شناسهٔ خبر: 52508732 - سرویس فرهنگی
منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگردان «نمور»: مضمون اصلی فیلم ایثار است

تهران-ایرنا- داود بیدل خانواده را مهمترین عنصر تشکیل دهنده جامعه دانست و گفت: ایثار مفهوم اصلی و مرکزی فیلم نمور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست رسانه‌ای فیلم نمور عصر امروز (پنجشنبه، ۲۱ بهمن) با اجرای حامد مهربانی در خانه جشنواره برگزار شد. داود بیدل (کارگردان)، سید یاسر جعفری (تهیه کننده)، نوشین معراجی (نویسنده)، نسیم ادبی، سمیرا حسن پور، باربد بابایی، محمدرضا عباسی، بهاره کیان افشار، محمدرضا علیمردانی، بنیامین شهید زاده، پریسا شاه ولیان (بازیگر)، زهره سلطانی (طراح لباس)، امین جهانی (طراح صحنه) و مهدی ایل بیگی (مدیر فیلمبرداری)، در این نشست حضور داشتند.  

کارگردان فیلم نمور در این نشست درباره هدف اصلی ساخت این فیلم توضیح داد: شخصیت داود در این فیلم پا روی دلش می‌گذارد و ایثار او رفته رفته برای مخاطب و شخصیت های داخل فیلم آشکار می‌شود، بنابراین ایثار را می‌توان محور و مفهوم اصلی این فیلم دانست.

وی افزود: خانواده مهمترین عنصر تشکیل دهنده جامعه است. اگر در خانواده با حرف زدن مسائلمان حل کنیم جامعه وضع بهتری خواهد داشت.

داود بیدل در توضیح سبک پلان‌های فیلم گفت: در سینما سبکی به نام فضای منفی داریم که معمولا بیشتر در فیلم های اروپای شرقی دیده می‌شود. فضای منفی حس و حال فیلم را برای مخاطب جا می‌اندازد. در پلان هایی که می‌بینیم ردپای کارگردان را حذف کردیم تا مخاطب درگیر دکوپاژ نشود.

وی درباره پاسخ به این سوال که چرا نمور شبیه فیلم کوتاه است و پایان بندی تکراری دارد، عنوان کرد: فیلم سفره خود را به لحاظ دراماتیک درست پهن کرده و نویسنده با مهارت توانسته مخاطب را با خود همراه کند. مدت هاست با متن های مختلف سروکار دارم و این را با اطمینان می‌گویم که این فیلم ملودرام مخاطب را به خوبی با خود همراه می‌کند.

کارگردان نمور درباره منطق چینش و انتخاب بازیگران توضیح داد: ترکیب بازیگر برای من خیلی مهم بود و فکر می‌کنم ترکیب موردنظر درآمد.

 اگر به عقد اشاره نمی‌کردیم مجوز نمی‌دادند

سید یاسر جعفری، تهیه کننده نمور، درباره روند ساخت این فیلم بیان کرد: حدود یک سال قبل از شروع کار، فیلمنامه را از نوشین معراجی گرفتم و مطالعه کردم پس از آن با آقای بیدل برای کارگردانی صحبت کردم، ایشان هم فیلمنامه را دوست داشتند و از آنجا پروژه کلید خورد.

جعفری برای شفاف سازی درباره روابط کاراکترهای داستان اذعان کرد: اگر به بحث عقد اشاره نمی‌کردیم، نمی توانستیم مجوز بگیریم.

تهیه‌کننده نمور درباره انتخاب تیم بازیگران این فیلم توضیح داد: ترجیحم این بود که به جای یک سوپراستار از یک تیم بازیگری مناسب استفاده کنم. در این فیلم دو سه بازیگر جدید داریم که نقش های اصلی را به آنها سپردیم. معمولا در همه کارهایم همین کار را میکنم و امیدوارم راه برای این بازیگران باز شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه این فیلم صرف کارهای پرمحتواتر نشده، گفت: هرکسی می تواند در حوزه اختیارات خود تصمیم گیری کند. تصمیم گرفتیم این کار را بسازیم و تمام قد پشت آن می ایستیم.

بازیگری برایم یک تجربه گذرا نیست

باربد بابایی، بازیگر فیلم نمور، در این نشست اظهار کرد: فعالیت هنریم را با بازیگری شروع کردم ولی در ۲۰ سال اخیر درگیر برنامه سازی شدم. شاید باز هم بازی کنم.

وی با اشاره به سریالی که به زودی از او پخش می‌شود، افزود: هیچ کار هنری‌ای برای من کار گذرا نیست. شاید تا به حال در سینما خیلی حضور نداشتم ولی هر وقت احساس کنم می توانم نقش کوچک با بزرگی که دوستش داشته باشم را بازی کنم، حتما آن را قبول خواهم کرد.

