شناسهٔ خبر: 52725946 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پوتین فرمان اشغال اوکراین را صادر کرد

اقدام روسیه در به رسمیت شناختن "دونتسک" و "لوهانسک" با واکنش‌های وسیع بین‌المللی روبرو شده است.فصل تازه ای در مناقشه غرب با روسیه گشود. شورای امنیت در این باره نشست اضطراری تشکیل داد. آمریکا و اروپا این اقدام مسکو را محکوم و تحریم‌های شدید را وعده دادند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از نشست شورای امنیت در بیانیه‌ای نگرانی شدید خود درباره تصمیم روسیه در مستقل شناختن مناطق دونتسک و لوهانسک را اعلام کرد. به گزارش وبسایت آلمانی "تاگس شاو"، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌‌اش در یک گفت‌وگوی تلفنی اقدام اخیر روسیه را "نقض معاهده مینسک" دانستند و تاکید کردند که این اقدام "بی‌پاسخ" نخواهند ماند.در همین حال انگلیس روسیه را تحریم کرد و آلمان خط لوله نورد استریم دو را به حالت تعلیق درآورد.از سوی دیگر برخی گروه ها و کشورهای حامی روسیه از این تصمیم پوتین حمایت کردند و اعلام کردند آمده برقراری روابط مشترک و دیپلماتیک با جمهوری های جدایی طلب هسند.سوریه و حوثی های یمن این موضع را به صراحت بیان کردند.برخی تحلیل گران معتقدند این اقدام پوتین به معنای به صدا درآوردن ناقوس جنگ با اوکراین است.پوتین تلاش می کند با این اقدام در مرز های روسیه شریکی هم پیمان و راهبردی داشته باشد.شریکی که موجودیت خود را مدیون پوتین است.قرائن و شواهد نشان می دهد که رویارویی غرب با روسیه به لحاظ نظامی و اقتصادی اجتناب ناپذیر شده است.در ادامه آخرین تحولات از تنش در شرق اروپا را می خوانید:

صاحب‌خبر -

زلنسکی: تمام مسئولیت عواقب ناشی از تصمیمات اتخاذ شده بر عهده روسیه است
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن به اصطلاح جدایی طلبان دونتسک و لوهانسک گفت که تمام مسئولیت عواقب تصمیم‌های اتخاذ شده متعلق به روسیه است.زلنسکی با اشاره به اینکه اقدامات اخیر روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است، گفت:وی با اشاره به اینکه به رسمیت شناختن جدایی طلبان می‌تواند به معنای خروج یکجانبه از توافقات مینسک و نادیده گرفتن تصمیمات اتخاذ شده در فرمت نرماندی باشد، تصریح کرد که این تصمیم تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند.زلنسکی با اشاره به اینکه با تصمیمات احتمالی اتخاذ شده طی امروز و فردا، روسیه حضور نظامی خود از سال 2014 در دونباس را مشروعیت خواهد بخشید، خاطرنشان کرد که آنها از شرکای خود انتظار گام‌های روشن و موثرتری دارند.وی خواستار برگزاری فوری برای نشست چهارجانبه نرماندی شد.

پوتین به ارتش روسیه دستور حفظ صلح در دونتسک و لوگانسک را داد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به نیروهای مسلح این کشور دستور داد صلح در به‌اصطلاح جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را حفظ کنند.رئیس‌جمهور روسیه امروز با امضای دو فرمان جداگانه استقلال مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را به‌رسمیت شناخت. این دو فرمان‌ در سامانه اطلاع‌رسانی رسمی دولت روسیه منتشر شد.پوتین در چارچوب این فرمان‌ها به نیروهای مسلح روسیه دستور داد برای حفظ صلح در به‌اصطلاح جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک فعالیت کنند.وی همچنین به وزارت امور خارجه روسیه نیز دستور داد به‌منظور برقراری روابط دیپلماتیک با دونتسک و لوگانسک توافق‌هایی منعقد کنند.لازم به ذکر است فرمان‌های مذکور به‌طور همزمان با امضای آنها لازم‌الاجرا شدند.

