شناسهٔ خبر: 5385043 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

خریداران استقلال و پرسپولیس مشخص نشدند

خصوصی‌سازی «سرخابی»‌ در ابهام

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد : نتیجه نهایی مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس که قرار بود روز گذشته اعلام و نام نهایی خریداران این دو تیم پرطرفدار پایتخت مشخص شود، لغو شد تا طلسم واگذاری این دو باشگاه همچنان پابرجا باشد.

بیش از ۶سال از زمان مطرح‌شدن واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌گذرد اما با وجود افزایش تحرکات و اعلام مسئولان، همچنان طلسم این دو واگذاری و خروج دولت از این دو باشگاه پرطرفدار کشور پابرجا است. براساس این گزارش، درحالی طی ماه‌های گذشته سه مزایده ناموفق برای واگذاری این دو باشگاه برگزار شده که براساس اعلام قبلی قرار بود ساعت ۱۴ دیروز جلسه نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس در سازمان خصوصی اعلام شود اما به فاصله یک‌ساعت مانده به این رویداد این جلسه لغو شد.


در این رابطه سیدجعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه قرار بود جلسه مزایده برنده دو تیم استقلال و پرسپولیس دیروز ساعت ۲ برگزار شود، گفت: این جلسه به‌دلیل ارائه نشدن گزارش هیات واگذاری که ۳ وزیر اقتصاد، دادگستری و ورزش در آن حضور دارند، لغو شده است. برگزاری جلسه برنده مزایده به آینده موکول شده و در این‌باره فعلا نمی‌توان اظهار نظر کرد.
لغو جلسه روز گذشته در حالی رخ داد که این روزها تعیین نهایی خریداران سرخابی‌ها در صدر خبرها قرار دارد. در همین رابطه رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز با حضور در برنامه «پایش» روند واگذاری این دو تیم محبوب فوتبالی را تشریح کرد و به سوالات و ابهام‌ها پاسخ گفت.


میراشرف عبدالله پوری‌حسینی با اشاره به اینکه نظر مردم در واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان در تصمیم‌گیری بی‌اثر است، گفت: تعجب می‌کنم که همه دل‌نگرانی‌های مردم مشتاق این دو تیم منوط به خودروسازان شده است.

 


دولت قصد مداخله ندارد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزیر صنعت و معدن با خودروسازان برای خرید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مذاکره کرده است یا خیر، گفت: از این مطلب که وزیر صنعت برای فروش استقلال و پرسپولیس مذاکره‌ای کرده یا خیر اطلاعی نداشته و اگر هم چنین چیزی باشد من نباید اطلاع داشته باشم. البته رفتار دو شرکتی که برای مزایده اقدام کردند نشان‌دهنده این است که با اطمینان کامل نیامده‌اند چون قیمت پایه را برای خرید اعلام کرده‌اند و معلوم می‌شود خیلی مشتاق نیستند.
پوری‌حسینی افزود: در مزایده چهارم ۴ متقاضی داریم. در باشگاه پرسپولیس متقاضی سوم شرکتی است که منتسب به سایپا بوده و متقاضی اول و دوم اصلا خودروساز نیستند. پوری‌حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه چه‌کسانی در مزایده چهارم واگذاری این باشگاه‌ها شرکت کرده‌اند، گفت: استیل‌آذین ایرانیان بالاترین قیمت را برای پرسپولیس اعلام کرده، بعد از آن هم شرکت بهنام پیشران کیش و درنهایت نفر سوم شرکتی است که منتسب به سایپا است. در مقابل استقلال هم که فقط یک شرکت‌کننده داشتیم و آن هم شرکت سرمایه‌گذاری سمند و وابسته به شرکت خودروسازی ایران خودرو است.


رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: نمی‌دانم این چه نوع هدایت افکاری است که نفر اول و دوم در سوال مطرح نمی‌شود و چرا فرض بر این گذاشته شده که انگار زمین و زمان دست به‌دست هم داده‌اند تا هر ۲ باشگاه به‌دست خودروسازان برسد؟ اگر دولت قصدی داشت چرا باید در مزایده چهارم ورود پیدا کند و می‌توانست در دو مزایده اول که هیچ کسی شرکت نکرد، مداخله کند. اگر قرار بود دولت طرحی داشته باشد از اول می‌توانست این کار را انجام بدهد.

