شناسهٔ خبر: 54138062 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گوی تلفنی با لاوروف:

امیر عبداللهیان: آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته ای در دسترس خواهد بود

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه روسیه خواستار ابتکار عمل همه طرف ها در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها شد و گفت: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته ای در دسترس خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان امروز پنجشنبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص مسائل روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی و آخرین وضعیت گفت و گو برای لغو تحریم ها تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان بر اراده جدی تهران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز تاکید کرد و موضع مثبت روسیه در حمایت از توافقی که مورد تایید ایران باشد را ستود.

امیرعبداللهیان همچنین به مصوبه اخیر هیات دولت جمهوری اسلامی ایران درباره موافقتنامه‌های فرهنگی و امنیت اطلاعاتی بین دو کشور و ارسال آن برای تصویب در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و از تصویب این اسناد در طرف روسیه‌ای استقبال کرد.

وی ضمن تبیین مواضع کشورمان در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت تهران در برقراری آتش بس و بازگشت به میز مذاکره تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط ممتاز با روسیه از هر تلاش دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی برای میانجی‌گری و کمک به حل و فصل این‌ بحران را دارد.

طرفین در این تماس تلفنی آخرین وضعیت موضوعات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مناسبات تهران و مسکو را حائز اهمیت خواند.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر این که اولویت روسیه نیز، اجرایی شدن اسناد امضاء شده میان دو کشور است خاطرنشان کرد: مسائل هماهنگی بین دستگاهی را تا حصول نتیجه شخصا پیگیری و دنبال خواهد کرد.

وی بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش های مسکو برای نیل به یک توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تاکید کرد.

لاوروف با انتقاد از مواضع غیرسازنده آمریکا و غرب، آخرین تحولات اوکراین را تبیین و از هرگونه ابتکاری برای توجه اوکراین به مذاکره استقبال کرد و نقش ایران را در این راستا سازنده خواند.