وقت بازی به سیمرغ فکر نمی‌کنم

سمیرا حسن پور، دیگر بازیگر نمور، درباره آن که آیا نقشی که در این فیلم بازی کرده در سطح نقش‌آفرینی او در فیلم سه کام حبس است یا نه، گفت: هر نقشی با نقش های دیگر متفاوت است. فریبای سه کام حبس کاراکتر دیگری بود و قصه دیگری داشت. نمی توانم این دو نقش را در یک کفه ترازو بگذارم. این نقش را دوست داشتم و چالش های خوبی برایم داشت. چیزی بود که تا به حال تجربه نکرده بودم.

وی درباره شانس خود برای دریافت سیمرغ جشنواره چهلم نیز خاطرنشان کرد: اصلا کسی نیست که از جایزه گرفتن بدش بیاید ولی به شخصه وقتی در حال بازی در یک نقش هستم حتی یک درصد هم به نامزد شدن و جایزه گرفتن فکر نمی‌کنم.

حسن پور ادامه داد: به نظرم وقتی یک بازیگر فقط به جایزه فکر کند توان ارائه نقش را نخواهد داشت. این نقش قابلیت رسیدن به جایزه را دارد اما سینما یک هنر جمعی است و همه چیز باید دست به دست هم بدهد تا نقشی دیده شود. همچنین در این میان سلیقه داوران مطرح است.

اطلاعات را ذره ذره به داستان تزریق کردم

نوشین معراجی، فیلمنامه‌نویس نمور، در پاسخ به این که چرا در این فیلم تعلیق و داستان پیش برنده نداریم، توضیح داد: سعی کردم فیلمنامه ای بنویسم که ضعیف نباشد. اتفاقا سعی داشتم تعلیق را به داستان اضافه کنم تا قصه گره گره پیش برود و اطلاعات را ذره ذره تزریق کنم.

وی درباره این که سکانس اول چه کمکی به شخصیت پردازی و پیشروی داستان می کند، توضیح داد: سکانس اول نشان می دهد شخصیت دانیال متزلزل است، قابل اعتماد نیست و زندگی درستی ندارد. از همان اول سعی کردیم شخصیت دانیال را ذره ذره به مخاطب نشان دهیم.

معراجی در ادامه درباره هدف فیلم و پیامی که می‌خواست منتقل کند، اظهار داشت: هدفم از نگارش این فیلمنامه این بود که مشکلات روابط در جامعه را به تصویر بکشم.  

مهم این است که مردم نقش هایم را دوست داشته باشند

نسیم ادبی، از بازیگران فیلم نمور در پاسخ به این چقدر احتمال می دهید در بین نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره چهلم باشید، گفت: همیشه جایزه گرفتن و مورد توجه قرار گرفتن در یک رقابت اتفاق جذاب و جالبی است  ولی چیزی که از ابتدای کار بازیگری پیش روی خودم قرار دادم این بود که چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون کار خوب ارائه کنم و بهترین خودم را انجام دهم. در این فیلم هم بیشتر برایم مهم بود که مخاطب بتواند با نقش من ارتباط برقراری کرده و با آن همذات پنداری کند.

وی افزود: این که جایزه ببرم مهم نیست. مهم این است که مردم نقش هایم را دوست داشته باشند. هر کدام از دوستانم که جایزه بگیرند من افتخار می کنم و انگار که خودم جایزه گرفتم.

ادبی درباره این که چرا بازی در این فیلم را پذیرفت، اظهار داشت: برای من نقش سمیرا نقش خیلی متفاوتی بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم فکر کردم این یک نقش تخت است اما بعد از صحبت با کارگردان و فیلمنامه نویس تصمیم گرفتم رنگ و بویی به آن ببخشم.

فکر نمی‌کنم سیمرغ بگیرم

بهاره کیان افشاری، از دیگر بازیگران نمور، گفت: فکر نمی‌کنم برای هیچ بازیگری گرفتن جایزه بی اهمیت باشد اما فکر نمیکنم این نقش با توجه به نوع شخصیتی که داشته بتواند جایزه سیمرغ را از آن خود کند چون نقش های کوتاه و مکمل از لحاظ برون گرایی مورد توجه قرار می گیرند که در این شخصیت جایی نداشت. به هر حال هدف من دریافت سیمرغ نبوده و نیست.

محمدرضا علیمردانی نیز در پاسخ به این که چه عاملی باعث شد بخواهید در این فیلم با فیلمنامه ضعیف حضور پیدا کنید، گفت: از نظر من فیلمنامه ضعیف نبود. هم فیلمنامه هم عوامل کار را دوست داشتم. هر کسی حق دارد یک فیلم را دوست داشته یا نداشته باشد.