شناسهٔ خبر: 5309908 - سرویس فرهنگی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حنجره اختلاف‌افکن؛ بلندگوی دشمن است

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دیدار شرکت‌کنندگان در سی و دومین مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم، ضمن خوشامدگویی و تقدیر از همه فراهم‌آورندگان این مراسم خاطرنشان کردند: حقیقتا عطر قرآن در فضای زندگی می‌پیچد وقتی که قراء، حفاظ و اهل قرآن و مأنوسان به قرآن به پراکندن تلاوت آیات قرآن می پردازند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: من از همه دست اندرکاران تشکر می کنم، از قراء ‌محترم تشکر می‌کنم از کسانی که امروز برنامه اجرا کردند تشکر می کنم، امیدواریم که خداوند ما را اهل قرآن قرار دهد.

ایشان تأکید کردند: باید اهل قرآن شد، تلاوت قرآن مقدمه است،‌ هدف نیست،هدف تخلق به اخلاق قرآن است. از زوجات مکرمه پیغمبر (ص) نقل شده است که درباره اخلاق پیامبر (ص) ‌اینجور گفته شده است: اخلاق پیغمبر قرآن بود یعنی پیغمبر قرآن مجسم بود. این لازم است.

رهبر معظم انقلاب افزودند: رفتار ما، اخلاق ما و تخلق شخصی ما باید بر طبق قرآن باشد، این لازم است، تلاوت مقدمه این است. فقط هم این نیست علاوه بر شکل‌گیری شخصی بر طبق قرآن، جامعه ما و محیط زندگی ما هم باید قرآنی باشد.

نگذاریم جاهلیت خود را بر ما تحمیل کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: نگذاریم جاهلیت خود را بر جوامع و زندگی ما تحمیل کند که البته کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی قرآن کریم افزودند: امروز دنیای اسلام در چنبره فشار نظام های جاهلیت رنج می برد و درد می کشد.

ایشان اضافه کردند: امروز دنیای اسلام دچار ضعف، فقر و اختلاف و جنگ های داخلی است و در مصرف کردن منابع و نیروهای عظیم درونی خود علیه خود است که این را بر دنیای اسلام تحمیل کرده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: قرآن می خواهد ما را از فشار این تحمیل ها خارج کند و باید به اینجا برسیم ؛ قرآن را فرا و با آن انس بگیریم و در برابر آن تسلیم باشیم.

ایشان ادامه دادند: برای حرکت به سمت اهداف قرآن ، عزم و اراده به خرج دهیم و آن وقت می توانیم، می توانیم و اگر یک قدم جلو برویم خدای متعال به ما نیروی مضاعف می بخشد، این آن چیزی است که ملت های مسلمان باید آن را بفهمند و درک کنند بنابراین یک قدم برداریم، تجربه کنیم، ما تجربه کردیم، ما ملت ایران تجربه کردیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: هر حنجره ای که در جهت اختلاف حرف بزند ،چه بداند و چه نداند، بلندگوی دشمن است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی قرآن کریم افزودند: باید مراقب بود تا حنجره ما بلندگوی اختلاف نشود و فریاد اختلاف سر ندهد.

مقاومت، نسخه علاج دنیای اسلام

رهبر معظم انقلاب با بیان این که ملت ایران در مقابل دشمنان اسلام و قرآن تسلیم نشد و مقاومت کرد و خدا به ما نیرو داد ، گفتند: ما هر چه بیشتر مقاومت کردیم پیروزی ها و توانایی هایمان و امید ما به آینده بیشتر شد و این همان نسخه علاج برای دنیای اسلام است.

ایشان افزودند: یکی از چیزهایی که دشمنان اسلام در درون امت اسلامی دنبال می کنند ایجاد اختلاف است که باید جلوی آن را گرفت.

رهبر معظم انقلاب ، اختلاف مذهبی ، اختلاف شیعه و سنی ، اختلاف عرب و عجم و اختلاف کشورهای گوناگون و قومیت ها ، ملیت ها و تعصبات ناسیونالیستی را از جمله اختلاف افکنی های دشمنان در میان جوامع اسلامی دانستند که سعی دارند آن را مشتعل کنند و باید جلوی اینها ایستاد.

ایشان افزودند: گفتن این حرف آسان ، اما عمل کردن به آن دشوار است لکن راه عمل وجود دارد و راه باز است.

