شناسهٔ خبر: 52038149 - سرویس فرهنگی
منبع: ایلنا | لینک خبر

یک تهیه‌کننده سینما مطرح کرد:

چگونه نسخه نهایی فیلمی که هنوز فیلمبرداری‌ آن تمام نشده به جشنواره رسیده است؟ / سلیقه‌ای و بی‌منطق عمل کردند

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» با بیان اینکه ۵ عضو هیات انتخاب درباره این فیلم رای و نظر مثبت داشتند، گفت: فیلم ما تا لحظات آخر در لیست ۲۲ فیلم نهایی حضور داشت اما درنهایت با سلیقه و اعمال نظر غیرکارشناسی از جشنواره کنار گذاشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر ثقفی، تهیه‌کننده فیلم «کوچه ژاپنی‌ها»، ‌که به کارگردانی امیرحسین ثقفی در سال گذشته ساخته شده است، درباره حضور این فیلم در لیست رزرو چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: ما فیلم را برای جشنواره فجر ارسال کردیم و بعد از اینکه فیلم را دیدند، به ما اعلام کردند باید مواردی را اصلاح کنید. پنج نفر از هیات انتخاب به فیلم ما رای دادند و ما هم برخی از اصلاحاتی که برای نمایش اعلام شده بود را اعمال کردیم اما به دلیل یکسری سلیقه‌های فردی و بعضا غلطی که در بین اعضا هیات انتخاب وجود دارد، فیلم را کنار گذاشتند.

وی ادامه داد: در کمال تعجب به ما اعلام کردند که فیلم خشن است، خب هر فیلمی یک ژانری دارد، وقتی فیلم شما در ژانر قهرمانی است که قیام می‌کند و از حق خود در برابر ناعدالتی و رانت و تبعیض دفاع می‌کند، چگونه باید این را نشان داد؟ کاش آقایان تعریف دقیقی از این معانی ارایه کنند تا تکلیف ما هم روشن باشد.

این تهیه‌کننده سینما افزود: سوال من این است که مثلا فیلم تنگسیر خشن نیست؟ در یک فیلم جنگی یک پادگان را منهدم می‌کنند، این تصویر خشنی نیست؟ من فکر می‌کنم چون فیلم ما با کیفیت است آقایان نگران بودند که دیده شود و اتفاقا در جشنواره مورد توجه قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر فیلم مشکلی برای نمایش ندارد، عنوان کرد: با اصلاحیه‌هایی که انجام شده، فیلم پروانه نمایش هم گرفته و در لیست رزرو جشنواره حضور دارد. فیلم ما جزو ۲۲ فیلم منتخب بود و در لیست نهایی نیز حضور داشت اما با نظر غیرکارشناسی کنار گذاشته شد.

ثقفی همچنین در این‌باره که با توجه به اعلام دبیرخانه جشنواره فجر مبنی بر اینکه همه ۲۲ فیلم آماده شده‌اند و فیلمی جایگزین نخواهد شد لذا دیگر امیدی به حضور «کوچه ژاپنی‌ها» در جشنواره فجر نیست، اظهار کرد: چگونه می‌شود فیلمی که هنوز فیلمبرداری آن تمام نشده، دی سی پی آن تحویل جشنواره شده باشد؟ از نظر من، در جشنواره فجر باید انواع فیلم‌ها حاضر باشند و تنوع بالایی وجود داشته باشد. همه سال‌ها شرایط اینگونه بوده است که فیلم‌ها بعد از جشنواره ممیزی یا اصلاح می‌شدند و اکران آن‌ها در جشنواره به این شکل نبود که فیلمی انتخاب شود اما بعدا کنار گذاشته شود. 

وی تصریح کرد: فیلم ما یک فیلم مثبت، قهرمانانه و ارزشی است. فرهنگ، هنر و سینما باید رسالتش این باشد که عدالت خواهی و مبارزه با فساد را ترویج کند. فیلم «کوچه ژاپنی‌ها» یک فیلم متفاوت نسبت به سینمای پاستوریزه و سفارشی این روزهای سینمای ایران است و با سرمایه شخصی تولید شده است. چطور می‌شود فیلمی با این مضمون را از جشنواره فجر کنار گذاشت؟ برای من جای سوال دارد که چرا الان آقایان اینقدر دست به عصا راه می‌روند و فیلم‌ها را در مرحله جشنواره فجر هم پالایش می‌کنند؟

این تهیه‌کننده تاکید کرد: امیدوارم عوامل این فیلم در نمایش عمومی مزد زحمت‌های خود را ببینند. بازیگرانی مانند مجید مظفری در فیلم ما یکی از بهترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشتند. یک فیلم سینمایی با تلاش و همت تعداد نفرات زیادی ساخته می‌شود که تنها امیدشان استقبال مخاطبان است.