شناسهٔ خبر: 55310547 - سرویس سیاسی
منبع: اکونیوز | لینک خبر

واشنگتن: در حال بررسی پیش‌نویس برجامی اتحادیه اروپا هستیم

اقتصاد ایران: به دنبال اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ارائه پیشنهاد جدید برای احیای برجام، آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی این پیش‌نویس تفاهم نامه پیشنهادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری اعلام کرد که این کشور در حال بررسی پیش‌نویس تفاهم نامه پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای ایران است.

خبرنگاران حاضر در نشست خبری شامگاه سه شنبه (به وقت تهران) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از او درباره اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ارائه پیشنهاد جدید برای احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) سوال کردند.

بورل پیشتر با انتشار یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران نوشت: «فشار حداکثری شکست خورد. همزمان، علی‌رغم حداکثر تلاش از سوی اعضای باقی‌مانده [در برجام] مردم ایران از عواید کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به تلاش‌های ادعایی خود برای هدایت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اشاره کرد و نوشت : «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.»

جوزپ بورل در ادامه مدعی شد: «این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه از همه طرف‌ها خواسته این فرصت را غنیمت شمرده و به مذاکرات اجازه موفق شدن بدهند. او تصریح کرد: «لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت برای موفقیت، تصمیم‌های لازم گرفته شوند. من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم».

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در حضور خبرنگاران با سوالی درباره اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواجه شد.

«مت لی» خبرنگار ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس سوال کرد: «به نظر می‌رسد جوزپ بورل پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران را اعلام کرده است. او در یادداشت امروز خود در فایننشال تایمز می‌گوید که پیشنهادی ارائه کرده است، با در نظر گرفتن گام‌هایی که هر دو طرف باید بردارند چرا که فکر نمی‌کند دیگر جایی برای سازش وجود داشته باشد. آیا پیشنهاد وی برای دولت بایدن کاملا قابل قبول است؟»
 

در حال تکمیل