شناسهٔ خبر: 53315632 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

البخیتی: کشورهای متجاوز به یمن باید در محاسبات برقراری صلح بازنگری کنند

تهران - ایرنا- محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن جمعه شب درباره اعلام آتش‌بس دوماهه توسط نماینده سازمان ملل متحد گفت که این آتش‌بس فرصتی برای کشورهای متجاوزان است که در محاسباتشان برای دستیابی به صلح پایدار و جامعه در یمن بازنگری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، البخیتی به شبکه "المیادین" گفت که آتش بس تنها پس از حمله به عمق خاک عربستان محقق شده است.

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد، طرفهای درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه در یمن که از فردا دوم آوریل در ساعت ۱۹ اجرایی می شود، پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فرامرزی را متوقف کنند.  

آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر حدیده و  انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

وی تاکید کرد: من از طرفین می خواهم به طور کامل به آتش بس و اصول آن پایبند باشند، به آن احترام بگذارند و تمام اقدامات لازم را برای اجرای فوری آن انجام دهند.

البخیتی خبر داد که پس از حمله به عمق خاک عربستان و پیش از آتش‌بس، تماس‌هایی میان دولت صنعا و ائتلاف سعودی از طریق سازمان ملل متحد جریان داشته است.

وی گفت که تماس‌ها ادامه دارد و آتش‌بس فرصتی ارزشمند برای رسیدن به صلحی دائمی و جامع است.

البخیتی گفت که هرچند نمی توان به وفای به عهد کشورهای متجاوز و ندای وجدان آنها اعتماد کرد، اما این بار آتبش بس در سایه حملات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی به عربستان متفاوت است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد شنبه گذشته و در پاسخ به نقض مکرر آتش‌بس و محاصره یمن، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض را با موشک هدف قرار دادند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این اقدامات گفت که در حملات نیروهای یمنی پالایشگاه‌های «رأس تنوره» و «رابغ» هدف چند پهپاد قرار گرفت.

جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفتند.

این حملات در هشتمین سالگرد حمله عربستان به همراه امارات به یمن صورت می‌گیرد که پیامدی جز صرف هزینه‌های هنگفت و شکست در میدان‌های جنگ برایشان به همراه نداشته است.

 عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.