رهبر معظم انقلاب گفتند: عامل اصلی برای مقابله با این اختلاف افکنی ها ،‌ عزم و اراده و بصیرت است و باید با بصیرت، دوست و دشمن را از هم شناخت.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: امروز در کشورهای اسلامی ، کشورهایی هستند که مسئولان آنها دچار خطای باصره اند و نمی توانند دوست را از دشمن تشخیص دهند و آنان دشمن را دوست و دوست را دشمن می دانند و ضربه می خورند.

 به‌تدریج قرآن در جامعه ما حیات مجدد خودش را پیدا کرده است

رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود در جمع قاریان و حفاظ قرآن کریم خاطرنشان کردند: یک چنین کشوری با چنین نگاه و بینشی دچار ضربه می‌شود، بصیرت لازم است، قل انما ادعو الی الله علی بصیره أنا و من اتبعنی.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر بصیرت وجود داشته باشد، انسان راه را درست بشناسد، آنوقت عزم و اراده به خرج دهد، راه آسان پیموده می‌شود، نصرت الهی یعنی همین؛ ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم، از این واضح‌تر، بهتر و صریح‌تر چه می شود گفت! نصرت خدا یعنی همین، راه خدا را شناختن، پیدا کردن، دنبال آن رفتن و به توطئه، تحمیق و تحمیل دشمن تن ندادن،  قرآن این را برای ما تعیین می‌کند. 

ایشان خاطرنشان کردند: این اجتماع قرآنی، هر ساله بحمدالله اجتماع موفقی است، به‌تدریج قرآن در جامعه ما حیات مجدد خودش را پیدا کرده است، علاقه‌مندان و متمسکین به قرآن، کسانی که با قرآن خود را مأنوس می‌کنند، روز به روز در جامعه ما گسترش  پیدا می‌کنند، اینکه می بینید اصرار می ورزیم قرآن را حفظ کنید، بر حفظ قرآن و تلاوت قرآن ایراد نکنند که اینها اصل نیست، ما می‌دانیم اینها اصل نیست، اینها وسیله است، بدون این وسایل نمی‌شود  به قرآن نزدیک شد.

حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: کسی که با معارف قرآن آشنا نیست، در قرآن تدبر نمی‌کند، با قرآن مأنوس نیست، چطور می‌تواند در جامعه ای که می‌خواهد براساس قرآن حرکت ‌کند در این جامعه راهنمایی بدهد؟ روشنفکران و جوانان ما باید با قرآن آشنا شوند، انس با قرآن زیاد کنند، وقتی ذهن ظرف معارف قرآن شد آنوقت از کوزه همان تراود که در اوست، ذهن وقتی از معارف قرآنی غنی شد، این اثر خود را در زبان، در عمل، در تصمیم‌گیری، در تصمیم گیری‌های کلان و رفتار نشان خواهد داد، این هدفی است که باید آن را دنبال کنیم.

مسئولان همچنان به مسئله قرآن با جدیت بپردازند

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: مسئولان کشور  همچنان به مسئله قرآن با جدیت بپردازند. این مسئله را کوچک نگیرید. شما جوانان عزیزی که در صراط آموختن قرائت قرآن و انس با قرآن هستید، پی بگیرید و دنبال کنید. 

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: قرآن آینده را برای ما روشن می کند. قرآن راه مستقیم و صراط مستقیم را برای ما آشکار می‌کند، ما را سعادتمند می‌کند.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: دنیای اسلام  امروز دچار ضعف‌های زیادی است، اما حرکت به سمت اسلام و قرآن در جوامع اسلامی، این بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه خودش را نشان داد، این از بین رفتنی نیست، این بیداری خودش وجود خواهد داشت ان‌شاءالله، ‌بیداری اسلامی یک حقیقتی است که این حقیقت به طور روز افزونی ان‌شاء‌الله نشان خواهد داد. 

ایشان افزودند: البته علما و ‌روشنفکران وظیفه مضاعف دارند، نویسندگان و دانش‌پژوهان از جمله شما قراء مورد توجه مردم هستید وظیفه مضاعف دارید، باید بتوانید مردم را امیدوار کنید به آن راهی که قرآن شما را بشارت می‌دهد. ان‌شاءالله خداوند متعال شما را موفق بدارد و تأییداتش را شامل حال شما بکند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: ان‌شاءالله کشورها و ‌ملت‌های مسلمان، از قرآن بهره‌مند شوند، ان‌شاءالله دولت‌ها و حکام مسلمان قدری با قرآن در عمل، نه فقط در ادعا نزدیک شوند و ان‌شاءالله دنیای اسلام هم آینده سعادتمند خود رادر سایه قرآن تجربه کند.