شناسهٔ خبر: 53128326 - سرویس بین‌الملل
منبع: بهار | لینک خبر

تلفات بالای ارتش روسیه در جنگ اوکراین

جنگ اوکراین با شرم، فقر و انزوای روسیه به پایان می‌رسد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل:  رئیس جمهور اوکراین  نسبت به گفتگو با روسیه درباره پایان جنگ ابراز خوش‌بینی محتاطانه کرده است.
ولودیمیر زلنسکی  گفت: همه ما خواهان صلح و پیروزی در اسرع وقت هستیم"، اما به گفته او هنوز جنگ ادامه دارد و هر جنگی با یک توافق به پایان میرسد. رییس جمهور اوکراین گفت: جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین با شرم، فقر و سال‌ها انزوای روسیه به پایان خواهد رسید.زلنسکی گفت:  همه ما خواهان صلح و پیروزی در اسرع وقت هستیم، اما به گفته او هنوز جنگ ادامه دارد و هر جنگی با یک توافق به پایان میرسد.
رئیس‌جمهور اوکراین از مقام‌های ارشد روسیه و چهره‌های رسانه‌ای این کشور خواسته از شغل خود استعفا دهند و علیه حمله به اوکراین موضع بگیرند.
وی در یک سخنرانی مقامات دولت روسیه را تشویق کرد که استعفا دهند و استدلال کرد که در صورت کمک به  حمله روسیه به اوکراین، ممکن است با محکومیت جهانی روبرو شوند.
او گفت: کار خود را رها کنید! چند ماه بدون شغل قطعا برای شما بهتر از یک عمر تعقیب قضایی بین‌المللی است.زلنسکی افزود: اگر در شغل خود بمانید و با جنگ مخالفت نکنید؛ جامعه جهانی شما را از همه چیز محروم خواهد کرد؛ همه چیزهایی که طی سال‌ها بدست آورده‌اید. برای ماشین تبلیغاتی هم وضعیت همین است؛ شاخه چهارم قدرت در روسیه. اگر به کار در سیستم تبلیغاتی روسیه ادامه دهید خطر بیشتری متوجه شما خواهد بود تا ترک شغل.وی گفت: استعفا دهید؛ چند ماه بیکاری بهتر از یک عمر تعقیب قضایی بین‌المللی است.
رئیس‌جمهوری اوکراین از معترضانی که در برخی از شهرهای روسیه برای عقب‌نشینی از جنگ تجمع کرده‌اند، تشکر کرد و سربازان روسی را تشویق کردند که داوطلبانه تسلیم شوند.

روسیه دسترسی به وب‌سایت ۱۳ رسانه را مسدود کرد
مقامات روسیه دسترسی شهروندان به وب‌سایت‌های حداقل ۱۳ رسانه را مسدود کردند. رسانه‌های روسی و خارجی مانند وب‌سایت تحقیقاتی Bellingcat، یک سایت خبری عبری−روسی زبان و برخی پورتال‌های منطقه‌ای مانند Permdaily.ru و بسیاری دیگر قابل دسترسی کاربران نیستند.
این وب سایت‌ها در لیست سیاه رسمی (Roskomnadsor) "سرویس فدرال نظارت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعی" روسیه قرار دارند که نهادی برای نظارت و سانسور رسانه های جمعی، مخابرات و حفاظت از داده‌هاست.  

 ارتش آلمان سرباز و موشک‌های پاتریوت به اسلواکی می‌فرستد
بر اساس گزارش خبرگزاری  آلمان، خودروهای مجهز به تجهیزات و سیستم‌های تسلیحاتی آلمان روز چهارشنبه ۱۶ مارس به سمت اسلواکی حرکت کرده‌اند. دولت آلمان همچنین گروهی از سربازان خود را در این کشور مستقر می‌کند.سیستم پاتریوت برای ردگیری هواپیماهای جنگی، موشک‌های بالستیک و موشک های کروز استفاده می‌شود.
پارلمان اسلوواکی شب گذشته با اکثریت قاطع با استقرار نیروهای آلمان و دیگر اعضای ناتو در این کشور موافقت کرد. وزارت دفاع در براتیسلاوا نیز قبلاً اعلام کرده بود که با شرکای خود در ناتو استقرار ۲۱۰۰ سرباز را در نظر گرفته است.
 
