شناسهٔ خبر: 54032251 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس | لینک خبر

خشم زلنسکی از پیشنهاد پاریس درباره اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین گفت همتای فرانسوی او پیشنهاد واگذاری بخشی از اوکراین به روسیه برای خاتمه دادن به جنگ را مطرح کرده و این اقدام را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به پیشنهاد «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود درباره واگذار کردن بخشی از خاک اوکراین به روسیه به خشم آمد.

به نوشته وبگاه خبری «یاهو  نیوز»، زلنسکی گفت:‌ «شاید امانوئل بیشتر می‌داند، می‌دانم که او قصد داشت با میانجی‌گری بین ما دستاوردی داشته باشد اما او شکست خورد. او نه به خاطر مواضع ما بلکه به‌خاطر [مواضع] روسیه شکست خورد».

رئیس جمهور اوکراین افزود: «برای رهبران جهان صحیح نیست که پیشنهاد دهند که من باید از جنبه حق حاکمیت بر اوکراین فداکاری کنم تا به پوتین اجازه داده شود وجهه خود را حفظ کند».

زلنسکی با اشاره به اینکه روسیه تا زمانی که متوجه نشود باید از اوکراین خارج شود به دنبال راه معقولی برای پایان دادن به جنگ نخواهد بود گفت: «اوکراین این آمادگی را ندارد که برای یک چیز یک فرد، بخشی از قلمرو خود را واگذار کند».

رئیس جمهور اوکراین که تأکید دارد کریمه و دونباس هنوز بخشی از خاک این کشور هستند گفت: «معتقدم که این [پیشنهاد] کاملاً غیر قابل توجیه است. این کار اتلاف وقت است».

او همچنین گفت: «امانوئل باید از گرفتن یک سری ژست‌های دیپلماتیک خودداری کند. من از انتخاب مجدد او استقبال کرده‌ام. به هر حال تاریخ این گام‌های انحرافی را نمی‌بخشد. اگر می‌خواهی چیزی را پس بگیری که متعلق به تو است فقط یک مسیر رو به جلو وجود دارد».

ماکرون از زمان شروع جنگ اوکراین تماس‌های متعددی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود داشته که در آخرین تماس که یازده روزر پیش برقرار شد، از پوتین درخواست کرد اجازه تخلیه غیرنظامیان از شهر ماریوپل را صادر کند.

رئیس جمهور فرانسه از سوی دیگر، مشابه دیگر سران کشورهای غربی روسیه را به انجام جنایات جنگی متهم کرده اما با ادعای «جو بایدن» همتای آمریکایی خود درباره نسل‌کشی روس‌ها در اوکراین اعلام مخالفت کرده است.

زلنسکی جمعه شب در پیامی ویدئویی گفت: «نیروهای مسلح اوکراینی تمام آنچه در توان دارند به کار گرفته‌اند تا مهاجمین روس را بیرون کنند. با این حال هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند این جنگ چه مدت طول خواهد کشید».

او در ادامه اظهاراتش گفت: «متأسفانه این مسئله فقط به مردم ما که تمام و کمال از خود مایه گذاشته‌اند بستگی ندارد. [مدت این جنگ] به شرکای ما، کشورهای اروپایی و تمام جهان آزاد بستگی دارد».

رئیس جمهور اوکراین بار دیگر بابت تحریم‌های روسیه و کمک‌های مالی و نظامی غرب به کشورش تشکر کرد و گفت: «برای کشورهای غربی فقط مسئله هزینه و حسابداری نیست بلکه بحث آینده در میان است».

زلنسکی ادعا کرد نیروهایش تا کنون دویست هواپیمای روسی را از زمان شروع جنگ منهدم کرده‌اند. او همچنین در ادعایی که به گفته «اسوشیتد پرس» قابل اثبات نیستند گفت، روسیه تانک‌ها، نفربرهای زرهی، بالگردها و پهپادهای زیادی را از دست داده است.

او سپس به رجزخوانی برای روسیه پرداخت و گفت: «تمام این کارها برای چیست؟ برای اینکه مجسمه لنین برای مدت طولانی‌تری در ناحیه متوقتاً اشغال شده گنیچوسک (واقع در خرسون) باقی بماند. این درگیری‌ها دستاورد دیگری برای روسیه نداشته و نخواهد داشت».

رئیس جمهور اوکراین همچنین دیروز (جمعه) تأکید کرد، شرط او برای گفت‌وگو با پوتین این است که «اتمام حجتی در کار نباشد» و روس‌ها قلمرو اوکراین را ترک کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دونباس گفت، هرگز خودمختاری این منطقه را به رسمیت نخواهد شناخت و مدعی شد از این منطقه «چیزی باقی نمانده است».

زلنسکی گفت: «من هرگز درباره به رسمیت شناختن استقلال کریمه صحبت نکردم و هرگز درباره به رسمیت شناختن آن به عنوان بخشی از خاک روسیه صحبت نخواهیم کرد». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص