شناسهٔ خبر: 54850228 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار پوتین به ناتو در مورد استقرار تجهیزات در فنلاند و سوئد

تهران-ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد، اگر ناتو پس از پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف، در این کشورها تجهیزات مستقر کند، روسیه نیز به شکل متقابل پاسخ خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از یو اس نیوز، خبرگزاری‌های روسیه چهارشنبه شب به نقل از پوتین اعلام کردند، رئیس جمهور این کشور احتمال بروز تنش در روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم بر سر پیوستن آن‌ها به ناتو را رد نکرده است. 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه تایید کرد که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است. 

وی روز چهارشنبه نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در مادرید اسپانیا پیش‌بینی کرد، فنلاند و سوئد به سرعت عضو این سازمان نظامی خواهند شد.

آسوشیتدپرس نیز نوشت، در بحبوحه جنگ اوکراین و فشارهای فزاینده غرب بر روسیه، موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را می‌توان بزرگ‌ترین پیشرفت اجلاس سران ناتو که این هفته در مادرید برگزار می‌شود، دانست. 

در این نشست، وزیران امورخارجه ترکیه، سوئد و فنلاند، در مادرید اسپانیا تفاهم نامه‌ای امضا کردند که بر مبنای آن ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف دفاعی ناتو موافقت می‌کند. 

استولتنبرگ پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات گفت: «ما اکنون به توافقی رسیده‌ایم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند». 

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، جنگ در اوکراین، سوئد و فنلاند را بر آن داشته است که وضعیت طولانی مدت غیر متعهد خود را کنار بگذارند و برای پیوستن به ناتو درخواست دهند.