شناسهٔ خبر: 51897034 - سرویس اقتصادی
منبع: مشرق | لینک خبر

کسری بودجه در ۴۰ سال گذشته همواره وجود داشته است

فارس

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در ۴۰ سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مسعود خوانساری امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران که در مرکز همایش کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: صادرات در این موقعیت با وجود مشکلات فراوان کار بزرگی است و افتخار بزرگی برای همه از جمله دولت است. 

وی افزود: در ۴۰ سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می شود اما چنین اتفاقی برای دولت ها رخ نمی دهد زیرا از ذخایر و منابع استفاده می کنند و ته نشین شدن این منابع و ذخایر مردم روز به روز فقیرتر می شوند. 

بیشتر بخوانید:

بودجه ۱۴۰۱ ضدتورمی و بدون کسری بسته شد؟

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته بودجه کسر بدون کسری نبوده است، گفت: کسری را دولت ها از محل چاپ پول تامین می کنند و چاپ پول نیز یعنی دست کردن در جیب مردم و جبران از این طریق یعنی افزایش قیمت ها است و 

خوانساری اظهار داشت: کشورها تلاش دارند ارزش پول را پایین نگاه دارند تا بازارهای صادراتی جهان را به دست آوردند و با این کار چین تقریبا تمام بازارهای صادراتی دنیا را به دست آورده است و یکی از دعواهای آمریکا و چین نیز همین موضوع است که چین هیچ گاه اجازه نمی دهد که ارزش واقعی یوان مطرح شود و همیشه ارزش آن را پایین تر نگاه می‌دارد. 

وی افزود: ترکیه نیز به دلیل مشکلات در اقتصاد دچار تورم بسیار بالایی در سال گذشته شد ولی از این موقعیت استفاده برد و صادرات را به ۲۲۰ میلیارد دلار رساند و از این مشکل و بحث تورم بوجود آمده استفاده کرد و صادرات را افزایش داد اما متاسفانه ما در کشور از این تهدیدها استفاده نمی کنیم و آن را به فرصت تبدیل نمی‌کنیم. 

خوانساری با اشاره به کاهش ارزش پول در سال ۶۷ گفت: در این سال با صادرکنندگان برخورد شد و مشکلات آنها حل نشد و با ۲۰۰ بخشنامه متناقص نه تنها نتوانستیم از فرصت صادرات استفاده کنیم، بلکه کاهش صادرات را نیز تجربه کردیم. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: دولت ایران یک دولت با درآمد نفتی است و خود را بی نیاز از بخش خصوصی می‌داند و حتی بخش خصوصی همیشه طالب دریافت ارز دولتی است و حتی با وجود اختلاف بین ارز دولتی و آزاد فکر می‌کنم که تجارت تریاک نیز چنین سودی ندارد. 

خوانساری افزود: متاسفانه از آنجا که دولت تولید کننده ارز است خود را بی نیاز از بخش خصوصی است و فقط در مواقعی که دچار مشکل می‌شود، به سراغ بخش خصوصی می آید. 

وی بیان داشت: از سال ۸۴ تا ۹۲ نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم در همین سال ها بیشترین واردات انجام شده و در آن زمان قیمت موز نزدیک به نصف قیمت سیب درختی بود و به عبارتی به کالاهای وارداتی سوبسید پرداخت می شد و حتی از خلال دندان و سنگ قبر و ... از چین وارد کشور می‌شد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت ها وقتی ارز دارند وارد بازار می کنند و موجب تورم می شوند و وقتی هم ارز ندارند اقدام به چاپ پول می کنند و از این طریق موجب تورم می‌شوند. 

وی بیان داشت: اگر به صادرات به عنوان جزئی از اقتصاد کشور توجه شود می‌تواند رشد داشته باشد، در سال‌هایی صدور خدمات فنی حدود ۵ تا ۶ میلیارد بوده است، اما امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است، لذا این موضوع نیاز به بررسی دارد. 

خوانساری بیان داشت: مخرب ترین کار ممکن قمیت گذاری کالاهای تولیدی است و همین کار نیز در مورد قیمت‌گذاری ارز از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ انجام شد و صادرکننده مجبور بود که ارز را با قیمت پایین به سامانه نیما بفروشد و وارکننده با آن کالا وارد کند و با هر قیمتی که می خواهد آن کالا را در بازار بفروش برساند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ترکیه بدون نفت و معدن صادرات بالایی دارد، اما ما با وجود اینکه دومین منبع گاز دنیا هستیم با مشکلات قطع گاز و غیره مواجه هستیم.