شناسهٔ خبر: 55251602 - سرویس اجتماعی
منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید رئیس کل دادگستری استان تهران به ترویج فرهنگ صلح و سازش

تهران - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر ترویج فرهنگ صلح و سازش از طریق شوراهای حل اختلاف، گفت: اصلاح امور جامعه، حل و فصل اختلاف و رفع گرفتاری‌های مردم باعث هدایت جامعه به سمت مودت و دوستی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، علی القاصی مهر روز یکشنبه در آیین گشایش مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عین‌علی و زینعلی افزود: یکی از مسئولیت‌های قوه قضاییه طبق قانون اساسی، حل و فصل اختلافات بین مردم است که این موضوع توسط دادگاه‌ها، دادسراها و محاکم قضایی انجام می‌شود و امروز بخشی از آن هم با همکاری شوراهای حل اختلاف کشور اجرایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه شورای حل اختلاف کشور طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: ایجاد الفت و دوستی بین مردم در سراسر کشور با انتخاب و کمک معتمدان جامعه و  اقشار مختلف که از روحیه معنوی و خیرخواهانه و نوعدوستی بیشتری برخوردار هستند، در حال انجام است و اعتقاد دارم که این مهم از شئون ممتاز اولیای الهی است.

وی اضافه کرد: افرادی که در این راه قدم برداشته‌اند رسالت انبیای الهی را در این دوره انجام می‌دهند و این اقدامات امور مقدسی است زیرا اصلاح امور جامعه، حل و فصل اختلاف و رفع گرفتاری‌های مردم باعث هدایت جامعه به سمت مودت و دوستی می‌شود.

القاصی مهر اظهارداشت: سن سواد قضایی اعضای شورای حل اختلاف بالاست و همه از دانش و تجارب شغلی بالایی برخوردار هستند اما آنچه در حوزه صلح و سازش و ایجاد مصالحه بین مردم حائز اهمیت است حضور معنوی خود افراد و نفوذ کلام آنهاست بنابراین مردم به بزرگان نیک اندیش که به دنبال گسترش مودت و دوستی در جامعه هستند اعتماد می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: وقتی در محاکم قضایی پرونده‌ای منجر به صدور رأی می‌شود، درست است که خصومت فسخ خواهد شد اما واقعیت این است که نتیجه‌ای که از حکم منجر به سازش و صلح در شوراهای حل اختلاف صادر می شود به امنیت و ثبات و صلح پایدار منجر می‌شود.

وی ادامه داد: در احکام صادره برمبنای صلح و سازش تداوم و استمرار مودت و دوستی قطعی است اما در جایی که دعوا به صدور حکم قضایی خاتمه یابد، چه بسا دعاوی دیگری نیز حادث شود و رضایت قلبی ایجاد نشود اما در جایی که با نفوذ کلام بزرگان مصالحه رخ دهد از تبعات منفی بعدی نیز جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آیین گشایش مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی صبح امروز یکشنبه دوم مرداد با حضور سردار رحیم صفوی مشاور عالی فرماندهی کل قوا، سردار اسکندر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، جعفری رییس محاکم تهران، غلامرضا مهدوی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان تهران و جمعی قضات و کارکنان آغاز به کار کرد.

مجتمع امامزادگان عینعلی و زینعلی با هشت شعبه شامل شعب پزشکی، قصاص، تصادفات و سایر دعاوی صلاحیت رسیدگی شوراهای حل اختلاف و شعب صدور رأی افتتاح می‌شود و بنا بر توسعه و ارتقای فرهنگ سازش و صلح در جامعه است.