شناسهٔ خبر: 53170094 - سرویس سیاسی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزنه سنگین امضاهای طلایی به‌ پای پرواز هواپیماها

فرودگاه سرخس پس از گذشت ۱۷سال همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد و در انتظار امضای مسئولان سال‌ها در انتظار پرواز است.

صاحب‌خبر -

 با توجه به پیشرفت‌های روز افزون بشر در تمامی موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، پزشکی، نظامی، هسته‌ای و ... لذا انتظار می‌رود نیاز‌های اولیه در تمام شهر‌های دنیا به ویژه ایران فراهم شود یکی از این زیرساخت‌ها با توجه به عصر ارتباطات و پیشرفت‌های جهان در این عرصه دسترسی سریع مردم به دیگر شهر‌ها و کشورهاست که از طریق زیرساخت‌های ریلی و هوایی امکان پذیر است، اما متاسفانه آنطور که باید هنوز این زیرساخت‌ها در تمامی شهر‌های دنیا ایجاد نشده است.

به عنوان مثال با تمام پیرشرفت‌هایی که درکشورعزیزمان حاصل شده است هنوز بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی باوجود امکانات و زیرساخت‌ها خطوط هوایی و ریلی فعال نشده است. 

به عنوان مثال فرودگاه گناباد پس از سال‌ها پیگیری بهمن ماه سال ۱۴۰۰ افتتاح شد، اما هنوز این پروژه به اتمام کامل نرسیده است و یا شهری مانند نیشابور که شهر ادب و هنر است برای جذب گردشگران و معرفی به دنیا نیازمند امکانات ریلی و هوایی مطلوب است و یا شهری مانند سرخس که کرویدور ایران و خراسان رضوی با بسیاری از کشور‌ها است سال‌ها در انتظار فراهم سازی امکانات و زیرساخت‌هاست.

وزنه سنگین امضاهای طلایی به‌ پای پرواز هواپیماها

وجود فرودگاه و برخورداری از امکانات حمل و نقل و ترابری هوایی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از مهمترین ضروریات است که منطقه ویژه اقتصادی سرخس و حتی منطقه ویژه دوغارون تایباد برای پیشرفت‌های اقتصادی کشورمان به عنوان یکی از مهمترین مرز‌های ایران به آن نیاز دارند.

فرودگاه سرخس به عنوان مرز هوایی ایران شناخته شد

سال ۸۴ محمد رضا قاسمی، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به رسانه‌ها اعلام کرد که مجموع کل مساحت در نظر گرفته شده برای طرح جامع فرودگاه بین المللی سرخس یک هزار و سیصد هکتار است و طول باند فرودگاه ۴ هزار و عرض آن ۶۰ متر است که قابلیت فرود و پرواز هواپیما‌های پهن پیکر را داراست و اکنون در کشور حدود ۲۰ فرودگاه توانایی و ارایه این امکان را دارند. این فرودگاه در فاصله ۱۲ کیلومتری از شهر مرزی سرخس واقع شده است و با جاده اصلی سرخس – مشهد ۵/۲ کیلومتر فاصله دارد و همچنین ترمینال این فرودگاه دارای ۱۲۰۰ متر مربع زیر بنا است. اما پس از گذشت ۱۷ سال از انتشار این خبر هنوز شاهد افتتاح این فرودگاه نیستیم.

آمادگی منطقه ویژه سرخس در مدیریت و راهبری فرودگاه این منطقه

رئیس فرودگاه سرخس نیز سال ۸۶ در گفتگو با رسانه‌ها عنوان کرده بود که شرکت فرودگاه‌ها مدیریت و راهبری فرودگاه سرخس را به صورت رایگان بر عهده گرفته و در صدد واگذاری این فرودگاه به منطقه ویژه در بلند مدت است و با درخواست منطقه ویژه اقتصادی سرخس و آستان قدس رضوی و تعامل و هماهنگی مدیران آستان قدس و مدیر کل فرودگاه‌های کشور دائمی شدن فعالیت فرودگاه سرخس به تصویب و تایید هر دو طرف رسید.

