در توضیح پرونده محیط‌بان برومند نجفی گفت: «بعد از صدور حکم قصاص برای قتل شکارچی غیرمجاز از سوی قضات دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه، یکی از وکلای دادگستری به نام خلخالی با پیشنهاد خانواده محیط‌بان نجفی تعیین شد، سپس دو وکیل دیگر نیز برای دفاع از نجفی به صورت افتخاری پیوستند. بعد از قطعی‌شدن حکم قصاص نجفی، دکتر سلاجقه ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، با پیگیری‌های مستمر در هیئت دولت و قوه قضائیه موفق به اعاده دادرسی شد.»
وی افزود: «موازی این تلاش دنبال جلب رضایت اولیای‌دم نیز بودیم و یکبار هم رئیس سازمان حفاظت برای پیگیری موضوع به استان کرمانشاه سفر کرد، اما بعد از هماهنگی‌های لازم برای دیدار پدر مقتول با دکتر سلاجقه، او در محل ملاقات حاضر نشد. دکتر سلاجقه یک بار هم تلفنی با پدر مقتول صحبت کرد تا رضایت خانواده مقتول را جلب کند، اما این هم فایده نداشت.»
محبت‌خانی گفت: «بنده نیز چند بار برای جلب رضایت خانواده فلاحی به کرمانشاه رفتم و با مسئولان محلی، ریش‌سفیدان جلسات زیادی برگزار کردیم، اما خانواده فلاحی حاضر به رضایت نبودند و می‌گفتند شاید پای چوبه‌دار رضایت دهند که این هم می‌توانست یک ترفند باشد.»
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به طرح موضوع قطع حقوق محیط بان گفت: «نجفی از پرسنل رسمی و پیمانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نبود و با سازمان قرارداد کار معین داشت. طبق قانون، افراد با قرارداد کار معین یک روز هم سر کار نیایند، حقوق آن‌ها از سوی سازمان اداری و استخدامی قطع می‌شود، بنابراین سازمان نمی‌توانست کار غیرقانونی انجام دهد، اما اداره کل استان از محل‌هایی که در اختیار داشت مبالغی را هر دو یا سه ماه یک بار تحویل خانواده او می‌داد. صندوق ملی محیط‌زیست نیز در یک نوبت مبلغ ۲۰ میلیون تومان به خانواده محیط‌بان نجفی پرداخت کرد. مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای هزینه وکالت به حساب خانواده محیط‌بان برومند نجفی واریز شد.»
محبت‌خانی در بحث شهادت محیط‌بان نجفی گفت: «محیط بان نجفی از قصاص مبرا شد و در رأی صادره، قتل عمد به شبه‌عمد تبدیل شد، اما او را بعد از آخرین جلسه محاکمه و هنگام خروج از دادگاه، با دست و پای بسته، ناجوانمردانه به شهادت رساندند. ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست بعد از وقوع حادثه، پیگیری‌های گسترده‌ای برای دستگیری عامل جنایت و تأیید شهادت محیط‌بان نجفی انجام داده‌است که امیدواریم تحقق پیدا کند.»
برومند نجفی از محیط‌بانان استان کرمانشاه ۱۴ مرداد سال ۹۹، هنگام گشت‌زنی در منطقه استحفاظی بیستون، بعد از هشدار به سرنشینان خودروی‌سواری پراید که برای شکار غیرمجاز وارد منطقه شده‌بودند به طرف آن‌ها شلیک کرد. در جریان تیراندازی یکی از سرنشینان به نام یوسف فلاحی داروندی که مردی ۲۳ ساله بود، جانش را از دست داد. با دستگیری محیط‌بان ۲۴ ساله - برومند نجفی - پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه فرستاده و برومند با درخواست اولیای‌دم به قصاص محکوم شد. این حکم بعد از تأیید در دیوان عالی کشور با موافقت درخواست اعاده دادرسی متوقف شد، به این ترتیب محیط‌بان در آخرین جلسه محاکمه هم گفت که قصد قتل نداشته و درخواست گذشت کرد. بعد از پایان جلسه، پدر مقتول محیط‌بان را مقابل ساختمان دادگاه با شلیک گلوله به قتل رساند و از محل متواری شد که تلاش برای دستگیری وی ناکام مانده‌است.