شناسهٔ خبر: 54816366 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

طغیانی:

وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن کشور بسیار ضعیف است

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن کشوربسیار ضعیف است،گفت: در سال های اخیر سیستم ضعیف راه آهن کشورمان باعث بروز سانحه های بزرگی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، مهدی طغیانی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۷تیر) مجلس شورای اسلامی با اشاره به ‫گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه قطار مسافری مشهد - یزد گفت:‬ این سانحه محصول ساختار و سیستمی بوده که خوب کار نکرده و اشتباهات را افزایش داده است. در حالی که مجموعه های برنامه ریزی تلاش می کنند تا سوانح به حداقل برسد، در سال های اخیر سیستم ضعیف راه آهن کشورمان باعث بروز سانحه های بزرگی شد؛ ما در مجلس در برابر جان تک تک مردم مسئول هستیم و باید سیستم ها را بررسی و پیگیری کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد:  وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن کشور بسیار ضعیف است. در سانحه اخیر ۳۰ کیلومتر مسیر بالانس نداشت و حتی اگر بیل مکانیکی در مسیر قرار نداشت، یک ترمز قطار این سانحه را به بار می آورد. از سوی دیگر سرعت قطارها بسیار کند است و تا بار از بندرعباس به تهران برسد، ۲ روز طول می کشد حال اینکه ما از کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب صحبت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آیین نامه های لازم از ۱۲ سال قبل ابلاغ شده، باید از بخش خصوصی استفاده شود اما ایرادات کار باعث خروج این بخش از راه آهن شده است. بهسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور با واگذاری به بخش خصوصی واقعی و نه فاسد، اتفاق می افتد.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه نیز در این رابطه گفت: بر اساس آنچه که در گزارش آمده یکی از ۷ نقص منجر به این سانحه سرعت بالای قطار بوده است؛ چند بار باید از این اتفاقات بیفتد؟ اگر تصادفی در دنیا اتفاق می افتد متاثر از آثار علل و عواملی است که می‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه هدایت قطار توسط لوکوموتیوران پایه سه ممنوع است،اظهار کرد: هر کسی که مجوز هدایت قطار توسط لوکوموتیوران پایه ۳ را داده است باید به اشد مجازات محکوم شود و نباید در این خصوص کوتاه آمد.

وی با اشاره به قرار داشتن بیل مکانیکی در مسیر قطار تاکید کرد:  پیمانکار تعمیر و نگهداری خط آهن بین مکانیکی روی ریل نگه داشته است و ناظر مقیم نیز در آنجا وجود نداشته است این در حالی است که هر پیمانکاری که مشغول به کار است یک ناظر مقیم نیازمند است.

آزادی خواه خاطر نشان کرد:  علل و عوامل مطرح شده برای سانحه ریلی قطار مسافری مشهد یزد واقعاً مضحک و خنده دار است،تقاضا دارم این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ یا مراجع قانونی ارجاع و تا حصول نتیجه پیگیری شود و نتیجه آن نیز به اطلاع خانواده های داغدار برسد تا بدانند نمایندگان مجلس پیگیر مشکلات آنها هستند.

پایان پیام/33