گروه دانشگاه خبرگزاری آنا_ فاطمه بحیرایی؛ جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال در هرکدام سلامت دیگری را به خطر میاندازد. متاسفانه به نظر میرسد امروزه مردم، بهویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی از نیازهای طبیعی خود دور شدهاند و در نتیجه زمینه را برای ابتلا به بیماریهای روانی آماده میکنند.
شواهد زیادی نشان میدهد که اغلب مردم از نظر سلامت روانی و جسمی در حد مطلوب نیستند، بنابراین اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید، در آینده وقت زیادی برای درمان بیماری خواهید گذاشت، انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری.
جکی جوینر میگوید «تنها کسیکه میتواند مانع رسیدن شما به اهدافتان شود، خود شما هستید. ما اول عادتهایمان را میسازیم سپس عادتهایمان ما را میسازند بیایید ورزش را به یک عادت در زندگیمان تبدیل کنیم.»
در این راستا با جمشید همتی مرادآبادی، عضو تربیت بدنی و سلامت سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با جمشید همتی میخوانید:
* نیاز کشور به بازاریابی گسترده در زمینه گردشگری ورزشی
* موانع ایجاد کمپهای ورزشی در ایران
* شکلگیری مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی
* اهداف سازمان سما
* لیگهای ملی کارکنان و دانشجویان
نیاز کشور به بازاریابی گسترده در زمینه گردشگری ورزشی
آنا: با توجه به ظرفیتهای فوقالعادهای که در حوزه ورزش در کشور وجود دارد عدم موفقیت ما در زمینه گردشگری ورزشی چیست؟
همتی: همانطور که گفته شد کشور ما ظرفیت خوبی از نظر گردشگری دارد، اما متأسفانه نتوانستیم از این فضا بهطور مناسب بهره گیریم زیرا ما حتی تور و لیدر ورزشی هم نداریم. بیشترین منبع درآمد اغلب کشورها از طریق برگزاری کمپها و اردوهای ورزشی، میزبانیها، آموزشها، جنگلنوردی، کویرنوردی، ساحلنوردی و غیره است و توانستهاند در این زمینه موفق عمل کنند، بهطور مثال ما برای حضور در اردوهای ۲۰ روزه تا یکماهه ترکیه، بهمنظور دریافت پکیجهایی شامل هتلینگ، غذا، سالنهای ورزشی، اتاقهای آموزش، استخر، جکوزی و غیره به این کشور پول پرداخت میکنیم، از اینرو تیمهای ما تمایل به حضور در این اردوها پیدا میکنند و از این طریق منابع ارزی فراوانی وارد این کشور میشود.
در کشور فرانسه نیز بهواسطه برگزاری مسابقات والیبال ساحلی زیر برج ایفل، نمایشگاههای مختلف و متنوعی همچون وسایل آرایشی بهداشتی برگزار میکنند که از این طریق علاوه بر جذب تماشاچی، محصولات خود را در کشورهای دیگر مطرح میکنند و موجب جلب مشتری میشوند.
کشور ما اقلیمی چهار فصل و ظرفیتهایی همچون ساحل، جنگل، کوه، برف، اسکی و غیره دارد، مثلا در حال حاضر پیست اسکی توچال در تهران، هوای گرم خوزستان، ساحل مناطق شمالی و غیره دارد و در این زمینه نیازمند بازاریابی گسترده در زمینه گردشگری ورزشی و اتخاذ تدابیر لازم مسئولان برای بهرهگیری از این امکانات هستیم.
موانع ایجاد کمپهای ورزشی در ایران
آنا: آیا دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت برگزاری کمپهای مطلوب برای ایجاد گردشگری ورزشی در کشور را دارد؟
همتی: در شهرهایی مانند بوشهر، امکانات فوقالعاده و چندین هکتار زمین و سالن ورزشی فراهم بوده اما نقص آن در اسکان است، زیرا ظرفیت پذیرش VIP حدود ۱۰ _ ۱۵ نفر را دارد که باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
مسئله بعدی این است که نیروی متخصص وجود ندارد. عموم مردم تمایل به برگزاری کمپهای مطلوب را دارند اما همه چیز به این سادگی نیست و باید برای ایجاد کمپ و پیشبرد آن از افراد کاردان و خبره که در این زمینه کارشناس هستند، بهره گرفت.
اگر از مقطع پیشدبستانی تا دانشگاه را یک حلقه در نظر بگیریم، در حال حاضر حلقههای این زنجیره به پیوند مطلوبی نرسیدهاند یا اتصالشان ضعیف است و به راحتی گسسته میشود بر این اساس تاکنون نیروی متخصص و متعهد پرورش داده نشده است.