بیشتر بخوانید

سید ابوالقاسم ایازی این را هم گفت که با توجه به وجود برخی مشکلات در باند فرودگاه، هم اکنون عملیات درزگیری باند درحال انجام است و به زودی کلنگ عملیات ساخت و ساز ابنیه، ساختمان حفاظتی، ساخت ترمینال، ساختمان‌های فنی به زمین خواهد خورد.

آغاز فعالیت فرودگاه الماس سرخس در دهه فجر

در حالی که مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، احمد صادقی گلمکانی سال ۹۹ اعلام کرده بود ۲۲ بهمن سال آغاز بهره برداری از فرودگاه بین‌المللی الماس سرخس است و اولین پرواز مسافری از ۲۲ بهمن در مسیر تهران-مشهد-سرخس و برعکس به طوری که در هفته دوپرواز انجام گیرد آغاز می‌شود، اما همچنان این فرودگاه در مسیر افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد به طوری که در بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز محمد رضا رجبی مقدم فرماندار سرخس عنوان کرده بود اولین هواپیمای مسافری در دهه فجر به مقصد تهران از این فرودگاه انجام می‌شود.

فرماندار سرخس گفت: متاسفانه محور سرخس-مشهد یکی از چالش‌های مهم در بخش جذب سرمایه دار وسرمایه گذاری در منطقه طی ادوار گذشته وحال بوده که با راه اندازی حمل نقل هوایی این گره چندین ساله خوشبختانه باز شده است.

هم اکنون مهندسان و کارشناسان حوزه حمل نقل هوایی شرکت در بخش‌های مراقبت‌های پرواز، هواشناسی و فنی در حال بررسی امکانات موجود هستند تا در یک ماه آینده اولین پرواز مسافری به مقصد تهران عملیاتی شود و در ۶ ماه آینده عملیات حمل نقل بار هوایی (کارگو) از چین به مقصد سرخس نیز عملیاتی می‌شود.

فعال شدن فرودگاه سرخس معطل امضا‌های طلایی!

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰ طی مراسمی اعلام کرد: فرودگاه سرخس هم همه کارهایش انجام و آستان قدس رضوی همه استاندارد‌های آن را مرتفع کرده و امروز پرواز سرخس به تهران مشکلی ندارد و فعال شدن آن نیازمند توجه و اراده مدیران ارشد کشوری و معطل نماندن برخی امضا‌های طلایی است.

فرودگاهی چند برابر فرودگاه مشهد در سرخس در انتظار یک دستور

حجت الاسلام محمد بختیاری، امام جمعه سرخس نیز در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص ظرفیت بلااستفاده فرودگاه سرخس که وسعتی بیش از فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد دارد گلایه کرد و گفت:برنامه پرواز از فرودگاه سرخس نیازمند توجه شخص رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی است.

وزنه سنگین امضاهای طلایی به‌ پای پرواز هواپیماها

او گفت : امیدواریم تا فرزندان بومی سرخس با اراده پولادین تلاش خود را ادامه دهند و با وحدت رویه و هماهنگی در جهت حل مشکلات شهرستان قدم‌های جهادی بردارند.

امام جمعه سرخس ضمن تشکر از دولت سیزدهم مطالبه کرد تا پس از ۱۷ سال هر چه سریعتر این فرودگاه و برنامه پرواز هوایی راه اندازی شود و سرخس به جایگاه خود برسد و بتواند سرمایه‌گذارانی از شهر‌ها و کشور‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های منطقه اقتصادی سرخس جذب کند و زمینه‌ای برای اشتغال جوانان این شهرستان فراهم شود.

با توجه به طولانی شدن ساخت محور ترانزیتی مشهد سرخس که یکی از عوامل عدم توسعه شهرستان و بخصوص حضور سرمایه گذاران است، شروع بکار فرودگاه الماس سرخس و راه اندازی پرواز‌ها برگ دیگری در شکوفا شدن منطقه ویژه اقتصادی سرخس رقم می‌خورد.


منبع؛ تسنیم