واکنش ایران به تحولات اوکراین
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سوم اسفند در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، جمهوری اسلامی با حساسیت موضوعات مرتبط با بحران اوکراین را پیگیری می‌کند.خطیب‌زاده موضع جمهوری اسلامی در این خصوص را این‌گونه تشریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران تمام طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت  می‌کند و معتقد است باید از هرگونه اقدامی که به تشدید تنش‌ها منجر شود اجتناب کرد.»خطیب‌زاده ضمن تاکید بر حل و فصل اختلافات از طریق "گفت‌وگو و راهکارهای مسالمت‌آمیز" افزود: «متاسفانه مداخلات و اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در این منطقه پیچیده‌تر کرده است.»

موضع چین
ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل، در نشست ویژه شورای امنیت در روز سه‌شنبه خواستار "خویشتنداری" طرفین درگیر در بحران اوکراین و خودداری از افزایش تنش‌ها شد. نماینده چین مطلبی در رد یا تایید اقدام کرملین بیان نکرد، اما در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که چین از هرگونه تلاش‌ در راستای یک راه حل دیپلماتیک استقبال می‌کند.او افزود، باید با نگرانی‌های دو طرف درگیر با رعایت "مساوات" روبه‌رو شد. سوریه آماده همکاری برای ایجاد روابط با جمهوری های لوگانسک و دونتسک در چارچوب منافع مشترک است. دکتر فیصل مقداد وزیر امور خارجه و مهاجران تاکید کرد که به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک توسط روسیه گامی در جهت دفاع از صلح جهانی، حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و روابط سالم بین المللی است. وزیر مقداد در سخنان امروز خود در نشست والدای در مسکو توضیح داد: سخنرانی دیروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نقطه عطفی برای پاسخ به کشورهای غربی و تهدیداتی بود که این کشورها مدت هاست درباره آن صحبت می کردند.ریاست جمهوری: سوریه آماده همکاری برای ایجاد روابط با جمهوری های لوگانسک و دونتسک در چارچوب منافع مشترک است.ریاست جمهوری عربی سوریه توضیح داد که رئیس جمهور بشار اسد آمادگی سوریه برای به رسمیت شناختن جمهوری دونتسک را در جریان سفر یک هیئت پارلمانی روسیه به دمشق به ریاست آقای دیمیتری سابلین، نماینده دومای دولتی روسیه، شامل نمایندگان جمهوری دونتسک در 21 دسامبر 2021، دو ماه قبل از تحولات اخیر، پیشنهاد کرد و قرار شد روابط با آن آغاز شود.

آغاز تحریم های کاخ سفید
کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی با روابط تجاری و مالی افراد و شرکت‌های آمریکایی با به‌اصطلاح جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک را ممنوع کرد. براساس این بیانیه، بایدن فرمانی را با عنوان «توقیف دارایی‌های افراد خاص و ممنوعیت برخی مشاغل در واکنش به اقدامات روسیه برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» امضا کرد. طبق این بیانیه، سرمایه گذاری در جمهوری‌های موسوم به دونسک و لوهانسک و همچنین واردات یا صادرات مستقیم یا غیرمستقیم از این مناطق به آمریکا ممنوع شد. همچنین در چارچوب این فرمان، تحریم‌هایی برای افرادی که مصمم به فعالیت در این مناطق هستند، پیش‌بینی شده است.

محکومیت تصمیم روسیه توسط ایتالیا
ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در سخنرانی خود در یک مراسم دولتی با اشاره فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین اظهار داشت: این اقدام دولت روسیه را به شدت محکوم کرده و باید تاکید کنم که این تصمیم نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. دراگی با بیان اینکه در حال مذاکره برای انجام اقداماتی در این زمینه هستند، گفت: در راستای یافتن راه حل مسالمت‌آمیز برای حل این بحران و جلوگیری از جنگ در قلب اروپا، با متحدان در تماس هستیم.