بیشتر بخوانید:
حال اگر با وجود مشکلات مذکور کمپها راهاندازی شود مهمترین مسئله تبلیغات مربوط به آن است. متاسفانه در کشور ما اعتقاد به انجام تبلیغات حرفهای برای جهان وجود ندارد. ابعاد گردشگری شامل ورزشی، سلامت، فرهنگی، شهری، روستایی و غیره میشود.
بهطور مثال دولت ترکیه با بهرهگیری از ابعاد گردشگری سلامت موجب شده، کشورهای همسایه برای امور پزشکی و بهخصوص زیبایی به شهرهایی همچون آنکارا، استانبول و ازمیر سفر کنند. این در حالی است که ایران از نظر امکانات پزشکی در شرایط مطلوبی قراردارد، اما دولت ترکیه با استفاده از تبلیغات گسترده و حرفهای در شبکههای خارجی، توانسته سایر کشورها را به انجام این امور در کشورش ترغیب و از این طریق ارز قابل توجهی به اقتصاد خود تزریق کند.
اما باوجود مطالبی که عنوان شد خوشبختانه در حال حاضر به عنوان یک رشته بر روی مقوله گردشگری کار میشود و دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه از ظرفیتهای مطلوب و زیرساختهای خوبی برخوردار است که میتوان افق روشنی برای آن متصور شد. باید حلقههای اتصال دانشگاه، باشگاه و مدارس سما حفظ شود
شکلگیری مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی
آنا: اساساً علت شکلگیری و ایده اولیه مدارس سما چه بود؟
همتی: حدوداً در سال ۱۳۷۰ برای توسعه آموزشهای عمومی و مهارتی، مدارس سما شکل گرفت. خوشبختانه تا به این لحظه سه دهه از عمر سما و مدارس آن میگذرد که واقعاً از نظر کمّی و کیفی توسعه خوبی داشتهایم، بهخصوص در سالهای اخیر با حضور سیدمحمد بطحایی اتفاقهای خوبی رقم خوردهاست زیرا تأکید ویژهای بر بحث کاربردی بودن رشتهها، آموزشهای عمومی و مهارتی دارد.
در حال حاضر سازمان سما تقریباً ۱۲۰ هزار دانشآموز، ۷۷۶ مدرسه فعال و نزدیک به ۱۳ هزار پرسنل در سراسر کشور دارد، خوشبختانه به علت کیفیت بالای کار، خانوادههای بسیاری تلاش میکنند تا فرزندانشان را در این مدارس ثبتنام کنند که موجب ترافیک در نامنویسیها نیز میشود و اغلب اوقات تعداد متقاضیان، از ظرفیت مدارس بیشتر بوده زیرا ظرفیت پایه اول یا کلاسهای مدارس دو زبانه ما ۲۰ _ ۳۰ نفر است.
اساساً تبلیغات ما برای معرفی مدارس سما از طریق بازاریابی دهان به دهان شکل گرفته و با توجه به بازخوردها میتوان گفت این نوع تبلیغ موثر بودهاست، اگرچه بیشک برای معرفی فعالیتهای سازمان سما باید کارهای تبلیغاتی حرفهای نیز صورت گیرد.
آموزشکدههایی در سازمان سما وجود دارد که اخیراً به دانشکده تبدیل شدهاند. یعنی هم مدارس سما وجود دارد (از مقطع پیشدبستانی) و هم دانشجویانی که در رشتههای مهارتی فعال هستند (مقطع کاردانی و کارشناسی) و تأکید ما بیشتر بر رشتههای مهارتی و کارآفرینی است.
بیشتر بخوانید:
- روند افزایش مدارس سما در استان خوزستان رضایتبخش است
-
رونمایی از آکادمیهای تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی
اهداف سازمان سما
آنا: اهدافی که تربیتبدنی سما برای مدارس و دانشگاهها دارد، چیست؟
همتی: در دو بُعد برنامهریزی میکنیم؛ بُعد اول ورزش همگانی با محوریت سلامتمحوری و تندرستی برای همه دانشآموزان با شرایط مختلف است. بخشی از برنامههایی که در بُعد همگانی داریم، انجام فعالیتهای بدنی منظم است. بهطور مثال در حال حاضر پویشی به نام پیادهروی سهشنبههای فعال راهاندازی کردهایم که بدون استثنا هر هفته هفت صبح این پیادهروی بهطور همزمان در سراسر کشور صورت میگیرد.