كشته شدن  ۱۰۰ کودک اوکراینی
ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین در فیس بوک نوشته است که تاکنون ۱۰۳ کودک جان خود را در جنگ روسیه علیه اوکراین از دست داده‌اند و بیش از ۱۰۰ کودک نیز زخمی شده‌اند.
به گفته او حداقل پنج کودک در روز قربانی جنگ می‌شوند. او تاکید کرده که رقم واقعی بالاتر است زیرا گرفتن آمار دقیق از مناطقی که در آن درگیری شدید وجود دارد یا توسط روسیه اشغال شده، ممکن نیست.
تاکنون ۴۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی مورد حمله قرار گرفته و حدود ۶۰ تای آنها به طور کامل ویران شده‌اند. اوکراین از سازمان ملل خواستار تحقیق در این باره شده است. وزارت دفاع اوکراین نیز می‌گوید: "هر دقیقه یک کودک برای فرار از جنگ اوکراین را ترک می‌کند". این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد.

 آلمانی ها از تهدید نظامی روسیه می‌ترسند
بر اساس یک نظرسنجی، سه چهارم شهروندان آلمانی نگران تهدید نظامی روسیه برای کشورشان هستند.در سال ۲۰۱۵ و به دنبال اشغال شبه جزیره کریمه توسط روسیه ۴۱ درصد از شرکت کنندگان در یک نظرسنجی از تهدید نظامی روسیه برای آلمان ابراز نگرانی کرده بودند. در فوریه سال جاری و اندکی قبل از حمله روسیه به اوکراین، این میزان ۵۵ درصد بود و اکنون به ۷۴ درصد رسیده است.در لهستان، اکثریت بزرگی نگران تهدید نظامی طولانی مدت مسکو هستند. برای این نظرسنجی، هزار شهروند به صورت آنلاین در هر یک از این کشورها مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

ضرورت تقویت توان بازدارندگی
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در حاشیه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این پیمان در بروکسل گفت که در واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین، چندصد هزار سرباز از کشورهای متحد اکنون به حالت آماده باش درآمده‌اند و توسط نیروهای هوایی و دریایی پشتیبانی می‌شوند.
به گفته او اکنون هدف ناتو باید تقویت بیشتر توان بازدارندگی و دفاع و پایین آوردن هرگونه اشتباه محاسباتی در مورد آمادگی دفاعی پیمان آتلانتیک شمالی باشد.

تونی بلر از سیاست ناتو در قبال روسیه انتقاد کرد
تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، از ناتو به خاطر خطوط قرمزی که برای خود تعریف کرده، انتقاد کرد. این سیاستمدار می‌گوید باید تاکتیک های پوتین باید برای غرب روشن باشد: «او از تلاش درست ما برای افزایش ندادن تنش به عنوان ابزاری برای فشار علیه ما استفاده می کند.»
به گفته بلر پوتین برای سرنگونی رئیس جمهور منتخب دموکراتیک یک کشور صلح آمیز حتی تهدید به جنگ هسته‌ای می‌کند. در مقابل این پس‌زمینه، غرب مکرر به او تضمین می‌دهد که "با خشونت پاسخ نخواهیم داد." بلر گفت، حتی اگر این موضع درست باشد، ادامه تاکید بر آن یک "تاکتیک غیرعادی" است.
به رغم هشدارهای روسیه، بریتانیا به ارسال سلاح از مسیرهای مختلف به اوکراین ادامه می‌دهد. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در حاشیه مذاکرات در مقر ناتو در بروکسل بر این سیاست تاکید کرد و گفت که حمله راکتی روسیه به منطقه آموزش نظامی اوکراین در یاووریف در نزدیکی مرز لهستان نیز تغییری در این سیاست ایجاد نکرده است.
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز به بی بی سی گفت مادام که پوتین به جنگ در اوکراین ادامه می‌دهد، او به نتیجه دادن مذاکرات صلح "تردید" دارد. به گفته تراس، پوتین ابتدا باید آتش بس را اجرا و نیروهایش را خارج کند تا مذاکرات صلح جدی گرفته شود. او تاکید کرده است که  پوتین باید "به هر قیمتی" متوقف شود.

بیمارستانی با ۴۰۰ بیمار و کارمند  به دست سربازان روس افتاد
ارتش روسیه بیمارستانی در شهر ماریوپول را اشغال کرده‌ است. به گفته ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین۴۰۰  بیمار و کارمند در این بیمارستان به گروگان گرفته شده‌اند. ورشچوک این خبر را در یک ویدیو اعلام کرد و گفت که سربازان روس توپخانه خود را در محوطه بیمارستان مستقر و شلیک کرده‌اند.
روشن نیست که آیا می توان امروز نیز یک راهروی امن برای تخلیه غیرنظامیان بیشتری از ماریوپول در شرق اوکراین باز کرد یا خیر. این اطلاعات به طور مستقل قابل تأیید نیستند.
به گفته منابع اوکراینی نیروهای روسیه به شهر زاپوریژیا در جنوب اوکراین حمله کرده‌اند. این شهر علاوه بر ساکنان خود، هزاران پناهجو از ماریوپل را پناه داده است. الکساندر استاروخ، فرماندار منطقه در پیا‌م‌رسان تلگرام نوشته است که "برای اولین بار به مکان‌های غیرنظامی در زاپوریژیا حمله شده است". به گفته او یک ایستگاه راه آهن شهر هدف موشک‌های روسی قرار گرفته است. تاکنون از تلفات انسانی گزارشی داده نشده است.  نیروگاه اتمی زاپوریژیا که دو هفته پیش توسط نیروهای روسی تصرف شد، ۵۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد. این شهر تاکنون اولین مقصد امن برای فراریان از ماریوپل بود که از آنجا خود را به سمت غرب اوکراین، لهستان و سایر کشورهای همسایه برسانند.

