شناسهٔ خبر: 55307515 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

گردشگران چهارمحال و بختیاری نزدیک رودخانه‌ها نروند

شهرکرد-ایرنا- گردشگران تابستانی چهارمحال و بختیاری با توجه به اعلام وضعیت نارنجی هواشناسی، از نزدیک شدن به مسیل‌ها و رودخانه‌های دائمی و فصلی در چند روز آینده خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: به گردشگران و مردم محلی توصیه می‌شود تا در روزهای پایانی هفته از صعود به ارتفاعات خودداری کنند و در کنار رودخانه‌های فصلی و دائمی اسکان نداشته باشند.

ایرج کیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، مناطق جنوبی و غربی کشور در معرض بارش‌های موسومی مانسون قرار دارد و طبق پیش‌بینی‌ها احتمال وقوع سیلاب، تگرگ و رعد و برق وجود دارد از این‌رو آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در استان ایجاد شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با اعلام هشدار نارنجی وقوع سیلاب احتمالی در استان برای روزهای پایانی هفته، گفت: برای مهار و کاهش آسیب‌های ناشی از بارش‌ها، تمامی شهرستان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده با فرمانداران، شهرداران و دستگاه‌‍های خدمات‌رسان و امدادی، تلاش می‌شود تا آسیب‌های ناشی از این بارش‌ها مهار شود و مشکلی به ویژه برای عشایر و مردم محلی ساکن در جوار رودخانه‌های فصلی و دائمی رخ ندهد.

کیانی همچنین به کشاورزان توصیه کرد تا هر چه سریع تر محصولات خود را جمع‌آوری کنند و با اسکان در مناطق امن مراقبت های لازم را به کار گیرند.

به گفته وی، بارش‌های پیش‌بینی شده برای استان، حجم زیادی ندارد اما از آنجاکه زمین ظرفیت جذب این حجم آب را ندارد و بارش‌ها همراه با باد و گل و لای است، می‌تواند خطرآفرین و آسیب‌زا باشد از همین رو باید مراقبت های لازم برای مواجه با این شرایط ایجاد شود.

باران در راه است

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن سامانه مانسون و انتقال رطوبت در منطقه زاگرس، گفت: این وضعیت منجر به شکل گیری باران در استان می شود.

معصومه نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بارانی شدن آسمان استان در پایان هفته احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد که شدت بارش‌ها برای روزهای پنجشنبه و جمعه است و احتمال وقوع تگرگ هم وجود دارد.

نوروزی تصریح کرد: از آنجاکه الگوهای بارشی در فصل تابستان تغییرپذیر است نمی‌توان از اکنون شدت بارش‌ها را برای هریک از نقاط استان به طور قطعی پیش‌بینی کرد اما به تمامی کشاورزان استان توصیه می‌شود تا هر چه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری محصولات خود از جمله جو و گندم اقدام کنند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری همچنین از وزش باد به نسبت شدید نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: جاری شدن رواناب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی، احتمال خسارت در اثر وزش باد و وقوع صاعقه و تگرگ مخاطرات پیش رو در استان است.

نوروزی با پیش‌بینی کاهش دما برای روزهای پایانی هفته جاری و روزهای ابتدایی هفته آینده افزود: وقوع بارش‌های تابستانی در کاهش دمای استان تاثیر دارد.

به گزارش ایرنا، از اواسط خرداد و همزمان با گرما در نیم کره شمالی زمین، در شبه قاره هند شاهد باران‌های سیل‌آسا هستیم به گونه‌ای که این باران‌ها در تابستان چهره شبه جزیره را زمستانی می‌کند. با بارش‌های سیل‌آسا طوفان‌های موسمی در این مطقه رخ می‌دهد که به مانسون مشهور است. 

جریان هوای بلند شده از روی منطقه شبه قاره در محیطی کم منبسط شده و تبدیل به رطوبت و باران می شود، منبع بزرگ گرما در مولکول های آب باعث می‌شود تا این چرخه منجر به وقوع پدیده مانسون شود.