شناسهٔ خبر: 5335146 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با تصویب مجلس؛

مصادیق برخورد با احزاب متخلف مشخص شد

با تصویب مجلس احزاب در طول مدت توقیف پروانه، اجازه ارائه هیچ گونه فعالیت را نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

مصادیق برخورد با احزاب متخلف مشخص شدبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در ادامه بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب ماده 19 این طرح را بررسی و تصویب کردند.

براین اساس احزاب سیاسی که دارای پروانه‌های نهایی هستند، در صورتی که مرتکب تخلفات مذکور در ماده 18 این قانون شوند، کمیسیون احزاب متناسب با موارد تخلف 1 یا چند مورد از موارد زیرا را اعمال می‌کند: 

1-تذکر شفاهی

2- تذکر کتبی با ذکر دلیل و تعیین تخلف با قید محرمانه 

3- اخطار و اعلان آن از رسانه‌ها 

4- محرومیت از تمام یا بخشی از یارانه‌ها و کمک‌های دولتی 

5- تعلیق فعالیت حزب حداکثر به مدت 3 ماه 

6- توقیف پروانه به مدت 3 ماه تا یکسال 

7-توقف پروانه فعالیت و تقاضای انحلال از دادگاه

تبصره 1-کمیسیون احزاب موظف است قبل از اتخاذ تصمیم در خصوص بندهای 3 تا 7 این ماده از نماینده حزب مربوط برای ارائه  توضیح دعوت کرده و زمان کافی را برای این کار در نظر بگیرد.

تبصره 2- تصمیم کمیسیون احزاب ظرف مدت 3 روز پس از ابلاغ به حزب، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.
 
تبصره 3- رسیدگی به تخلفات منجر به اعمال بند 7 این ماده  و تقاضای انحلال در دادگاه صالح، به تشخیص قوه قضاییه و صرفا با حضور هیئت منصفه موضوع اصل 168 قانون اساسی صورت  می‌پذیرد.

تبصره 4- ارتکاب هر یک از موضوع ماده 18 این قانون توسط احزاب که مجوز اولیه تأسیس حزب را دریافت می‌کنند، سبب ابطال این مجوز می‌شود.

تبصره 5- حزب، در سول مدت توقیف پروانه، اجازه هیچ گونه  فعالیتی را ندارد. 

تبصره 6- درصورت انحلال یا لغو پروانه فعالیت‌های حزب، اجرای مراحل  موضوع بند 7 ماده 19 این قانون اعضای موثر آن حزب مجاز به انجام هیچ گونه فعالیت تشکیلاتی تا مدت 5 سال نمی‌باشند.

نمایندگان با 125 رأی موافق، 2 رأی  مخالف  و 2 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی با تصویب این ماده موافقت کردند. 

انتهای پیام/