  پاکسازی مین در اوکراین سال‌ها طول می‌کشد
به گفته دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین این کشور سال‌ها درگیر پاکسازی مین‌ها در جریان جنگ فعلی خواهد بود. او به خبرگزاری Ukrinform گفت که احتمالاً ظرفیت متخصصان اوکراینی برای این کار کافی نیست و ساختمان‌های ویران شده  را نمی‌توان بدون پاکسازی از مین بازسازی کرد.
وزیر کشور اوکراین از همتایان خود در اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده است. اوکراین خسارات جنگی را معادل صدها میلیارد یورو تخمین زده است.
 
تلفات سنگین انسانی خارکیف
بر اساس گزارش اداره منطقه‌ای خارکیف، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین حداقل ۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر در شرق اوکراین کشته شده‌اند. این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد. دیگر گزار‌ش‌ها از اوکراین حاکی از حملات سنگین روسیه به سواحل این کشور در دریای سیاه در جنوب اودسا است. آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفته است که این حملات جزیره توسلا را هدف قرار داده‌اند. گراشچنکو در مورد اینکه آیا این حملات خساراتی وارد کرده‌اند یا خیر اطلاعاتی نداده است.

 کشته شدن یک ژنرال دیگر روس
دولت اوکراین از کشته شدن چهارمین افسر ارشد ارتش روسیه خبر داد. آنتون گراشچنکو مشاور وزیر کشور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام خبر داد که ژنرال اولگ میتیایف در درگیری برای تصرف شهر ماریوپول کشته شده است. میتیایف ۴۶ سال داشت و فرمانده لشکری بود که در گذشته در جنگ سوریه نیز وارد عمل شده بود.  

آسیب بزرگ جنگ به اقتصاد اوکراین
دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین گفته است که بر اساس محاسبات اولیه، زیان مستقیم و یکباره جنگ برای اوکراین تاکنون بالغ بر ۵۶۵ میلیارد دلار بوده است.  این بودجه ‌مورد نیاز برای احیای زیرساخت‌ها و ویرانی شهرها در سه‌هفته‌ای است که از جنگ می‌گذرد. دولت اوکراین کارشناسانی را مامور ارزیابی خسارات وارده به اقتصاد در نتیجه تجاوز روسیه کرده است. وزیر دارایی اوکراین نیز اخیرا از پیامدهای منفی عظیم جنگ سخن گفته و به ویژه به ویرانی‌ها در خارکیف، کی‌یف و ماریوپل اشاره کرده است.بر اساس برآوردهای دنیس کودین، معاون وزیر اقتصاد اوکراین خسارات وارده تاکنونی تنها به زیرساخت‌های این کشور بالغ بر ۱۱۹ میلیارد دلار است. این ارقام را هنوز نمی‌توان به طور مستقل بررسی کرد.
به گفته آژانس رتبه بندی فیچ (Fitch) ورشکستگی مالی روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد. این آژانس با اشاره به سقوط ارزش روبل و پرداخت ۱۱۷ میلیون اوراق قرضه این کشور به دلار این ارزیابی را کرده و گفته است احتمال این ورشکستگی پس از مهلتی ۳۰ روزه خواهد بود. اخیراً چندین آژانس رتبه‌بندی دیگر نیز رتبه اعتباری روسیه را کاهش داده‌اند.

تلفات بالای ارتش روسیه در جنگ اوکراین
به گفته ستاد کل اوکراین، ارتش روسیه تاکنون ۴۰ درصد از واحدهایی را که از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه درگیر جنگ بوده‌اند، از دست داده است. ستاد کل ارتش در گزارشی از وضعیت جنگی در اوکراین گفته که این نیروها یا به طور کامل منهدم شدند یا کارایی رزمی خود را از دست دادند.به گفته این نهاد، بدترین وضعیت همچنان در منطقه اطراف شهر بندری ماریوپول حاکم است. در اینجا ارتش روسیه سعی دارد شهر را در حاشیه‌های غربی و شرقی محاصره کند. با این حال تخمین زده می‌شود که روسیه در اینجا نیز متحمل تلفات قابل توجهی شود.