بُعد دوم ارزیابی قامتی و جسمانی دانشآموزان از طریق مربیان و معلمان متخصص است، به این منظور که مشکلی از نظر ناهنجاریهای اسکلتی و بدنی نداشته باشند و برای آنها پرونده سلامت تشکیل میشود تا فعالیتها طبق این پرونده برنامهریزی شوند.
خوشبختانه در بُعد قهرمانی هم درحال راهاندازی آکادمیهای تخصصی ورزشی هستیم و طبق کمیسیون ماده پنج، شرط اولیه آن گرفتن مجوز از اداره کل ورزش و جوانان استانها است و خوشبختانه در بسیاری از استانها این مجوز دریافت شده و با عنوان باشگاههای سما آغاز به کار کردهاند. بهطور مثال میتوان به آکادمیهای فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو، کاراته و ورزش زورخانهای اشاره کرد.
علاوهبر جنبه درآمدزایی آکادمیهای تخصصی برای سازمان سما، میتوان به اقدامات کارشناسی صورت گرفته و مهارتمحوری در امور اشاره کرد. به طور مثال پس ثبتنام در آکادمی والیبال، علاوه بر اینکه مربیان این رشته ورزشی را آموزش میدهند به روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی نیز میپردازند، زیرا یک ورزشکار در درجه اول باید نسبت به چگونگی مصرف مواد غذایی، نحوه کنترل وزن و آسیبهای احتمالی آگاهی داشته باشد که این موضوع برای یک ورزشکار بسیار حائزاهمیت است.
آشنایی با علم تمرین و زبان انگلیسی از دیگر موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. زیرا در حال حاضر مهمترین مشکل ورزشکاران حرفهای ما عدم تسلط به زبان انگلیسی در مسابقات برونمرزی است. از سوی دیگر میبینیم ورزشکار در شب مسابقه از نظر جسمی آماده است اما به لحاظ روانی و ذهنی آرامش کافی را ندارد. بنابراین اگر مهارت و تکنیکهای کنترل استرس و اضطراب را همراه با تمرینات ورزشی خود آموزش دیده باشد میتواند در شب مسابقه بر فشار روانی به وجود آمده مسلط شود. بالغبر ۱۲۰ هزار دانشآموز و ۷۷۶ مدرسه فعال در سازمان سما وجود دارد
لازم به ذکر است متأسفانه در ایران بر خلاف سایر کشورها آکادمیهایی طبق تعریف مذکور وجود ندارد. بنابراین سعی داریم به کمک اعضای هیئت علمی در هر استان حداقل یک آکادمی تخصصی راهاندازی کنیم.
آنا: در استان تهران هم آکادمیهای تخصصی وجود ندارد؟
همتی: متأسفانه خیر، بخشنامه مربوطه به همه استانها ابلاغ شده که حداقل در هر استان یک آکادمی راهاندازی شود، اما فرآیند آن زمانبر است. زیرا ابتدا باید فرمهای درخواست توسط اداره کل ورزش و جوانان استانها که زیرمجموعه وزارت ورزش است تأیید و سپس مجوز تأسیس داده شود. خوشبختانه چند استان توانسته این مجوز را دریافت کند.
علت اهمیت ورزش زورخانهای
آنا: علت نگاه ویژهای که سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی به ورزش زورخانهای دارد، چیست؟
همتی: ورزش پهلوانی، رشته بومی کشور ما و خاستگاه و زادگاه آن در ایران است. در بطن این رشته به مسائلی همچون اخلاقمداری، تقویت روحیه پهلوانی و جوانمردی توجه ویژهای شده است. مقام معظم رهبری بارها در بیاناتشان به اهمیت رشته پهلوانی و زورخانهای اشاره فرمودند. بر همین اساس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی بهطور هدفمند به این رشته پرداخته زیرا معتقد است روحیه پهلوانی و جوانمردی باید از دوران کودکی شکل گیرد.
متأسفانه در حال حاضر شاهد مسائل غیراخلاقی برخی ورزشکاران در سطح ملی و بینالمللی هستیم. بنابراین مهمترین دغدغه ما الگوپروری است. در درجه اول باید بپذیریم که ورزشکاران ما دیده میشوند بنابراین باید از دوران کودکی به آنها آموزش دهیم تا در آینده الگوی مطلوبی از فرهنگ خود را به جهانیان نشان دهیم.
