سید موید علویان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران در نشست خبری همایش ملی کووید۱۹ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
عملکرد نظام سلامت در مقابله با کرونا را چگونه ارزیابی میکنید؟
کرونا اتفاقات تلخی را رقم زد، اما بدتر از آن، حاکمان و تصمیمگیرانی بودند که اشتباهات فاحشی داشتند و قرنطینه سریع انجام نشد و واکسیناسیون دیرتر آغاز شد و باید روزی به عملکرد این حاکمان و تصمیمگیران رسیدگی شود.
حتی سازمان بهداشت جهانی هم در بحران کرونا دیر عمل کرد و این نشان دهنده لزوم تغییراتی در این سازمان جهانی هم است. کرونا به همه فهماند که کشورها باید بیشتر به فکر ارتقای سیستم بهداشت و درمان و نظام سلامت خود باشند و باید دانست که کرونا اولین و آخرین تهدید نظام سلامت نیست و نخواهد بود.
واکسیناسیون، مراقبتها و روند بیماری باعث شد که به سمت مرحله پسا کرونا حرکت کنیم. آنچه که پشت سر گذاشتیم؛ برای همه مردم، اقتصاد وهمه ارکان کشور تلخ بود. بیکاری ناشی از کرونا در دنیا نقطه ضعفی را به ما نشان داد که حاکمیتها باید بیشتر به نظام سلامت توجه کنند.
اکنون با افزایش موارد سرخک رو به رو شده این و این نشان میدهد که کرونا آخرین تهدید نظام سلامت نیست و در مواجهه با مخاطرات باید از حالت غیرفعال به حالت فعال در بیاییم.
داشتن پرونده سلامت برای تمام مردم، گسترش خدمات فعال، استقرار پزشک خانواده و اداره نظام سلامت با فناوری اطلاعات حائز اهمیت است.
در یک سال اخیر با عملکرد خوب در نظام سلامت برای واکسیناسیون دریافتیم؛ اگر تضاد منافع وجود نداشته باشد، موفق خواهیم بود؛ تضاد منافع یکی از آفتهای نظام حاکمیتی کشور است و یک سیاستگذار نباید در سیاستهای ابلاغی خود ذینفع باشد و شرکت دارویی داشته باشد؛ این در دنیا بزرگترین جرم است.
به نظر شما چه خطاهایی در دوران مدیریت بیماری کرونا داشتیم؟
هر چند که نهادهای نظارتی در کشور وظایفی دارند؛ اما ما به عنوان نماینده نظام سلامت وظیفه خود دانستیم تا اقدامات حقوقی را شخصا انجام دهیم و منتظر هستیم تا مراحل قضایی سپری شود. با همه موفقیتها اشتباهات فاحشی در مدیریت کرونا داشتیم اما میتوانستیم جلوی برخی از مرگها را بگیریم و به همین دلیل اقدامات حقوقی را بنده انجام دادم، ولی جزئیات آن را نمیتوانیم رسانهای کنیم.
برخی خطاها عمدی و برخی غیرعمدی است و خدا نکند اشتباهات حوزه کرونا ناشی از تضاد منافع بوده باشد.
دیدیم که با تغییر دولت واکسیناسیون به سرعت انجام شد و این سوال مطرح میشود که چطور یک نفر مسئول مملکت به نحوی سیاست گذاری میکند که مانع واکسیناسیون مردم شود؟.
تعرفههای پزشکی و موضوع مطرح شدن قیمت تمام شده جنجالهای بسیاری به پا کرد، در این باره توضیح دهید.
همه خدمات یک هزینه تمام شده دارند و اگر این هزینه لحاظ شود، ماندگار میشود و تولید افت نمیکند. قانون میگوید حاکمیت میتواند در قیمت گذاری برخی محصولات ورود کند چرا که ماهیت استراتژیک دارند. حکومت باید سهم خود را برای خدماتی که دستوری میگوید قیمتی پایینتر از قیمت تمام شده داشته باشد، پرداخت کند. حوزه سلامت از این قاعده جدا نیست. قیمت تمام شده با تعرفههای اعلام شده فاصله بسیاری دارد.
ما میدانیم اگر قرار باشد؛ قیمت تمام شده را اعلام کنیم؛ مردم توان پرداخت ندارند؛ اما وظیفه حکومت ورود با کار کارشناسی و حمایت است، اگر قیمت تمام شده درنظر گرفته نشود، امکان ارائه خدمات کیفی نیست.
بیمهها باید ۷۰ درصد سهم مردم از خدمات سرپایی را در بخش دولتی و خصوصی را بدهند، آیا این سهم را میپردازند؟ خیر. در خدمات بستری هم نمیپردازند. همه تلاش میکنیم که به دولت بگوییم باید برای سلامت و امنیت جامعه سرمایهگذاری شود. آنچه در نظام پزشکی اتفاق افتاد بحثهای کارشناسی درباره قیمت تمام شده بود؛ البته وظیفه ما نیست و باید با حاکمیت توافق کنیم.
آخرین آمار مهاجرت پزشکان را عنوان کنید.
ما بحث افزایش تعرفه را مبنایی برای جلوگیری از مهاجرت قرار نداده ایم، بله میگوییم هزینهها در حوزه سلامت باید منطقی باشد. درخواست برای گود استندیگ طی یکسال اخیر بیش از ۱۰ برابر (۴۰۰۰ نفر) افزایش یافته؛ البته درخواست گود استندینگ به معنای مهاجرت نیست، اما به معنای وجود فکر مهاجرت است.