شناسهٔ خبر: 55480154 - سرویس اجتماعی
منبع: مشرق | لینک خبر

فناوری جدیدی که بینایی را به نابینایان باز می‌گرداند

باشگاه خبرنگاران

توسعه ویرایشگر ژن CRISPR با بازگرداندن بینایی یک زن نابینا موفقیت بزرگ دیگری را محقق کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ویرایش ژن CRISPR یکی از وعده‌های بزرگ پزشکی است، زیرا به ما امکان می‌دهد تا عمیق‌تر به بیماری‌هایی بپردازیم که قبلاً درمان آن‌ها غیرممکن بود.

نام اختصاری CRISPR نام توالی‌های مکرر موجود در DNA باکتریایی است که به عنوان واکسن‌های خودکار عمل می‌کنند، بنابراین فرض بر این است که می‌توان از آن‌ها برای درمان تقریباً هر بیماری استفاده کرد.

به طوری که در مبارزه با سرطان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، از سال ۲۰۱۳ دانشمندان و پزشکان سعی کرده اند از CRISPR حداکثر استفاده را ببرند. آخرین دستاورد این ژن اعطای بینایی به افراد عملا نابینا بود.

بیماری که زندگی اش در عرض چند ماه تغییر کرد، کارلین نایت نام دارد. کارلین نایت به همراه هفت بیمار دیگر مبتلا به یک بیماری نادر چشمی، داوطلب شد تا با تزریق ابزار ویرایش ژن انقلابی CRISPR به طور مستقیم به چشم آنها، DNA را ویرایش کند.

مشکل این فرآیند این بود که کاری که CRISPR انجام می‌دهد این است که سلول‌ها را از بدن استخراج می‌کند، آن‌ها را در آزمایشگاه ویرایش می‌کند و سپس به بیماران پیوند می‌دهد، که در مورد بیماری‌هایی مانند بیماری مادرزادی Leber (LCA) غیرممکن است.

زیرا سلول‌های شبکیه را نمی‌توان برداشت و دوباره وارد چشم کرد؛ بنابراین پزشکان یک ویروس ژنتیکی بی ضرر را برای انتقال ویرایشگر ژن CRISPR مهندسی کردند و میلیاردها ویروس مهندسی شده را در شبکیه چشم چپ بیمار کاشتند.

زمانی که CRISPR در داخل سلول‌های شبکیه قرار گرفت، امید این بود که جهش ژنتیکی عامل بیماری را قطع کند و بینایی را با فعال کردن مجدد سلول‌های خفته بازیابی کند.

کارلین نایت بعد از این تجربه دید خود را بسیار بهبود بخشیده است. مانند بسیاری از داوطلبانی که تحت آزمایش قرار گرفتند. البته هیچ یک از بیماران بینایی خود را در حد یک فرد سالم بازیابی نکردند، اما توانستند دوباره ببینند.

این فناوری جدید بینایی را به نابینایان باز می‌گرداند و می‌توان از آن برای درمان هر بیماری استفاده کرد، مهم نیست که چقدر سخت باشد.