در ورزشگاه زورخانهای یک درب کوتاه وجود دارد تا ورزشکاران با تعظیم وارد شوند و از این طریق فروتنی را بیاموزند و غرور و خودپسندی را کنار بگذارند. اگر نگاهی اجمالی به تاریخ کشورمان داشته باشیم درمییابیم خاستگاه بیشترین کمکهای مردمی از گود زورخانه بوده است. بهطور مثال برای شخصی که مریض یا زندانی بود مبالغ قابل توجهی جمعآوری میشد که به راحتی میتوان گفت در زورخانهها یک فضای عارفانه و اخلاقمدارانه حاکم است.
مهارتهای پایه و بنیادی در این رشته نهفته است که با نگاه تخصصی میتواند شرایط قهرمانی را هم فراهم کند، یعنی با استفاده از ریتم، عضلات مختلف بدن را درگیر میکند که ورزشکار میتواند با قرار گرفتن در این شرایط، سایر رشتهها را نیز به صورت حرفهای دنبال کند.
لیگهای ملی کارکنان و دانشجویان
آنا: وضعیت اعضای دانشگاه سما در لیگ ملی به چه شکل است؟
همتی: تاکنون زیرساختهای لازم در لیگ همگانی، برای حضور دانشآموزان فراهم نشدهاست اما کارکنان و دانشجویان ما بهطور مستمر در این لیگ شرکت میکنند. تلاش ما این است که همه دانشآموزان بتوانند از این امر بهرهمند شوند. برنامههای خاص دیگری هم در دستور کار قرار دارد که بهطور مثال میتوان به تهیه فایلهای صوتی (پادکست) در زمینههای ورزشی، فرهنگی و قرآنی اشاره کرد. قصد داریم از طریق فراخوان، برای دانشآموزانی که بیان و صدای دلنشینی دارند، جشنواره فایلهای صوتی برگزار کنیم و در نهایت از بهترینها تقدیر شود.
در هر برنامه سه بخش وجود دارد؛ طرحهای خوبی در کشور ارائه میشود اما پیادهسازی آن به درستی صورت نمیگیرد و در مرحله اجرا کنار گذاشته میشود، که علت افت ما در ورزش، قرار نگرفتن این امر در اولویت مدیران ارشد است.
آنا: آیا برنامهای برای استعدادهای برتر در نظر دارید؟
همتی: تاکنون تنها با تیمهای بزرگسالان در لیگهای برتر کشور شرکت کردیم، اما بهمنظور تکمیل این چرخه قصد داریم با تشکیل تیمهای نوجوانان و جوانان نیز در لیگهای ملی حضور داشته باشیم. این برنامه برای جذب کسانی است که به عنوان دانشآموزان نخبه به آکادمیها میآیند یا حتی استعداد آنها خارج از آکادمی کشف میشود.
هدف ما خارج نشدن این دانشآموزان از بدنه دانشگاه آزاد اسلامی است، تا زمانیکه به سن دانشجویی هم رسیدند، جذب باشگاه و دانشگاه ما شوند. میتوان به این ظرفیت به عنوان یک پاداش برای کسانیکه به مدارس سما میآیند یا در دانشگاه آزاد فعالیت دارند، نگاه کرد. تأکید ما بر این است که حلقههای اتصال دانشگاه، باشگاه و مدارس سما باید حفظ شود. در زورخانهها یک فضای عارفانه و اخلاقمدارانه حاکم است
آنا: چه افقی برای سازمان و مدارس سما در نظر دارید؟
همتی: آیندهای که برای مدارس سما پیشبینی کردهایم این است که، بتوانیم کمک شایانی به حوزه ورزش قهرمانی کشور داشتهباشیم، که این امر به معنای راهاندازی آکادمیها به منظور هدفمند کردن فعالیتهای ورزشی در کشور است.
با توجه به ظرفیتی که دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما دارد، سعی داریم با نگاه تخصصی و آکادمیک بهصورت هدفمند ورزش کشور را پیش ببریم و افق ما برای آینده این است که، بتوانیم اعضای تیمهای ملی را از میان دانشآموزان و دانشجویان سما تربیت کنیم.
چهار حوزه اصلی در ورزش وجود دارد که شامل؛ حوزههای آموزشی و تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفهای میشود. برای اینکه بتوانیم در این حوزهها تأثیرگذار باشیم باید آموزشهای لازم از پایه و در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی داده شود. خوشبختانه نیروهای خوبی در استانها وجود دارد که بازوان اصلی و مجری برنامههای ما در استانها هستند. بنابراین میتوان افق روشنی برای سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم کرد.
انتهای پیام/