 


نهایت دقت در واگذاری

پوری‌حسینی با اشاره به اینکه به همه هواداران باشگاه‌های فوق اطمینان می‌دهم که تا امروز با نهایت دقت و بدون اینکه تحت تاثیر جو کسی قرار بگیریم اقدام به برگزاری مزایده کرده‌ایم، گفت: در سال‌های اخیر تمامی مدیران شرکت خصوصی‌سازی وعده واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را داده بودند اما به آن عمل نشد.
پوری‌حسینی با اشاره به اینکه برداشت عمومی مردم این بود که دولت اراده‌ای برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ندارد، اظهار کرد: وقتی ۷ سال هیچ مزایده‌ای برای واگذاری نشود، ممکن است چنین چیزی استنباط شود. این در حالی است که حکم به واگذاری سرخابی‌ها از سال ۸۷ وجود داشت ولی تا سال ۹۳ اجرا نشد.
رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: سه‌شنبه هفته گذشته پاکت‌های مزایده چهارم بازگشایی شده و قیمت‌ها نیز اعلام شد. درواقع شرکت استیل‌آذین ایرانیان با ۳۳۲میلیارد تومان، شرکت بهنام پیشران کیش با ۳۲۹میلیارد تومان و شرکت زیرمجموعه ایران خودرو با ۲۹۰میلیارد تومان به‌ترتیب برای پرسپولیس قیمت اعلام کرده‌اند. همچنین شرکت سمند برای استقلال با اعلام قیمت ۲۹۰میلیارد تومان متقاضی خرید این سهام بود. مطابق قانون فروش سهام پس از واگذاری اسناد مربوط به شرکت‌ها در زمینه استعلام از ۳ مرجع را باید در اختیار ۳ وزیر عضو هیات واگذاری قرار می‌دادیم که این کار انجام شده است. قرار شده وزرای عضو هیات واگذاری رأی خود را در ارتباط با تایید یا عدم تایید اهلیت شرکت‌هایی که در مزایده حضور داشته و متقاضی هستند، اعلام کنند. بعد از اعلام این رأی نسبت به اعلام نتیجه نهایی اقدام می‌کنیم.


رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های سایپا و ایران خودرو دولتی هستند یا خصوصی، گفت: آن چیزی که مسلم بوده این است که شرکت‌هایی که در مزایده سرخابی‌ها شرکت کرده‌اند دولتی نبوده و از این‌رو شرکت آنها در مزایده بلامانع است.

 


سپردن سرخابی‌ها به پیشکسوتان
وی در واکنش به اظهار نظر مردم مبنی بر آنکه اگر سرخابی‌ها را به پیشکسوتان می‌سپردید بهتر نبود؟ گفت: اگر این کار انجام می‌شد دیگر هرگز نمی‌توانستیم از زیر بار سوالات مختلف بیرون بیاییم چون پیشکسوت تعریف خاصی ندارد، آن‌وقت باید اعلام می‌کردیم که هرکس چقدر شوت یا حتی گل زده است. ما در حقیقت مجری قانون بوده و باید یک سری شاخص‌ها را مدنظر قرار بدهیم.
پوری‌حسینی در واکنش به نظر مردم مبنی بر آنکه وقتی خریداری برای سرخابی‌ها نیست چرا برای فروش عجله می‌کنید؟

گفت: نمی‌دانم این عجله را از کجا آورده‌اند چون همیشه به ما اعلام می‌کردند: چرا در ارتباط با این واگذاری هیچ اقدامی نمی‌کنید؟
وی در واکنش به نظر مردم مبنی بر اینکه چرا برای استقلال قیمت پایین‌تری نسبت به پرسپولیس تعیین شده،

گفت: به هیچ‌وجه چنین مسئله‌ای صحت ندارد. هیات قیمت پایه هر دو باشگاه را ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد. به هر حال این حق متقاضی است که برای اینکه خودش برنده مزایده شود قیمتی را بالاتر از مبلغ پایه اعلام کند.
به‌گفته وی، هیچ تعاونی در مزایده واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شرکت نکرده است. ایده‌های ارائه‌شده بسیار خوب هستند ولی مشروط بر اینکه قابل عملیاتی‌شدن باشند.

 



پرسپولیس برنده دارد
مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه بررسی‌ها برای مشخص‌شدن نتیجه مزایده سرخابی‌ها همچنان ادامه دارد، گفت: باشگاه پرسپولیس به‌طور حتم برنده دارد، اما در مورد باشگاه استقلال نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.
سیدجعفر سبحانی با بیان اینکه بررسی‌ها برای تایید اهلیت متقاضیان همچنان ادامه دارد، افزود: درباره باشگاه پرسپولیس می‌توان گفت که این باشگاه به احتمال زیاد برنده دارد ولی درباره استقلال نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. از این‌رو درباره باشگاه پرسپولیس احتمال بیشتری وجود دارد که در دور چهارم برنده مزایده اعلام شود ولی باشگاه استقلال ممکن است برنده نداشته باشد.