شناسهٔ خبر: 52680101 - سرویس سیاسی
منبع: شبستان | لینک خبر

سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۴۰درصد تعیین شد

نمایندگان مجلس سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز را در سال آینده را ۴۰درصد تعیین کردند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی بعد از ظهر یکشنبه (۱اسفند)  مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در بند (الف) تبصره (1) مصوب کردند:

الف- سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز چهل درصد(40%) تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است درطول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد(5/14%) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم چهارده و نیم درصد(5/14%) شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم سه ­درصد(3%) موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره(5) این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می ­شود. کل سهم سه درصد باید به ردیف مذکور واریز شده و صد درصد آن به استان ها در جدول شماره (10) اختصاص یابد.

وزارت نفت مکلف است هر ماه گزارش مقدار صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فرآورده­ های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و میزان واردات گاز طبیعی و ارز پرداختی بابت آن و همچنین وصولی آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه­ داری کل کشور) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.

 

همچنین نمایندگان در ادامه با  پیشنهاد کمیسیون انرژی در بند الف تبصره ۱موافقت کردند.

بر اساس این پیشنهاد؛ گزارش هزینه کرد وجوه مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور ارائه می شود. 

الیاس نادران در جریان بررسی این بند در تذکری با استناد به تبصره ۱ ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس گفت:   اکنون ما در جریان بررسی درآمدهای عمومی کشور هستیم. یکی از اجزای مهم درآمدهای عمومی دولت درآمدهای نفتی می باشد که از صادرات نفت و میعانات گازی حاصل می شود. اکنون در تبصره ۱ که به درآمدهای نفتی اختصاص دارد به بخشی از این درآمدها اشاره شده است. بر اساس آنچه که دیده شده است برای تحقق منابع پیش بینی شده صادرات نفت ما در سال آینده باید به روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس  اظهار کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه سهم دولت و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه سهم سایر بخش ها در صادرات به شمار می رود اما واقعیت این است که شرکت ملی نفت ایران زیرساخت های لازم برای این حجم از صادرات به صورت روزانه را ندارد. حتی اگر تحریم ها برداشته شود و پالایشگاه ها نیز تعطیل شود این حجم از صادرات میسر نخواهد شد. بهتر است این بخش از بودجه مجددا به کمیسیون بودجه بازگشته و با تدبیر بین مجلس و دولت توازن در آن برقرار گردد و متناسب با واقعیت های کشور تنظیم گردد.

 

پایان پیام/33