شناسهٔ خبر: 53605701 - سرویس اجتماعی
منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جانشین پلیس راهور تهران خبر داد

فاصله کهکشانی کیفیت خودروهای ایرانی با خارجی

اشاره: افزایش آمار مرگ‌ومیر و تعداد مصدومان براثر تصادفات رانندگی با واکنش و هشدار تند پلیس و کارشناسان خودرو و سلامت روبروست، اما همچنان شرکت‌های دولتی و انحصاری خودروساز داخلی در حال توزیع رانت و تولید ارابه مرگ، آلاینده و غیراستاندارد هستند. دراین‌ارتباط جانشین پلیس راهور هشدار داد و گفت: فاصله کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی کهکشانی است. او از حریق خود به خودی و حریق براثر تصادفات خودروهای داخلی پرده برداشت و گفت: 8 نفر زنده‌زنده در تصادف لرستان سوختند چرا خودروسازان عذرخواهی نمی‌کنند؟ در ادامه گزیده‌ای از نظرات وی را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فاصله کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا را فاصله‌ای کهکشانی دانست و با انتقاد از وضعیت تولید داخل گفت: دیگر دوران اینکه کاپوت و چراغ‌خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید، گذشته است. به گزارش ایسنا، سردار سید تیمور حسینی در خصوص وضعیت کیفیت خودروهای داخلی، گفت:‌ خودرو در همه دنیا بر اساس نظرهای کارشناسان تصادفات هم می‌تواند نقش پیشاوقوعی در ارتباط با جلوگیری از تصادف داشته باشد و هم نقش پساوقوعی در ارتباط با حفظ جان سرنشینان را ایفا کند، کشور در صنعت خودرو باید به سمت تولید خودروهایی برود که از جان راننده و سرنشین محافظت کند. حسینی با اشاره به سیستم‌های ایمنی روی خودروها اظهار کرد: وقتی از ترمز A.B.S و کیسه هوا صحبت می‌کنیم، این‌ها جزو آپشن‌ها و امکاناتی است که قدیمی شده‌اند. امروز دنیا به سمت اتومبیل‌های هوشمند و خودران رفته که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود نداشته باشد. امروز وقتی خودمان را با تکنولوژی روز دنیا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که فاصله ما با آن‌ها کهکشانی است.

فروش خودرو با شرط و شروط
حسینی می‌گوید:‌ در این میان اما آنچه بیشتر مایه تأسف است این است که خودروسازان ما هیچ‌وقت ایراد خودشان را نپذیرفتند و از بابت این ایراد هیچ‌وقت از مردم عذرخواهی نکردند. شما ببینید وقتی بنز در آلمان و.. خودرو می‌سازند برای پیدا کردن خرید دارد کلی التماس کنند و برای فروش تسهیلات می‌گذارد، اما خودروسازان ما همین خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد را با شرط و شروط می‌گذارند و پیش‌فروش می‌کنند و هزار و یک بامبول و اداواطوار درمی‌آورند!

حیف‌ومیل سرمایه کشور
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی می‌افزاید:‌ آن چیزی که به نظرم مردم را ناراحت می‌کند همین مسائل است. یک خودروساز بیاید و بگوید مقدورات من همین است و بابت کاستی‌ها معذرت می‌خواهم و به خاطر این کاستی این امتیازات را هم در خدمات پس از فروش و نحوه واگذاری و شرایط فروش و … در نظر می‌گیرم. امتیازاتی که به شکل انحصار و رانت به خودروسازها داده‌شده حیف‌ومیل میلیاردها میلیارد سرمایه کشور و سرعت در تصادفات و افزایش جان‌باختگان و تحمیل هزینه‌های هنگفت به کشور است.

ضرورت واردات خودرو خارجی
حسینی از نحوه مصرف سوخت خودروها نیز انتقاد کرده و می‌گوید:‌ امروز در دنیا دیگر ماشینی که صدی ۱۵ بسوزاند وجود ندارد. اگر همین خودروهایی که الآن در حال تردد هستند را کنار بگذاریم و ماشین خوب و کم‌مصرف خارجی با مصرف صدی 3 و 4 بیاوریم. با اختلاف پول بنزینی که صرف جویی می‌شود، می‌توان به کارکنان دو شرکت خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) گفت بروید در خانه بنشینید و ما پول شمارا از محل صرفه‌جویی می‌دهیم. این برای کشور به‌صرفه است تا تولید خودرو.

ضرورت تغییر صنعت در خودروسازی
حسینی به تصمیم مجلس برای واردات خودرو هم اشاره‌کرده و تصریح کرد:‌ به نظرم با تصمیمی که گرفته‌شده اگر اجرایی شود، اتفاق خوبی خواهد افتاد. خودروسازان متوجه شدند که وقت آن رسیده که تغییر جدی در کیفیت خودرو اعمال کنند. دیگر دوران اینکه کاپوت و چراغ‌خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید، گذشته است. باید پلتفرم تغییر کند و سامانه‌ها و سیستم‌های ایمنی را ارتقاء دهند. باید در مصرف سوخت و آلاینده‌ها تغییر جدی داده شود. برای ایمنی سرنشینان، استحکام اتاق و بدنه خودرو باید تغییر جدی پیدا کند.
حریق خودرو
جانشین پلیس راهور می‌گوید: اینکه دو تا ماشین به هم بخورند و آتش بگیرند، اصلاً پذیرفته نیست. آمار و درصد حریق خودروها چه خودبه‌خود و چه در اثر تصادف بالاست. در تصادف لرستان که در ایام نوروز رخ داد، هشت نفر زنده‌زنده در آتش سوختند. دو وسیله دچار حریق شد، چه کسی می‌خواهد جواب این‌ها را بدهد؟حسینی در خاتمه گفت:‌ در همه جای دنیا خطای انسانی پذیرفته‌شده است که انسان ممکن است و می‌تواند خطا داشته باشد، اما مجازات یک خطا نباید مرگ باشد و یک نفر و همراهانش جان خود را از دست بدهند. جاده و خودرو هر دو باید قابلیت این را داشته باشند که بتوانند خطا را جبران کنند. اما متأسفانه این اتفاق امروز نمی‌افتد. یعنی هم بخشی از راه‌های ما این ایراد را دارد که بخشنده نیست و خودروی هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد.